Skip to main content

16 Karaatin Kultaa

 Hei,

Tällä viikolla on vuorossa pitkästä aikaa Sega Mega Driven peli. Katsotaan, millainen on jatko-osa perinteikkäälle pelisarjalle nimeltä Golden Axe. Golden Axe 2 julkaistiin Japanissa Joulukuussa 1991 ja muualla seuraavan vuoden puolella.

Jos pelisarja ei ole tuttu, niin kyseessä on perinteistä sivulle scrollaavaa mätkintää 80-luvun fantasia- ja barbaarielokuvien hengessä. Alussa valitaan kolmesta hahmosta: Ax Battler on perus Arnold -tyyppinen barbaari, Tyris Flare on Amatsooni ja Gillius Thunderhead on Kääpiö. Hahmoilla on pieniä eroja, joista merkittävin on että toiset saavat enemmän “magiaa” jonka voi käyttää koko ruudun kattavaan loitsuhyökkäykseen. Tyris saa eniten ja Gillius vähiten, mutta Gilliuksen aseella on pidempi kantama kuin muilla. Ax Battler on kultainen keskitie. 

Ensimmäisen pelin pahis Death Adder on lyöty, mutta jostain näitä putkahtelee lisää, tällä kertaa nimeltään Dark Guld. Meno ei ole muuttunut merkittävästi, mutta kaikille on tullut hieman sujuvampi taaksepäin hyökkäys ja vihollisen voi heittää eteen tai taaksepäin. Muuten samat kolme nappia ovat käytössä, eli lyönti, hyppy ja loitsu. Pahiksia on tullut jokunen lisää, näistä mieleenpainuvimpina isot Minotaurokset. Muuten kaikki aiemmat rosvot, luurangot, ynnä muut ovat mukana. Myös ratsastettavat lohikäärmeet tekevät paluun. 

Golden Axe 2 tuntuu lähes samalta kuin ensimmäinen osa, mutta kenttiä tuntuu olevan enemmän, mikä on varmasti aikoinaan ollut hyvä juttu, mutta tänä päivänä tulee mieleen, että tämän tyylisissä peleissä enemmän ei ole aina hyvä, sillä kompaktit ja vaihtelevat kentät pitävät homman freesinä ja liian pitkät muuttuvat monotonisiksi. Onneksi tältä kuitenkin vältytään. Pelin vaikeustaso tuntuu ehkä aavistuksen helpommalta kuin Golden Axe 1, joka on varmasti tapa kompensoida pidempää peliä. On tämä silti riittävän haastava, varsinkin aloittelevalle pelaajalle. Sanoisin, että sellainen Mega Driven mittapuulla helpompi kuin suurin osa, mikä on silti kiperämpi kuin suurin osa muista, varsinkin nykyajan peleistä. En tiedä, onko helppouden tunne sitä, kun on pelannut Golden Axea niin paljon, että muistaa kaiken ulkoa, vai oliko tämä tosiaan sellainen että pelin pelaa kuka vain läpi yhdessä illassa.


Ulkoasua on kohennettu jonkin verran, mutta kyllä tämä edelleen näyttää hyvin samalta kuin 1. Suurin ero tulee vihollistyypbloeissä, joita on enemmän ja paikoitellen taustagrafiikoissa. Myös pelin kohokohta, eli Tyriksen maksimiin ladattu loitsuhyökkäys on entistä komeampi ja ihan oikeasti vaikuttava näin vanhassa pelissä. Golden Axen loistava tunnari löytyy, kuten myös pari muutakin hyvää biisiä, mutta ei tämä soundtrack parempi ole kuin ykkösen biisit, mikä olisikin ollut yllätys, sillä siellä on joitain kaikkien aikojen parhaita pelimusiikkeja.  

Golden Axe 2 on hyvä jatko-osa, mutta samalla hyvin turvallinen ja tuntuu paikoitellen vain grafiikapäivitykseltä ykköseen. Silti, klassikkosarjan parhaita osia, joka on pelaamisen arvoinen sarjan tai pelityypin ystäville. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone 


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv