Skip to main content

Söpö Sarjamurhaaja

 Moi,

Tapojeni mukaan olen mahdollisimman epäajankohtainen. Nyt, kun Halloweenit on kummiteltu, niin vuorossa on Namcon vuonna 1989 julkaisema Splatterhouse Wanpaku Graffiti Famicomille. Pelin on kehittänyt pitkäikäinen alihankintakehittäjä Now Production. 

Splatterhouse-sarja lienee ainakin nimenä tuttu monelle. Kyseessä on alunperin kolikkopelimätkintä, josta taisi tulla jollain tapaa kuuluisa ysärin alussa Mega Drivella, lähinnä runsaiden sisälmysroiskeiden, Jason Vorhees-naamarisen päähenkilön ja lukuisten kauhuleffakliseiden onnistuneesta ja aikaansa nähden shokeeraavasta sillisalaatista. Tämä on puhdasta 90-luvun alun Mortal Kombat/Doom-aaltoa. 


“Mutta, mutta! Kuinkas tämä sopii Nintendon puhtoiseen koko perheen imagoon?”, voisi joku kysyä tässä kohtaa. No, eipä oikein sovikaan, vaikka Japanin Nintendo oli aina vähän eri asia kun puritaaninen Jenkki-Nintendo, eikä tätä peliä koskaan julkaistu Japanin ulkopuolella, ei edes Virtual Console-latauksena. Kuitenkin, Famicomin Jatko-osaan tehtiin joko ilmiselvä, tai odottamaton muutos, katsojakannasta riippuen ja koko homma Chibistettiin söpöiksi pallopäiksi. Samalla peliä muutettiin suoraviivaisesta mätkinnästä hieman enemmän toimintatasoloikan suuntaan. Nyt katsotaan, millainen lopputulos saatiin aikaan.

Homma alkaa siitä kun pelin sankari Rick on kuollut ja surevan tyttöystävän Jenniferin kaappaa valtava kurpitsalyhty. Ei auta kun nousta haudasta ja lähteä pelastushommiin. Luvassa on seitsemän kenttää hyvin Halloween-teemaista toimintaloikkaa. 

Meininki on tuttua Famicomia, A hyppää, B lyö kirveellä. Rickillä on elämäpalkki, joka palautuu yhden pykälän poimittavilla karkeilla ja viisi purilaisilla. Mukana on myös “kokemuspisteet” joka näkyy voitettuina vihollisina ylänurkassa. Kun saavuttaa tavoitteen, elämäpalkin pituus kasvaa hieman. Ainoa pomittava ase on haulikko, johon on 10 panosta. Pyssy on kyllä tehokas, mutta siinä on myös rekyyli, joka vaikeuttaa tiettyjä, tarkkoja hyppykohtia. 

Kentissä on mukavasti vaihtelua, matka käy klassisten hautausmaiden ja metsien kautta kummitustaloihin, kirkkoon, viemäreihin ja hullun tohtorin labraan. Kuvasto on siis juuri sitä, mitä voisi odottaa, mutta mutta kaikki sopii meininkiin kun kirves kalloon. Tasoloikka ei ole kovin hankalaa, eikä äkkikuolemia ole käytännössä lainkaan. Ainoa asia, jota on syytä varoa on se, että hahmolla on todella lyhyt haavoittumattomuusaika osuman jälkeen. Toisinaan on mahdollista saada pari-kolme osumaa peräkkäin, ellei ole heti kärppänä reagoimassa tapahtumiin. Continueja löytyy 4 kappaletta ja lisäksi joka kenttään on salasana. Kentissä on pomojen lisäksi toisinaan myös välibosseja, jotka ovat kauttaaltaan mielenkiintoisia tapauksia. Highlightseina pomoista mainittakoon Kirkossa asustava musta vuohi ja Punaiseen Michael Jacksonin takkiin pukeutunut vampyyri, joka tanssii Thrilleriä. 

Ulkoasu on mainio. Vihollisia on montaa eri tyyppiä ja kaikki roiskahtavat asiaan kuuluvasti mössöksi kirveen sivalluksella. Bosseja on paljon ja kaikki ovat mieleenpainuvia kauhukliseitä hauskasti toteutettuna. Rick näyttää huvittavalta ja ylipäänsä kaikki on hyvällä maulla toteutettua. Musiikki on myös Famicomin paremmasta päästä, joten tässä ollaan julkaisuajankohta huomioon ottaen A-ryhmässä. Mukana on myös jokunen hauska piilotettu easter egg. 

Splatterhouse Wanpaku Graffiti on todella onnistunut jatko-osa alkuperäiselle pelille ja se uudistaaa kaavaa onnistuneesti. Peli on suhteellisen helppo, joten ainoaksi kynnykseksi jää se, että tämän saa vain Famicomille ja jopa meikälläisen vähän kärsinyt kopio pyörii 25€ hintaluokassa. Suosittelen kokeilemaan, jos suinkin tulee tilaisuus, sanoisin, että tämä on todella hyvä ja hauska toimintatasoloikka ja ehdottomasti yksi Famicomin “hidden gem” peleistä.


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone



Comments

Anonymous said…
Miten sankaritar suhtautuu kun haudasta noussut jätkäkaveri saapuu pelastamaan? Oisin ite saattanut juosta kirkuen sen kurpitsan(jämien) hoiviin o.o;
Snou, Pro-kurpitsat-liikkeen perustajajäsen
Malone said…
Viimeisen kuvan halausloikka antaa ymmärtää, että epäkuollut poitsu ei juuri ajatuksena vaivaa. Ei sillä, että se kurpitaskaan vaikuttaisi sen huonommalta vaihtoehdolta.

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv