Hei,
Ei liene suuri yllätys, että vuoden ensimmäinen peli on Famicomille. Vuosi vaihtuu, meininki pysyy samana, mutta se kai retropelien idea onkin. Tällä kertaa palaamme tuttuun meikäläisen suosikkisarjaan, nimittäin vuorossa on Technos Japanin vuonna 1992 julkaisema Nekketsu Kakutou Densetsu, eli Kunion Taisteluturnauksen Legenda.
Jep, vanha kunnon Kunio kumppaneineen taas tukkanuottasilla, missä tötteröt pöllyävät. Tällä kertaa pelityyppi on puhdas areenatappelu, ilman sen kummenpia seikkailuelementtejä. Peli muistuttaa paljon wrestlinkiä, eikä niinkään Street fighterin tyylistä tappelua. Ei liene ihme, sillä tässä on selvästi vaikutteita sen ajan Japanin showpainista. Homma menee kutakuinkin niin, että Kunio saa kenkälootansa kirjeen, jossa on kutsu salaiseen koulujenväliseen tappeluturnaukseen, eikä siitä luonnollisesti voi kieltäytyä.
Matsit ovat 2 vs 2 tyyppisiä mukilointeja ja alussa voi valita neljästä neljän jannun poppoosta, jotka on jaettu kunkin tappelutyylin mukaan. Tästä määräytyy pääosin hahmon erikoisliike ja pari muuta detailia, tietty hahmoilla on myös statsit. Vähemmän yllättäen Kunio ja Riki näyttivät kovimmilta numeroiden perusteella. Itselle tehdään oma ukkeli, jolle voi määrittää tyylin ja pari liikettä makunsa mukaan. Heebo kerää kokemusta matseista, samaan tapaan kuin useimmissa muissakin Kunio-sarjan peleissä. Tästä löytyy luonnollisesta kaksin- sekä nelinpelit.
Meno on vauhdikasta ja simppeliä, osittain koska ohjaimesta löytyy vain kaksi nappia, jotan mitään kovin monimutkaista sormiakrobatiaa ei tarvitse osata, että homma sujuu. Areenoilla on monesti ansoja tai muita elementtejä, jotka tuovat mukaan hieman taktikointia. Mukana on myös kahdestaan tehtäviä tiimihyökkäyksiä, kunhan taistelijoiden synergia on tarpeeksi korkea. Tätä varten matsien välillä on aina tauko, jolloin pääsee tutkailemaan statseja tarkemmin. Hauskasti taukoruutu riippuu siitä, miten ottelu meni: Parhaimmillaan tyypit kaulailevat ja tuulettavat itsevarman näköisenä, pahimmillaan toinen kurittaa mokaillutta aisaparia.
Tuttuun tapaan peli on Famicom-mittapuulla näyttävä ja musat ovat menevät. Hauskinta näissä on edelleen huumori ja hauskan näköiset hahmot. Tässä pelissä kaikki animaatiot ja ilmeet pääsevät vielä erityisesti oikeuksiinsa, koska liikkeitä on paljon karatelyönneistä wrestlinkinheittoihin.
Vaikeustaso ei tuntunut erityisen karulta, kunhan osaa pelata ukkojen vahvuuksien kukaan ja käyttää kenttien elementtejä hyväkseen. Ennen viimeistä matsia. Loppuvastustajina on nimittäin Tiger-Mask kaksikko, jotka ovat järkyttävän nopeita, vahvoja ja kestäviä, eivätkä anna sekuntiakaan hengähdystaukoa, vaan käyvät kimppuun kuin yleinen syyttäjä. Luulen, että tämä matsi on tehty pelattavaksi kahden pätevän kamun kesken, jotka molemmat osaavat kombohyökkäykset, nimittäin sen verran kova pompsahdus tässä oli, että itsekseen matsi tuntuu lähes mahdottomalta.
Nekketsu Kakutou Densetsu on taattua Kunio-Kun meininkiä, joka on varmasti parhaimmillaan samalta sohvalta kaverin kanssa. Pätevä retroilu-partypeli, jossa on jopa hieman syvyyttä ja hahmonkehitystä. Suosittelen kaikille sarjan ystäville.
Siinä kaikki tällä kertaa, uusi vuosi lähti vauhdikkaasti liikkeelle. Kiitos kaikille lukijoille, palaan taas pian asiaan!
-malone
Comments
Snou
Ne montut on miinoista, jotka oli kaivettu asfalttiin ansoiksi.