Skip to main content

Seikkailujen Saari

 Hei,

Tällä kertaa vuorossa on taas tuttua Famicomia, mutta peli voi olla joillekin tuttu muiltakin alustoilta. Katsotaan, millainen on Hudson Softin vuonna 1986 julkaisema Adventure Island (Takahashi Meijin No Boukenjima).

Hudson soft lienee parhaiten tunnettu Bombermanista, mutta 80 ja 90-luvuilla Hudsonilla oli toinenkin keulakuvahhamo, nimittäin Takahashi Meijin. “Ai kuka?” kuluu todennäköisesti tällä hetkellä useamman ruudun äärestä. No, Toshiyuki Takahashi, lempinimeltään Takahashi Meijin (Mestari Takahashi) on Hudsonin vanha hype- ja keulakuvahahmo, joka tuli tunnetuksi siitä, että heebo pystyi rämpyttämään Star Soldierissa tulitusnappia 16 kertaa sekunnissa. Sittemmin Takahashi Meijin on esiintynyt sarjakuvissa ja tietysti lukemattomissa promotapahtumissa. Itse bongasin Meijinin Gamecenter CX-jaksosta. Takahashi Meijin työskenteli Hudson softilla vuoteen 2011 saakka.

Ai miten tämä liittyy Adventure Islandiin? No, sillä tavalla että Adventure Islandin päähahmo on Takahashi Meijin, eikä mikään “Higgins” niinkuin valkopesty NES-versio väittää. Tässä on kyseessä taas yksi “Syö nyt kiltisti hampurilaisesi, Apollo” -keissi. Alunperin peli juoni siis menee näin: Takahashi Meijin matkustaa Tyynenmeren saarelle pelastamaan prinsessaa noidan kynsistä. 


Luennon jälkeen päästään itse peliin. Tarjolla on perinteistä tasoloikkaa, joka muistuttaa paljon Mariota, mutta pienellä ohjaustuntuman erolla. Adventure Islandin meno on liukkaampaa ja vauhti/momentti kasvaa eri tavalla, vaikka molemmista löytyy samat juoksunapit ja hypyt. Meijin on myös hieman laiskempi hyppääjä. Power uppeina löytyy heitettäviä kivikirveitä ja skeittilauta. Erona marioon pelissä on yhdistetty aika ja elämäpalkki, joka kuluu tasaisesti. Plakki kuluu myös kivin kompasteluista ja esimerkiksi munakoison poimimisesta. Munakoisot ovat jostain syystä aina pahiksia. Tähden virkaa toimitttaa mehiläiskeiju. Suurin osa vihollisista kuitenkin ottaa nirrin pois kertaosumalla, joten palkki on lähinnä aikamittari. Power upit poimitaan dinosaurusten munien sisältä yllärinä. 


Siihen ne samankaltaisuudet Marioon sitten loppuvatkin. Adventure Island on nimittäin huomattavasti armottomampi. Vaikeustaso pompsahtaa jo jossain kolmosmaailman kohdilla ja Game Over tulee tutuksi. Onneksi löytyy continue. Ja nimenomaan löytyy, se nimittäin pitää poimia piilotettuna power uppina 1-4 kentästä. Ilman continuea en suosittele kokeilemaan, luvassa on vain itkua ja hammasten kiristystä. Vaikeus tulee pitkälle hankalasta vihollisten sijoittelusta, joka kannustaa hyppäämään ansaan joka käänteessä ja toisinaan aikarajasta kentissä, joissa ei ole poimittavia hedelmiä palkkia palauttamaan.

Ulkonäkö on kunnossa. Meno on 1986 mittapuulla hyvän näköistä tasoloikkaa ja vihollistyyppejä on paljon Värikäs maailma on myös plussaa. Musapuolella ei uhkailla Marion tunnareita, mutta ihan hyvää renkutusta on luvassa. Bosseissa olisi kaivannut vaihtelua. Ne kaikki ovat sama tyyppi vaihtopäällä. 

Adventure Island on Keskitasoa parempi Famicom-tasoloikka, joka on kieltämättä haastava, jopa loppua kohden sadistiselta tuntuva peli mutta kuitenkin ansaitsee aseman klassikkoloikkien joukossa.

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan! 

-malone

Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Analogista Scifiä Alan Mestarilta

 Moi, Tuumasin, että tällä viikolla otan mukaan blogiin jotain hieman uutta ja erilaista, koska vaihtelu virkistää. Nyt ei ole luvassa retropeliä tai lootan avausta (ei hätää, niiden pariin palataan piakkoin) vaan kirjakatsaus. Kirja on tosin hieman harhaanjohtava sana, koska luvassa on lähestulkoon pelkästään kuvitusta, mutta ei tämä ole myöskään sarjakuva. Nyt katsotaan Akira-animaation tuotantoa sekä siihen liittyviä juttuja ja tutustutaan kirjaan nimeltä: Otomo The Complete Works, osa 25. Animation Akira Layouts & Key Frames 3. Akira on minulle yksi tärkeistä vaikuttajista siihen, että ylipäänsä kiinnostuin scifiharrastuksesta, piirtämisestä, animesta ja sarjakuvista joten tämän kaltaiset kirjat ovat enemmän kuin suuri mielenkiinnon aihe. Se sattaa olla ensimmäinen animeleffa, jonka olen nähnyt ja on myös ehkä ensimmäinen DVD-elokuva, jonka olen ostanut omaksi. Kiinnostuneille vinkiksi, että nämä ovat saatavilla Japanin Amazonista.  Otomo The Complete Works on Japaniss...

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä...