Skip to main content

Pieni, Punainen ja Pyöreä

 Moi,

Ei, hätä ei ole tämän näköinen, vaan Kirby! Tällä kertaa vuorossa on Nintendon ja tarkemmin HAL-Laboratoryn klassikkosarjan ensimmäinen Famicom-peli Kirby’s Adventure (alunperin Hoshi no Kirby, eli Kirbyn Tähti) vuodelta 1993.

Kirby on siinä mielessä minulle jännä tuttavuus, että tämä on ensimmäinen kerta kun pelaan pikku palleron soolopeliä. Kirby-hahmoja olen nähnyt tätä ennen vain parissa Smash-pelissä. Syytä tähän en osaa sanoa itsekään, muuta kuin ehkä että tämä oli todella myöhäinen julkaisu ja en koskaan omistanut SNES:iä tai N64:ää, joille jatko-osat tulivat. Kirby sai alkunsa vuotta aiemmin Game Boylla, mutta katsotaan, kuinka Sakurai/Iwata/Miyamoto All-Star kentällinen onnistui Famicomilla.  

Ensimmäisenä tulee mieleen hieman SMB3:a muistuttava “maailmarakenne” mutta tällä kertaa kartta on sivusuunnassa ja kenttiin mennään ovista. Se, mikä erottaa Kirbyn selvästi muista tasoloikista on hahmon kekseliäät erikoiskyvyt: Kirby voi syödä mitä vain ja omaksua vihollisten hyökkäyksiä. Niitä löytyy vielä runsain mitoin jopa tässä varhaisessa pelissä, on miekkaa, laseria, sateenvarjoa, muuttumista UFOksi ja ties mitä. Kirby voi myös imeä kropan täyteen ilmaa ja leijua tai puhaltaa suussa olevan vihulaisen toista kohti. Sanoisin, että näin monipuoliset tasoloikan ominaisuudet ovat lähes ainutlaatuista 8-bittisen konsolin pelissä. 

Maailmoja on kahdeksan kappaletta ja jokaisen päätteeksi kohdataan pomo, tämän lisäksi kuvassa on myös välibosseja ja bonuskenttiä. Meno on kaiken kaikkiaan melko rauhallista ja helpohkoa, kunhan kontrollit ovat hallussa. Kirby on selvästi tehty kaikkien pelattavaksi ja jopa Marioa tarjoaa tiukempaa haastetta. Tämä ei kuitenkaan aina ole huono juttu, pelejä on hyvä olla kaikentasoisille pelaajille. Tästä löytyy myös automaattinen tallennus paristolle, joten alusta ei tarvitse aloittaa kunnes patterin virta on lopussa. Minun kasetillani oli 2 tallennusta viimeisessä kentässä jo valmiina. :D 

Audiovisuaalisella puolella ollaan vahvasti chibi ja kaikki on mukavaa ja söpöstelyä. Hahmojen ja kenttien tyyli on kauttaaltaan mukavan näköistä, tietys myös itse pallero, joka on todella ilmeikäs ja hauskasti animoitu niinkin pieniksi hahmoksi. Musat ovat jees, joskaan ei aivan parasta, mitä Famicomilla on kuultu. Jos jostain pitäisi jupista, niin väripaletti tuntuu olevan vähän turhankin hillitty ja lähes aina parin, kolmen värin eri sävyjä. En oikein ole varma, oliko kyseessä tyyliseikka, vai konsolin rajoitteet. 

Kirby’s Adventure on loistavasti suunniteltu tasoloikka, mutta samalla on mainittava, että peli on todella helppo ja temmoltaan suht verkkainen. Tämän kun yhdistää kahdeksaan maailmaan ja reiluun määrään kenttiä, niin kokeneelle loikkijalle iskee helposti pieni puutuminen noin puolen tunnin jälkeen. Ainakin minä joudun pitämään pelissä taukoja, ettei meno muuttuisi tylsäksi. Tämä kertoo siitä, että peli on vähän liian helppo, mutta kuten yllä jo sanoin, kokemus vaihtelee pelaajan mukaan ja ainakaan tämä ei työnnä luotaan liian armottomalla vaikeudella, kuten niin monet tämän ajan pelit tekevät. Kirby on selvästi kaikkien kamu. Paitsi nälän yllättäessä kaikki ovat Kirbyn lounaita.

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun