Hei,
Tällä viikolla on taas vuorossa Famicomin pelejä, pienen modernin sivuraiteen jälkeen. Tällä kertaa on vuorossa Tecmon klassikko Mighty Bomb Jack vuodelta 1986. Monelle tutuin versio Pommijaakosta lienee jokin lukuisista kotitietokoneiden käännöksistä. Katsotaan siis, kuinka mahtava peli todella on kyseessä.
Alkuperäinen Bomb Jack oli simppeli yhden ruudun kolikkopeli, jossa ida oli tyhjentää ruutu pommeista ja samalla vältellä vihollisia. Tämän jälkeen avautuu ovi, josta pääsee seuraavaan kenttään. Mighty Bomb Jack puolestaan on enemmänkin toimintaseikkailu, jossa Bomb Jack joutuu vielä pukemaan supersankarin trikoot etsiäkseen kuningas Pameran ja kukistaakseen demoni Belzebulin.
Kenttiä on kahdenlaisia: Alkuperäisen pelin yhden ruudun haasteita sekä scrollaavia kenttiä, joissa ideana on enemmänkin päästä maaliin, pommien keräämisen jälkeen tietysti. Samalla on etsittävä bonusesineitä kirstuista ja tietenkin välteltävä vihulaisia. Maaliin pääsemine ei tosin ole yksiselitteinen juttu, sillä kentissä on useita ovia, jotka johtavat eri reitille, tai jopa takaisinpäin. Toisin sanoen, ilmassa on vahvaa kryptisen “Mitä tässä pitää tehdä?” -pelin tuntua. Tunnetta ei myöskään vähennä, että ilmeisesti myös piilotetut esineet näyttelevät tärkeää roolia pelin läpäisyssä.
Itse pelaaminen on simppeliä, ristiohjaimella ohjataan, hyppynapilla hypätään. Hyppynapila on tosin sellainen funktio, että pitkään painamalla hyppää pidemmälle tai korkeammalle ja näpyttämällä ilmassa voi liitää hitaasti pudoten. Ohjaaminen on tarkkaa ja nopeaa, mikä on välttämätöntä, sillä vihollisten välttäminen vaatii melkoisia manööverejä. Kirstut avataan päälle hyppimällä, kuten myös piilotetut reitit tiiliseinistä. Ja niitä muuten riittää. Tärkein bonusesine on kolikot, joita keräämällä jemmaan voi säästää kahden eri tason power uppeja, jotka molemmat tehostavat Jaakon hypyn tehoa. Sininen asu avaa kirstut ja rikkoo tiilet tuplasti nopeammin ja vihreä asu kolminkertaisella voimalla. Tämä on tärkeää, koska pelissä on usein kiire ja useasti paikallaan hyppiminen, vaikkapa kolme kertaa jättää hahmon lähes aina vaaraan ja piiritetyksi.
Vaikeusaste on hurja. Yksi osuma tappaa, vihollisia spawnaa jatkuvalla syötöllä ja ne liikkuvat aika nopeasti, elämiä on neljä ja sen jälkeen homma on ohi. Kenttiä on 17 kappaletta ja mukana on warppisysteemi, joka toimii niin, että pommeissa on sytytyslanka ja keräämällä aina sen pommin, jonka lanka palaa järjestyksessä koko kentän ajan, avautuva ovi on warppi. En saanut tolkkua, miten tämä tarkalleen toimii. Sanomattakin on selvää, että en löytänyt kaikkia jemmattuja juttuja, joita ilmeisesti vaaditaan kunkun löytämiseksi. Se on joku random tiili jossain kentässä ja pitää vielä tehdä joku kikka kolmonen -tyyppinen juttu. Ehkä otan vielä joku päivä selvää.
Ulkoasu on ihan mukava ja värikäs, hahmoja on runsaasti ja kentissä on pientä vaihtelua. Bomb Jack näyttää ruudulla hauskalta ja etenkin alaspäin pudotessa viitta on asianmukaisesti “lepattava”. Musiinkin renkutus on perus 8-bit looppia, mutta ei huonoimmasta päästä.
Mighty Bomb Jack on ihan hyvällä ajatuksella “konsoloitu” kolikkopeli, jonka suurin kompastuskivi on naurettavan korkea vaikesutaso ja kryptisyys. Pidän ilman opasta läpäisyä lähes mahdottomana, tai ainakin todella aikaavievänä. Tosin, kärsivällisille superpelaajille on varmasti luvassa hyvää haastetta ja pelattavuuden tarkkuus mahdollistaa todella huimat pujottelumanööverit. Tämä vaatii syventymistä, yhden illan pelailulla tuli lähinnä nöyryytetty fiilis :D
Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia kaikille lukijoille, palaan taas pian asiaan!
-malone
Comments