Skip to main content

Haittaeläimet Hyötyhommissa

 Moi,

Tällä kertaa päätin ottaa mukaan kotoisan klassikkopelin, joka on tuttu varmasti useimmille NES-ajat muistavalle kersalle. Capcomin kehittämä ja julkaisema Chip ‘n Dale Rescue Rangers vuodelta 1990 (PAL 1991) eli meikäläisittäin Tikun ja Takun Pelastuspartio, joka siis perustuu samannimiseen Disneyn piirrettyyn. Itsekin muistan tapittaneeni tätä noin kymmenvuotiaana. Pelissä Tiku ja Taku ratkaisevat konnien koukkuja possensa kanssa, johon kuuluu myös hiiret Gadget, Monterey Jack sekä Zipper-kärpänen. Kaikki hahmot nähdään myös pelissä. Sarjan ja pelin suurin konna on Fat Cat-niminen kissagangsteri.

Perinteisellä tasoloikalla mennään, kuten arvata saattaa. A hyppää ja B poimii laatikoita ja muita esineitä, joita heittämällä hoidellaan sekä perusviholliset, että bossit. Päälle ei hypitä, oravat ovat kosketukselle allergisia. Kenttiä on tusinan verran ja suurimman osan lopussa odottaa pomotaistelu, joka hoidetaan kumista palloa heittelemällä. Paljon perinteisempää NES-meininkiä ei voisi odottaa.

Se, mikä Tikusta ja Takusta tekee klassikon on Capcomin pelisuunnittelu, joka oli tähän aikaan aivan huippuluokkaa: Järjstään jokainen Disney-lisenssipeli oli vähintään mainio, ellei loistava (Ehkä Tale Spin poikkeuksena vahvistaa säännön). DuckTales, DarkWing Duck, Chip ‘n Dale jne. Olivat kaikki aivan aikakautensa huippua ja monen mielestä NESin parhaita pelejä. Tämä vieläpä tapahtui aikana jolloin lisenssipelit olivat lähes aina aika kamalaa kakkendaalia. Se vielä korosti entuudestaan Capcomin kulta-ajan hienoutta. Pelaaminen on hauskaa, nopeatempoista ja mukana on kaksinpeli, joka tosin ainakin kersana yleensä degeneroitui pelkäksi toisen hahmon rotkoon viskelyksi. 

Audiovisualisesti ollaan NESin parhaassa päässä. Piirrossarjasta tuttu tunnari tärähtää heti näyttävää alkuruutua säestämään ja muutenkin soundtrack on kovaa kamaa. Viimeisen kentän musa pärjää parhaille Mega Man renkutuksille. Hahmot ovat komeat ja osa vihollisista suuria, mukaanlukien pari massiivista bossia. Kentät ovat vaihtelevia, yksikään tusinasta ei toistu ja kaikki on rakennettu jonkun teeman ympärille: On pikkukujaa, keittiötä, viemäriputkistoa, pelikasinoa, lelukauppaa ja ties mitä. Kaikissa otetaan huomioon myös mittakaava, oravat ovat pieniä, joten arkiset käyttöesineet, kuten kattilat ja kirjat toimivat suurina esteinä tasoloikalle.Vihulaisia on todella montaa eri tyyppiä ja mukana on erinomaisia spritejä, kuten vaikka tennistä pelaavia kenguruita tai näätägangstereita. Elukoissa muuten ei ole oikeaa mittakaavaa, kenguru ja sarvikuono ovat vain tuplaten oravan kokoisia. 

Chip ‘n Dale on NES-mittapuulla helpomman pään tasoloikka. Vain viimeiset kentät tarjoavat jonkun sortin haastetta kokeneelle tasohyppijälle. Tämä menee samalle tasolle DuckTalesin kanssa, joka pidetään myös helppona.   

Tiku ja Taku saivat mainion loikinnan, eivätkä jää Ankoista jälkeen. Tämä on NESin parhaimmistoa, vaikkakin hieman turhan helppo ja lyhyt nykyajan mittapuulla. Kuvan kasettikin on muuten meikäläisen alkuperäinen 1991 ostettu peli, joten myös siinä mielessä erittäin nostalginen.

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone


Comments

Anonymous said…
Uijui. Tätä lainattiin Mario ykkösen jälkeen Ärrältä. Tie tyssäsi joka kerta siivousrobottiin, koska maaoravien kyky viskoa esineitä ylöspäin alkoi orastaa vasta myöhemmin... mutta sellasenaankin tuo eka kenttä co-oppina kaverin kanssa on hitokseen iso osa mun pelihistoriaa.

Snou
Malone said…
Oho, siinä on tullut kyllä takapihan lankkuaita tutuksi.

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv