Skip to main content

Porsaita Äidin

 Hei,

Tällä viikolla on vahva “back to basics” -tunnelma. Pitkästä aikaa vuorossa on vanha kunnon 80-luvu alun kolikkopelikäännös, Konamin vuonna 1985 julkaisema Pooyan, joka oli alun perin Stern-nimisen kehittäjän kolikkopeli vuodelta 1982. Käännöksiä Pooyanista riittää muutenkin pilvin pimein, lähes jokaiselle aikansa kotitietokoneelle ja konsolille. Jos nimi kuulostaa tutulta jostain muusta yhteydestä, niin nimenomaan tähän peliin viittaavat Metal Gear Solid Peace Walkerin “Pooyan-tehtävät”. 

Pooyanin idea on simppeli: Porsas suojelee poikasiaan susilta, jotka leijuvat ilmapalloilla ampumalla niiden pallot puhki jouskarilla, jolloin sudet mätkähtävät tartaaniin ja palkintona tulee pisteitä. Toisinaan sudet heittävät kiviä (tai palloja, en ole varma) takaisin, joten väistelläkin pitää pelkän tähtäämisen lisäksi. Joskus kenttään ilmestyy paisti, jonka poimimalla sen voi heittää kaarella susia kohti. Paisti pudottaa usean suden yhdellä heitolla.  

Kenttiä on kahta sorttia: Ensin sudet hyppäävät puun latvasta ja leijuvat alaspäin. Ehjin nahoin maahan päässeet sudet tulevat ja täyttävät yhden Porsaan neljästä ampumapaikasta ja yrittävät puraista Possua, jos samalla kohtaa viipyy pientä hetkeä pidempään. Jos kaikki paikat täyttyvät ennen ammuttujen susien vaadittua määrää, possut päätyvät susien suuhun. Toisessa kentässä sudet täyttävät pallonsa maassa ja leijuvat ylöspäin, kohti kielekettä, joka on Possun ampumapaikan yläpuolella. Perille päässeet sudet alkavat vierittää isoa kivenlohkaretta reunaa kohti, aikeina liiskata Possu. Yksi susi vierittää kiveä todella hitaasti, useampi nopeammin, määrästä riippuen. Tavoitteena on listiä tarpeeksi susia ennen kuin lohkare putoaa. Siinä koko homma lyhykäisyydessään. Simppeli, mutta se on tämän ajan kolikkopeleissä ideakin.

Yksinkertaisuudesta huolimatta haastetta riittää. Susia alkaa tulla pian sen verran paljon, että tähtäyksen on syytä olla hyvä ja etenkin priorisointi nousee tärkeäksi, koska perille päässeet sudet vaikeuttavat tai asettavat aikarajan kenttään. Luonnolllisesti peli looppaa loputtomiin, tai ainakin oletan niin, vaikeutuen joka kierroksella.

Ulkoasu on näin yksinkertaiseksi jotenkin todella sympaattinen. Possun tuima ilme kun se tähtää susia ja ylhäällä koria edestakaisin vinssaavat apulaiset ovat jotenkin todella hauskan näköisiä, vaikka kaikki ovat vain muutaman pikselin hahmoja. Kokonaisuudessaan värikäs ulkoasu ja yksinkertainen mutta toimiva äänimaailma on yllättävän miellyttävä, vaikka sama biisi rallattaakin loputtomalla kasetilla. Se kuuluu asiaan.

Pooyan on yksinkertainen, mutta haastava ja jopa yllättävän koukuttava kolikkopelikäännös, joka poikkeaa teemaltaan loputtomasta avaruusalusten virrasta. Luultavasti juuri tämä tekee Pooyanista klassikon, joka on valitettavan vähän tunnettu. Lisäksi Pooyan on hauska sanoa. Pooyan, Pooyan!


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone





Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv