Skip to main content

90-luvun Samuraihenkeä, osa 4

 Hei,

Tänään jatkuu Samurai Shodown Neo Geo Collectionin katsaus ja vuorossa on blogisarjan toiseksi viimeinen osa, Amakusa’s Revenge, eli pelisarjan neljäs osa, joka julkaistiin loppuvuodesta 1996. 

Sarjan rankalla kädellä uudistetun ja ristiriitaisen vastaanoton saaneen kolmannen osan jälkeen SNK:lla oli edessään pienen korjausliikkeen paikka. Vuotta myöhemmin neljäs osa, jota siis käsitellään tässä, ilmaantui pelihalleihin ja vaikutti siltä, että Samurai Shodown oli palannut menestyksen tielle.

Paluun tekivät myös kolmosesta puuttuneet sarjan kestosuosikit Yagyu Jubei, Charlotte ja Tam Tam. Kaikki edellisessä osassa mukana olleet hahmot löytyvät tästäkin ja uusina hahmoina mukaan liittyvät ninjaveljekset Sogetsu ja Kazuki Kazama. Slash ja Bust -valinta säilytettiin, mutta ilmassa torjunta sai lähteä. Nappien toimintaa muutettiin hieman ja uutena mukana on “target combo” -nappula (tappelupelaajat tietävät) sekä ensimmäistä kertaa Fatal Flash -liike, joka tekee todella suurta vahinkoa ja lopettaa osuessaan yleensä matsin kerrasta. Elämäpalkkeja on kaksi, mutta vaurio on edelleen sarjalle ominaisesti korkea.

Amakusa’s Revengen paras asia on kuitenkin AI-uudistus: Siinä missä kolmonen oli raivostuttavaa yksin pelattavaa, nelonen on kuin raikas tuulenvire kirsikankukkien värittämässä zen-puutarhassa. Peliä on hauska, mutta edelleen haastava pelata ja vasta loppupahikset laittavat vähän SNK-pykälää silmään. 

Ulkoasua on rukattu hieman kolmiota kepeämpään suuntaan, ainakin hahmopotrettien osalta ja spritejä sekä taustoja hiottu taas hieman näyttävämmiksi. Peli on parhaimmillaan eräs hienoimpia aikansa tuotoksia. Hauskana lisänä peli on täynnä kömpelöä käännöstä ja Engrishia, highlightsina valtava “VICTOLY” -teksti matsien lopussa. :D 

Samurai Shodown 4 Amakusa’s Revenge on monella tapaa parannus edelliseen ja varmasti eräs sarjan suosituimmista osista, kakkosen ohessa. Tätä oli kolmosen jälkeen ilo pelata. Peli muuten jäi valitettavasti perinteisen SNK:n viimeiseksi sarjan peliksi: 3D-hardwaren esiin marssi ja yhtiön hardwaren vanhentuminen, yhdistettynä uuden laitteiston valmistamisen kalliuteen johti siihen, että konkurssin partaalla olevan firman osti pachinkovalmistaja Aruze. SNK:n omistuskuviot ovat monimutkaiset, niihin palataan tämän blogisarjan seuraavassa ja viimeisessä osassa. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!

-malone


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv