Skip to main content

Feodaalihahmot Avaruudessa

 Moi,

Tällä viikolla on aika palata takaisin Famicomin pariin ja samalla ottaa katsasteluun jo toinen ninja-aiheinen peli lyhyen ajan sisään. Vuorossa on Jalecon vuonna 1991 julkaisema Ninja Jajamaru-kun Ginga Daisakusen (Ninja Jajamaru Great Galaxy Operation).  Jajamaru on tuttu hahmo aiemmista blogauksista, sillä pieni punainen ninja on esiintynyt jo muutamaan otteeseen sarjan aiemmissa peleissä. Tämä on sarjassa viides ja viimeinen Famicomille julkaistu peli. Tätä peliä valmisteltiin jopa lokalisointia varten, mutta homma jäi puolitiehen, eikä Daisakusenia nähty koskaan Japanin ulkopuolella.



Viidenteen osaan mennessä Jajamaru on ehtinyt esiintyä perinteisessä yhden ruudun arcadepelissä, tasoloikissa ja jopa parissa Dragon Quest-kloonissa, joten oli aika keksiä jotain uutta. Se uusi oli Super Mario Bros.3, josta tämä peli lainaa melkoisesti. Graafinen tyyli on kehittynyt Marion suuntaan ja jopa kenttien suunnittelu muistuttaa jossain määrin Nintendon superhittiä. Valittavissa on kaksi pelattavaa hahmoa, Jajamaru ja Sakurahime. Sekkailu alkaa kun Jajamaru on Sakuran kanssa romanttisilla tähtitaivaankatselutreffeillä ja kesken kaikien taivalta putoaa UFO, mukanaan avunpyyntö ulkoavaruudesta. Tällä kertaa siis pitää kellistää avaruuden valloittajia feodaalilordien sijaan. 


Lokalisointiaikeista kertova hahmon valinta.


Toiminta muistuttaa tällä kertaa aiempaa enemmän Mariota ja heittotähdet ovat vaihtuneet nuijaan, joka mahdollistaa vihollisten päälle hyppäämisen, Duck Talesin tapaan. Palikoista löytyviä power uppejakin löytyy, tärkeimpänä avaruuspuku, jolla kestää yhden ylimääräisen osuman. Suurimpana erona Marioon on B-nappi, joka ei ole juoksua varten. Tai tavallaan on, mutta B:tä pohjaan painamalla hahmo alkaa jäpöstää paikallaan, keräten vauhtia pidempään ja korkeamapaan loikkaan. Maksimilautauksella hahmo alkaa keriä volteilla ja voi jyrätä vihollisia. Lalatushyppy on keskeisin mekaniikka ja välttämätön oppia jo ekoissa kentissä, sillä hyvin pian tulee vastaan rotkoja, joiden yli ei pääse perushypyillä. Kentät on jaettu osiin ja lopussa odottaa tietenkin pomotaistelu. Pomot noudattavat perinteistä “hyppää päälle X kertaa” -koulukuntaa. 



Vaikeustaso on aivan alun jälkeen melko kipakka, ainakin reippaasti tiukempi kun Mario kolmosen vastaava, tai sitten se vaan tuntuu siltä, koska Mario on niin tuttu. Elämiä on neljä ja Continueja on kolme, sitten se on alusta. En ole varma, montako maailmaa pelistä löytyy, sillä loppu jäi näkemättä.



Viidennen Jajamarun ulkoasu on mainio. Hahmot ja animaatiot ovat Famicomin kärkipäätä ja musiikkikin menettelee, vaikkei aivan klassikkopeleille pärjääkään. Kentissä ja vihollisissa on vaihtelua, mutta kyllä tästä näkee, että suurin osa on lainattua. 



Jajamaru Ginga Daisakusen on mielenkinitoinen tasoloikka: Vaikkei se pärjää esikuvalleen, on peli silti ehdottomasti pelaamisen arvoinen ja kunniallinen päätös Jajamarulle Famicomilla. Pelin hinta irtokasettina lienee 15€ tietämissä, joten kovin suuri sijoitus ei ole kyseessä. Pitäsisin sitä jopa varsin hyvänä hinta/laatusuhteena, jos erikoiset Import-tasoloikat kiinnostavat. 





Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan! 



Comments

Popular posts from this blog

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...