Skip to main content

Ensimmäinen Fantasia

 Hei,

Tällä viikolla palataan takaisin tutun ja turvallisen Famicomin pariin. Peli on kuitenkin mielenkiintoinen, sillä on nimittäin historiallista arvoa. Vuorossa on Squaren vuonna 1986 julkaisema King’s Knight. Pelin kehityksestä vastasivat Square ja Workss. 

Monet varmasti tietävät tarinan ensimmäisen Final Fantasyn julkaisun ajoilta, kun talousvaikeuksissa ollut Square päätti yrittää vielä kerran ja nimesi fantasiaropensa tilanne silmällä pitäen. No, tämä on itse FF-maakari Hironobu Sakaguchin Final Fantasya edeltänyt peli, musiikista vastasi muuan Nobuo Uematsu. 

King’s Knight ei kuitenkaan ole jrpg, vaan erikoinen yhdistelmä toimintaseikkailua ja ylöspäin scollaavaa räsikintää. Ruutu vierii itsekseen ja yksi neljästä hahmosta ampuu fantasiamörköjä asiaan kuuluvissa ympäristöissä, kuten luolissa, metsissä ja linnan raunioissa. Pelattavat hahmot ovat: 


- Ritari Rayjack

- Velho Kaliva

- “Monster” (lohikäärme) Barusa

- Kid Thief Toby

Tällä porukalla pitäisi tietenkin pelastaa prinsessa ja voittaa pelin pääpahis, joka vaikuttaa olevan lohikäärme. Kaikilla neljällä on oma kenttänsä ja ne suoritettuaan, koko retkue yhdistyy porukaksi, jonka kärjessä kulkevaa hahmoa voi vaihtaa. Tämä on tärkeä elementti pelin läpäisemiseksi. 

Muitakin omaperäisiä ratkaisuja löytyy. Tässä pelissä maasto on yhtä merkittävä kuin vihollisetkin ja jokaisen kivilohkareen palan tai metsän puun voi ja kuuluukin ampua pois tieltä, jolloin sen sisältä paljastuu joko lisää vihollisia, bonusesine tai miinusesine. Ideana on kerätä hahmoille lisää tehoa ja välttää penaltia. Mukana on muutenkin roppkakaupalla kryptisyyttä ja salaisia paikkoja ynnä muuta, mitä voisi olettaa esimerkiksi Zeldan tyyliseltä peliltä. Tässä tapauksessa vaan tutkiminen ei ole vapaata, vaan ruutu vierii vääjäämättä eteenpäin ja vihollista pukkaa niin, että sormi meinaa krampata kun koittaa ehtiä näpyttämään tulitusnappia riittävällä tahdilla.

Tässä vaiheessa on hyvä paljastaa, että en päässyt lähimaillakaan loppua, pelin vaikeustaso on nimittäin armoton. Elämäpalkki löytyy, mutta  se ei kestä montaakaan osumaa, varsinkaan alussa ja jos joku hahmoista kupsahtaa, niin se on sillä siisti, koska elämiä on yksi per hahmo. Peliin voi kuitenkin palata continuella, mutta se alkaa alusta ja ideana on pikemminkin bonusten grindaus hahmon vahvistamiseksi kuin jatkaminen siitä mihin jäi, sillä hahmon kerätyt esineet jäävät muistiin. Peliin sisältyy vielä mitä luultavimmin muitakin jippoja, joita en edes vielä tiedä, täytyy lukaista jotain ohjetta, sillä muuten tästä ei ota tolkkua. 


Ulkoasu on simppeli, eikä nyt varsinaisesti säväytä, mutta ajaa asiansa. Barusa on hahmoista ehdoton suosikkini, se näyttää hauskalta. Vihollistyyppejä on sentään paljon. Maestro Uematsu ei yllä musiikin suhteen FF:n tasolle, joten siitäkin vähän miinusta. 

King’s Knight on kunnianhimoinen yritys yhdistää kaksi hyvin erilaista genreä, mutta kunnarin sijaan tuli huti ja palo. Pelissä on liikaa ongelmia ja turhauttavaa kryptisyyttä, että kokonaisuus toimisi, mutta olen silti sitä mieltä, että kyllä tämä kokeilemisen arvoinen oli, varsinkin kun peli on halpa ja tietyllä tapaa osa sitä tapahtumaketjua, joka johti Squaren siksi jrpg-jätiksi, mikä se on nykyään. Tällä on nykyään enemmän historiallista kuin viihdearvoa. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv