Skip to main content

Klassista Kunnianhimoa

 Moi,

Tällä kertaa luomme katsauksen pelisarjaan, josta olen kirjoittanut jo aiemmin, mutta vain modernista näkökulmasta. Nyt katsotaan, miltä Nobunaga’s Ambition näyttää Famicomilla. Pelin on julkaissut Koei vuonna 1986 ja tämä sai myös kunnollisen länsijulkaisun Pohjois-Amerikassa. Famicomin versio ei kuitenkaan ole lähellekään ensimmäinen sarjan peli, nimittäin ensiesiintyminen tapahtui kotitietokoneilla jo niinkin varhain kuin 1983.

Nobunaga’s ambition on yksi pitkäikäisimmistä edelleen jatkuvista pelisarjoista ja sillä vaikuttaa olevan vankkumaton suosio strategia- ja historianörttien keskuudessa. Siinä ohessa se sattui luomaan Koein nokkamiehelle Kou Shibusawalle uran pelinkehittäjänä ja jenejä sen verran, että hemmo on yksi Japanin rikkaimpia miehiä. Aihe on varmasti useimmille tuttu: Sengoku-ajan Japani pitäisi valloittaa vuoropohjaisessa strategiapelissä, keinoina politiikka, talous, sekä tietysti sotiminen. Hahmot ja tapahtumapaikat ovat olleet aitoja jo ensimmäisestä pelistä lähtien, mutta tekniikan kehitys on sallinut laajentamisen sekä ulkoasun että sisällön puolesta. Katsotaan siis, millaisen pelikokemuksen Famicom tarjoaa. Kuvat ovat muuten NES-versiosta koska ne ovat havainnollisempia englanninkielisen tekstin vuoksi.

Tällä kertaa voidaan todellakin puhua kokemuksesta, sillä ulkoasu on nykymittapuulla kauniisti sanottuna pelkistetty. Menuja ja tekstiä riittää ja meikäläisen melko alkeellisella Japanin taidolla olisi homma jäänyt jo lähtökuoppiin ilman kokemusta pelisarjasta ja käsitystä siitä, miten peli toimii ja mitä pelaajan halutaan tekevän. Onneksi tämä on “aikuisten peli”, joten tekstissä käytetään kanjeja pelkkien hiraganojen sijaan. Tämä itseasiassa helpottaa lukemista ja ymmärrystä, mistä puhutaan, tai mitä menun teksti koskee. 

Alussa valitaan tietysti klaani ja sitten aloitetaan valloitus. Tai pikemminkin armoton menujen lukeminen ja toimintojen etsiminen. Jollain ihmeen kaupalla sain jotain aikaiseksi Odan klaanilla ja valloitin jopa muutaman lääninkin voitettujen taisteluiden kera. Koko saaren valloitus jäi kyllä pahasti kesken, mutta kasetissa on onneksi paristotallennus. Pelin hahmoilla oli näköjään jo aulsta saakka pitkä rivistö statseja ja kaupunkien ja armeijoiden kehitys tapahtuu hämmästyttävän samalla tavalla kun nykyäänkin. No, toisaalta, kaikki strategiapelit ovat lähinnä taulukkolaskentoja graafisella käyttöliittymällä, jos oikein haluaa pelkistää.

Ulkoasu on todella pelkistetty, mutta itseasiassa Famicomin mittapuulla melko näyttävä, kun ottaa huomioon, miten laaja peli on kyseessä. Tässä on myös ihan kunnollinen musiikkiraita. Ei peli mitenkään näyttävä ole, mutta teknisesti vaikuttava, koska Famicomin rajalliselle pelikasetille on saatu niin paljon tavaraa.

Famicomin ensimmäinen Nobunaga’s ambition on nykyään lähinnä historiallinen kuriositeetti, koska sarjan uudemmat osat ovat kaikin puolin kehittyneempiä, hienompia ja vaivattomampia pelata. Halusin kuitenkin kokeilla, miten sarja on vanhentunut ja koska peli ei ole mitenkään kallis se oli helppo napata plakkariin. Famicomilla tai NESillä ei kuitenkaan ole montaa kunnollista strategiaa ja tämä on yksi niistä. Omana aikanaan onnistunut peli, mutta kannattaa suosiolla pelata jotain lukuisista viime vuosien vaihtoehdoista, sillä kyllä tämä oli pieni järkytys jopa vanhoihin peleihin tottuneelle.

Tämä on kuva SNES-versiosta, mutta laitoin nyt kuitenkin tähän talonpojan ilmeen takia. Omani oli ensireaktiona lähellä kuvan esimerkkiä. :'D

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!

-malone


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv