Skip to main content

Männään Junalla!

Moi,

Tällä viikolla on vuorossa aiemmin lupaamani mysteeri-import. Reilu viikko sitten kusti toi pelin, jonka aiempi osa nähtiin vilaukselta aivan tämän blogin alkuaikoina. Samalla on luvassa eräänlaista juhlahumun tuntua, tämä on nimittäin myös ensimmäinen Nintendo Switchin peli! Katsotaan siis, miltä Taiton kehittämä ja Square Enixin julkaisema Densha de Go! Hashiro Yamanote Sen vaikuttaa.

Densha de Go on ysärin puolivälistä saakka julkaistu junasimu, joka on saanut uusia iteraatioita tasaisin väliajoin. Tykästyin pelisarjaan PS1:n sarjan toisen osan myötä ja olin melko innoissani kun huomasin, että tänä vuonna ilmestyi uusi osa Switchille ja PS4:lle. Tämä konsoliversio perustuu kolikkopeliin, kuten aiemmatkin. Tähän konsoliversioon on tosin lisätty materiaalia, joka on tervetullut uudistus verrattuna alkuaikojen suoriin käännöksiin. Halusin pelin nimenomaan Switchille, koska tämä on parasta rentoutumispelailua koskaan ja soveltuu erittäin hyvin lyhyeen pelihetkeen sohvalla röhnöttäen Switchin kannettava muoto kourassa.

Kuten nimestä voi päätellä, tämä osa keskittyy Tokion kuuluisaan Yamanote-kehärataan, joka kiertää ympäri kaikki tärkeimmät kaupunginosat. Tokiossa ei voi juuri liikkua törmäämättä Yamanote-radan asemiin. Tämän lisäksi löytyy ainakin Naritan lentokentälle kulkeva Narita Express. Pelkän kolikkopelityylisen asemalta toiselle ajelun lisäksi konsoliversioissa on pelimuoto nimeltä “Junankuljettajan Tie”, joka on eräänlainen kampanja-mode, jossa on tehtäväpuu, jota etenemällä avautuu uusia asemavälejä ja junatyyppejä. Pelaajan suhaus arvioidaan pisteillä ja lisäksi pitää suorittaa ainakin pari tehtävää, tai pikemminkin osa-aluetta kunnialla. Onnistunut suoritus avaa seuraavan tehtävän ja lisäksi “mukavan miehen” sydämillä, joita saa myös ansiollaasta toiminnasta avautuu lisää tilpehööriä. Tämän lisksi on “onnenpyörä” joka käsittääkseni arpoo satunnaisen tehtävän, asemat ja kuljetettavan junan. 

Parametrejä löytyy: Matkustajien määrä, sää, päivänaika ja niinpoispäin. Näillä on ihan oikea vaikutus, sillä täysi juna on painavampi, sade pidentää jarrutusmatkoja ja kaikki vaikuttaa ajotuntumaan. Tämän lisäksi pitää noudattaa turvaohjeita, nopeusrajoituksia ja aikataulua. Lisäksi on hyvä huomioida vastaantuleva kuljettaja tuttavallisella valojen vilautuksella, junafanien vilökutukset ylikulkusilloilta tuuttauksella, korjaustöitä tekevät työntekijät ja tasoristeykset niin ikään huomiotööttäyksellä. Myös jarrutuksissa on hyvä huomioida matkustajamukavuus, vaikka nykyjunista löytyykin G-voimia mittaava automaattinen laitteisto ja lukkiutumattomat jarrut. Lopuksi olisi hyvä osua asemalle mahdollisimman tarkasti ja mielellään aikataulussa. Kaikki tämä pisteytetään ja lopussa annetaan arvosana väliltä D-S.  

Ohjaaminen tapahtuu analogitatilla, joka säätelee kaasun ja jarrun määrää eteen ja taakse työntämällä. Ohjaus toimii yllättävän hyvin ja siinä on hienovaraisuutta, mitä myös tarvitaan, jos meinaa osua asemalle kohdilleen ja noudattaa nopeusrajoituksia tarkasti. Saatavana on myös todellisten veturinkuljettajien työkalu, joka näyttää aidoilta junan ohjausvivuilta. Ihan niin syvälle jäniksenkoloon en ole vielä valmis. Tatin lisäksi neljälle napille on käyttöä. Yhdellä kuitataan kaikki veturiin radiolla tulevat ohjeet, yhdellä kytketään valot, yhdellä äänitorvi ja yhdellä tuulilasinpyyhkimet. Yksi päätynappi taitaa olla hätäjarru, mutta sitä en ole vielä tarvinnut.

Ulkoasu miellyttää silmää. Valikot ovat todella pirteät ja hyvän näköiset, Ohjeita antava chibi-konduktööri nainen söpö ja musiikki leppoisaa ja hyväntuulista. Junat ja reitit ovat pikkutarkasti mallinnettuja, oli tosi mukava huomata tunnistavansa paikkoja ja maamerkkejä ajaessaan (sen, mitä hiki hatussa mittareita ja ohjeita tuijottamiselta ehtii) pitkin kaupunkia. Ensimäinen bongattu ahaa-elämys oli Kuuluisa Jingu Bashin-silta Harajukussa. Eli justiinsa se cosplay-silta, mikä johtaa Meiji-keisarin pyhätön puistoon ja mihin cossaajat ja ne rockabilly-jäbät tulevat viikonloppuisin hengailemaan. 

Tämä uusin Densha de Go on myös armeliaampi ja helpompi kuin pelaamani retro-versio. Se on ihan tervetullut juttu ja huomasin klaaraavani ainakin alkupään tehtävät jo vanhoilla meriiteillä, sen verran samankaltaista tämä on edelleen, vaikka aikaa pelien välillä on kulunut lähes 30 vuotta. Ohjaustuntuma on erilainen, mutta samat periaatteet pätevät. Tekemistä riittää myös todella mukavasti ja lisäksi mukana on 4 vaikeusastetta, jotka kaikki muuttavat asioita hieman. Vähän lisää matkustajia, vähän huonompaa säätä ja niinpoispäin. Tehokkaammat veturit ovat myös vaikeampia kuljettaa. 

Tämä on allekirjoittaneen nappaama kuva kolikkopelistä Akihabaran Taito Stationissa kesällä 2018

Densha de Go! Hashiro Yamanote Sen on täydellinen rentoutumispeli ja ymmärrän hyvin sarjan suosion ja viehätyksen. Kielitaito ei ole muuten mitenkään pakollista, vaikka tietysti helpottaa, varsinkin alussa mutta jos lunttaa merkkien ja tehtävien nimet etukäteen, niin tätä voi pelata aivan mainiosti ilman minkäänlaista Japanin taitoa. Länsijulkaisua tai käännöstä en jäisi odottelemaan, tämä on kuitenkin niin niche. Se on vähän sääli, sillä minusta tällä on samanlaista potentiaalia kun kaiken maailman rekka- ja farmaussimulaattoreillakin, mutta ulkoasu ja tunnelma, sekä tietysti aihepiiri voisi iskeä jopa osaan Animal Crossing tai Harvest Moon-yleisöä.

Siinä kaikki tällä kertaa. Veturimies heiluttaa ja palaa pian asiaan!


-malone  

 

Comments

Anonymous said…
Hämäriä muistikuvia, että oisin lukenut blogista jo aiemman version esittelyn? Ja tärkein kysymys autenttisuuteen liittyen on tietenkin se, että pitääkö kuljettajan pahoitella ja madella matkustajien edessä, jos juna pysähtyy asemalla 20 sekuntia myöhässä : D

Snou
Malone said…
Joo, olen joskus vuosia sitten kirjoitellut
PS1:n Densha de Go:sta. Ei sentään pidä madella, mutta riittävällä määrällä möhläyksiä tulee hylsy ja samalla oletan että kengänkuva teryleenihousujen takamukseen.

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv