Skip to main content

Avaruusmetsästäjä

 Moi,

Tällä viikolla jatketaan Famicomin avaruusteemalla, sillä pelattavaksi valikoitui Kemcon vuonna 1986 julkaisema Space Hunter. Peli on ottanut vaikutteita aiemmin samana vuonna ilmestyneestä Nintendon Metroidista, tai näin ainakin internet tiesi kertoa. 

Pelin tarina on hyvin anime/manga -vaikutteinen post apolakyptinen scifimaailma, jossa tekoälyrobotit kapinoivat ihmiskuntaa vastaan. Pelaajahahmona toimii tietysti ihmiskuntaa suojeleva kyborgi, Altiana, joka on vähän niinkuin Battle Angel Alita, vaikkakin tämä hahmo on vanhempi. 70-luvun lopun/kasarin alun avaruus- ja robottianimen suosio näkyy selvästi etenkin hahmodesignissa. Huvittavasti robottikapinan johtajan nimi on ilmeisesti De Gaulle, eli se Ranskan pressa. Pelistä on todella vähän tietoa englanniksi, joten jouduin turvautumaan myös onnettomiin japanin kielen taitoihini. 

Peli on jaettu planeettoihin, joihin voi mennä ja joilta voi poistua vapaasti, haluamassaan järjestyksessä. Tämä on selvästi varhaista koulukuntaa genrestä, joita kutsun “NES-haahuiluiksi”. Vuosi ´86 oli selvästi tämän pelityylin ensimmäinen vahva vuosi, sillä samaan aikaan ilmestyivät esimerkiksi Zelda 1, Metroid ja tämä tapaus. Jokaiselta planeetalta on tavoitteena löytää tarvitsemansa varuste ja posauttaa planeetan tekoäly. Tämä tapahtuu sokkelomaisissa labyrinteissa, joista välillä löytyy huoneita, jotka sisältävät joko vihjeen, esineen tai planeetan pomon. Liikkuminen tapahtuu siten että joko ylös tai B käyttää rakettireppua, jolla lennetään ylöspäin hieman “kuun tapaisessa” painovoimassa, A käyttää valittua asetta. Perusase on aikapommi tai miina, jonka hahmo jättää paikoilleen ja hetken päästä se räjähtää siten, että sekä oikealle että vasemmalle koko ruudun matkalta tulee “räjähdys” joka on ikäänkuin poikittainen pilari. Eipä ole ikinä ollut yhtä vaikea kuvailla Famicom-pelin perusasetta. :D Elämämittari löytyy, tällä kertaa Metroid.tyylisesti numeroina. Bonusesineitä on lukuisia, mukaan lukien parempia aseita, jotka kuluttavat energiaa, joten ihan miten vain niitä ei voi käyttää. Onneksi pelistä löytyy myös salasana, joka on jännästi jatkuvasti päivittyvä ja näkyy heti pause-valikossa. Saman tyylinen ratkaisu on joissain Kunio-kun peleissä. 

Kun kutsuin tätä NES-haahuiluksi, niin se todellakin pitää paikkansa, sillä kryptisyyttä riittää ja sokkeloiset kentät on parin ensimmäisen jälkeen lähes pakko kartoittaa, jos aikoo löytää mitään. Samalla se meinaa sitä, että peli toimii vahvasti yritys/erehdys-linjalla ja vaikka ei olekaan mahdottoman vaikea, niin elämiä on vain yksi, joten salasana on syytä kirjoittaa ylös aina kun edistystä tapahtuu. Läpipeluu ei hoitunut yhdessä illassa, suurimmaksi osaksi syystä, että pelissä eksyy ja kaikki kartoitus pitää hoitaa käsin tai lunttamaamalla ooppaasta.

Audiovisuaalisesti ollaan aika vahvasti keskikastissa. Biisejä on kaksi ja spritet ovat asiansa ajavia ja jotkut vihollistyypit mielenkiintoisia, mutta kaikkea kierrätetään runsaasti planeetasta riippumatta. Metroidin painostavaan tunnelmaan ei päästä, eikä myöskään Zeldan suuren seikkailun tuntuun.

Space Hunter on hyvä yritys tehdä Metroidin tyyppistä avaruusseikkailua selvästi otaku-ylesölle, jotka innostuvat avaruusscifistä ja kyborgitytöistä, mutta lajityypin parhaimmiston porukkaan ei ole asiaa. Ihan mukiinmenevä suoritus, varsinkin näin varhaiseksi julkaisuksi, mutta samana vuonna ilmestyneet Nintendon omat pelit näyttävät, miten homma todellisuudessa kuuluu hoitaa klassikkostatuksen arvoisesti. Niihin vertaaminen ei näytä Space Hunterin kannalta suosiolliselta.    


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan tas pian asiaan!


-malone



Comments

Popular posts from this blog

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...