Skip to main content

Porsaita Äidin

 Hei,

Tällä viikolla on vahva “back to basics” -tunnelma. Pitkästä aikaa vuorossa on vanha kunnon 80-luvu alun kolikkopelikäännös, Konamin vuonna 1985 julkaisema Pooyan, joka oli alun perin Stern-nimisen kehittäjän kolikkopeli vuodelta 1982. Käännöksiä Pooyanista riittää muutenkin pilvin pimein, lähes jokaiselle aikansa kotitietokoneelle ja konsolille. Jos nimi kuulostaa tutulta jostain muusta yhteydestä, niin nimenomaan tähän peliin viittaavat Metal Gear Solid Peace Walkerin “Pooyan-tehtävät”. 

Pooyanin idea on simppeli: Porsas suojelee poikasiaan susilta, jotka leijuvat ilmapalloilla ampumalla niiden pallot puhki jouskarilla, jolloin sudet mätkähtävät tartaaniin ja palkintona tulee pisteitä. Toisinaan sudet heittävät kiviä (tai palloja, en ole varma) takaisin, joten väistelläkin pitää pelkän tähtäämisen lisäksi. Joskus kenttään ilmestyy paisti, jonka poimimalla sen voi heittää kaarella susia kohti. Paisti pudottaa usean suden yhdellä heitolla.  

Kenttiä on kahta sorttia: Ensin sudet hyppäävät puun latvasta ja leijuvat alaspäin. Ehjin nahoin maahan päässeet sudet tulevat ja täyttävät yhden Porsaan neljästä ampumapaikasta ja yrittävät puraista Possua, jos samalla kohtaa viipyy pientä hetkeä pidempään. Jos kaikki paikat täyttyvät ennen ammuttujen susien vaadittua määrää, possut päätyvät susien suuhun. Toisessa kentässä sudet täyttävät pallonsa maassa ja leijuvat ylöspäin, kohti kielekettä, joka on Possun ampumapaikan yläpuolella. Perille päässeet sudet alkavat vierittää isoa kivenlohkaretta reunaa kohti, aikeina liiskata Possu. Yksi susi vierittää kiveä todella hitaasti, useampi nopeammin, määrästä riippuen. Tavoitteena on listiä tarpeeksi susia ennen kuin lohkare putoaa. Siinä koko homma lyhykäisyydessään. Simppeli, mutta se on tämän ajan kolikkopeleissä ideakin.

Yksinkertaisuudesta huolimatta haastetta riittää. Susia alkaa tulla pian sen verran paljon, että tähtäyksen on syytä olla hyvä ja etenkin priorisointi nousee tärkeäksi, koska perille päässeet sudet vaikeuttavat tai asettavat aikarajan kenttään. Luonnolllisesti peli looppaa loputtomiin, tai ainakin oletan niin, vaikeutuen joka kierroksella.

Ulkoasu on näin yksinkertaiseksi jotenkin todella sympaattinen. Possun tuima ilme kun se tähtää susia ja ylhäällä koria edestakaisin vinssaavat apulaiset ovat jotenkin todella hauskan näköisiä, vaikka kaikki ovat vain muutaman pikselin hahmoja. Kokonaisuudessaan värikäs ulkoasu ja yksinkertainen mutta toimiva äänimaailma on yllättävän miellyttävä, vaikka sama biisi rallattaakin loputtomalla kasetilla. Se kuuluu asiaan.

Pooyan on yksinkertainen, mutta haastava ja jopa yllättävän koukuttava kolikkopelikäännös, joka poikkeaa teemaltaan loputtomasta avaruusalusten virrasta. Luultavasti juuri tämä tekee Pooyanista klassikon, joka on valitettavan vähän tunnettu. Lisäksi Pooyan on hauska sanoa. Pooyan, Pooyan!


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone





Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...