Skip to main content

90-luvun Samuraihenkeä, osa 4

 Hei,

Tänään jatkuu Samurai Shodown Neo Geo Collectionin katsaus ja vuorossa on blogisarjan toiseksi viimeinen osa, Amakusa’s Revenge, eli pelisarjan neljäs osa, joka julkaistiin loppuvuodesta 1996. 

Sarjan rankalla kädellä uudistetun ja ristiriitaisen vastaanoton saaneen kolmannen osan jälkeen SNK:lla oli edessään pienen korjausliikkeen paikka. Vuotta myöhemmin neljäs osa, jota siis käsitellään tässä, ilmaantui pelihalleihin ja vaikutti siltä, että Samurai Shodown oli palannut menestyksen tielle.

Paluun tekivät myös kolmosesta puuttuneet sarjan kestosuosikit Yagyu Jubei, Charlotte ja Tam Tam. Kaikki edellisessä osassa mukana olleet hahmot löytyvät tästäkin ja uusina hahmoina mukaan liittyvät ninjaveljekset Sogetsu ja Kazuki Kazama. Slash ja Bust -valinta säilytettiin, mutta ilmassa torjunta sai lähteä. Nappien toimintaa muutettiin hieman ja uutena mukana on “target combo” -nappula (tappelupelaajat tietävät) sekä ensimmäistä kertaa Fatal Flash -liike, joka tekee todella suurta vahinkoa ja lopettaa osuessaan yleensä matsin kerrasta. Elämäpalkkeja on kaksi, mutta vaurio on edelleen sarjalle ominaisesti korkea.

Amakusa’s Revengen paras asia on kuitenkin AI-uudistus: Siinä missä kolmonen oli raivostuttavaa yksin pelattavaa, nelonen on kuin raikas tuulenvire kirsikankukkien värittämässä zen-puutarhassa. Peliä on hauska, mutta edelleen haastava pelata ja vasta loppupahikset laittavat vähän SNK-pykälää silmään. 

Ulkoasua on rukattu hieman kolmiota kepeämpään suuntaan, ainakin hahmopotrettien osalta ja spritejä sekä taustoja hiottu taas hieman näyttävämmiksi. Peli on parhaimmillaan eräs hienoimpia aikansa tuotoksia. Hauskana lisänä peli on täynnä kömpelöä käännöstä ja Engrishia, highlightsina valtava “VICTOLY” -teksti matsien lopussa. :D 

Samurai Shodown 4 Amakusa’s Revenge on monella tapaa parannus edelliseen ja varmasti eräs sarjan suosituimmista osista, kakkosen ohessa. Tätä oli kolmosen jälkeen ilo pelata. Peli muuten jäi valitettavasti perinteisen SNK:n viimeiseksi sarjan peliksi: 3D-hardwaren esiin marssi ja yhtiön hardwaren vanhentuminen, yhdistettynä uuden laitteiston valmistamisen kalliuteen johti siihen, että konkurssin partaalla olevan firman osti pachinkovalmistaja Aruze. SNK:n omistuskuviot ovat monimutkaiset, niihin palataan tämän blogisarjan seuraavassa ja viimeisessä osassa. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!

-malone


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Analogista Scifiä Alan Mestarilta

 Moi, Tuumasin, että tällä viikolla otan mukaan blogiin jotain hieman uutta ja erilaista, koska vaihtelu virkistää. Nyt ei ole luvassa retropeliä tai lootan avausta (ei hätää, niiden pariin palataan piakkoin) vaan kirjakatsaus. Kirja on tosin hieman harhaanjohtava sana, koska luvassa on lähestulkoon pelkästään kuvitusta, mutta ei tämä ole myöskään sarjakuva. Nyt katsotaan Akira-animaation tuotantoa sekä siihen liittyviä juttuja ja tutustutaan kirjaan nimeltä: Otomo The Complete Works, osa 25. Animation Akira Layouts & Key Frames 3. Akira on minulle yksi tärkeistä vaikuttajista siihen, että ylipäänsä kiinnostuin scifiharrastuksesta, piirtämisestä, animesta ja sarjakuvista joten tämän kaltaiset kirjat ovat enemmän kuin suuri mielenkiinnon aihe. Se sattaa olla ensimmäinen animeleffa, jonka olen nähnyt ja on myös ehkä ensimmäinen DVD-elokuva, jonka olen ostanut omaksi. Kiinnostuneille vinkiksi, että nämä ovat saatavilla Japanin Amazonista.  Otomo The Complete Works on Japaniss...

Yön Ritari Pikselöityy

 Moi, Tällä kertaa on luvassa paluu retropelien pariin. Eikä ihan minkä tahansa retropelin, vaan kyseessä on yksi parhaista NES/Famicom -lisenssipeleistä ja monissa keskusteluissa ainakin ehdokkaana ehkä jopa kaikkein parhaaksi, mikä on aika kova saavutus jo pelkästään siitä syystä, että useimmat lukuisista Capcomin Disney-peleistä olivat loistavia. Kyseessä on siis Sunsoftin Batman vuodelta 1989. Muualla kuin Japanissa julkaisu tosin livahti vuodelle 1990. Tim Burtonin Batman oli ensimmäinen supersankarielokuva, jonka minä muistan saaneen suuren ennakkohypen, mainostusta ja paljon oheistuotteita. Se tuli lisäksi täsmälleen oikeaan aikaan, eli kun olin 9 -vuotias. Oikeaan aikaan tuli myös Nintendon NES ja sitä myötä Batman-peli. En koskaan omistanut NES-Batmania itse, mutta silti sitä tuli pelattua usein, joko vuokralla tai kaverin luona. Monen muun sen ajan pelin tapaan Batman ei ollut helppo, joten läpi asti se ei koskaan mennyt, eli nyt oli aika korjata tilanne, kun löysin Famic...