Moi,
Tällä viikolla pelailussa on ollut taas hieman uudempi peli, mutta tapaus on sen verran erikoinen ja kiinnostava, että ansaitsee ehdottomasti tarkemman tarkastelun. Kyseessä on Bandai Namcon vuonna 2017 julkaisema Kyouei Toshi (tunnetaan myös nimellä City Shrouded in Shadows) PS4:lle. Pelin on kehittänyt studio nimeltä Granzella, jonka tunnetuin peli taitaa olla R-Type Final.
Pelin idea on omalaatuinen: Pelaaja on normaali Japanilaisen suurkaupungin asukas, joka joutuu keskelle Tokusatsuleffojen taisteluja ja pointtina ei ole sankaroida ja taistella jättihirviöitä vastaan, vaan koettaa jotenkin selviytyä sekasorron keskellä kun esimerkiksi Godzilla tai Ultraman mellastaa kaduilla. Peli käyttää hyödykseen Bandain valtavaa lisenssikirjastoa ja mukaan on laitettu kattava kattaus kaijuja ja mechoja seuraavista sarjoista:
- Godzilla
- Ultraman
- Gamera
- Evangelion
- Patlabor
Alussa valitaan hahmo joka mies tai naispuolisesta MC-kunista ja sitten aloitetaan kolmannen persoonan toiminaseikkailua muistuttavilla kontrolleilla pelattava selviytyminen. Tavoitteena on tavata hahmon kumppani läheisessä puistossa ja paeta kaupungista. Peli on jaettu kenttiin, joissa on aina erilainen tilanne ja siivu kaupunkia, jossa pitää päästä paikasta A paikkaan B. Matkan varrella tavataan toisinaan sivuhahmoja ja käydään lyhyitä keskusteluja. Kaupoista löytyy toisinaan parannusesineitä, kuten lounasbokseja ja kentän lopuksi peli kokoaa tapahtumista hauskasti sanomalehden etusivun ja otsikoi tapahtumat pelaajan valintojen mukaan.
Pelaajan vaihtoehdot ovat rajatut, koska hahmo ei ole 50-metrinen supersankari. Tavoitteena on lähinnä valita fiksu reitti ja ajoittaa staminamittarilla rajattu juoksuspurtti ja kierähdys vaarallisen tilanteen alta. Toisinaan peli laittaa mukaan scriptattuja QTE napinpainalluksia, esimerkiksi sortuvan rakennuksen tai räjähtävän ajoneuvon alta loikkaamiseen. Ensimmäinen tehtäväni päättyi 20 sekunnin kohdalla, kun menin keskelle tietä katsomaan, mitä tapahtuu ja tulin Ultramanin töppösen tallaamaksi. Tallennuspisteitä on kuitenkin paljon ja kentät eivät ole lopulta kovin pitkiä, joten takapakkia ei tule äkkikuolemasta huolimatta kuin pari minuuttia. Kerättäviä esineitä ja lyhyitä sivujuonia löytyy toisinaan kun hieman pitää silmät auki ja vaikkapa vastaa oven takaa kuuluviin huutoihin.
Ulkoasu on aiheeseen kuuluvasti riittävän näyttävä välittämään tunnelman, että todella juoksee jätthirviöiden jalkojen alla kun ympärillä sortuvat rakennukset rymisevät ja kaikkialla on kaaos meneillään. Peli pitää kamerakulmilla huolen, että pelaaja myös näkee kohokohtia kaijujen taisteluista matkansa varrella ja immersio säilyy koko ajan vahvana. Tämä on kuitenkin selvästi pienen budjetin peli, joten mitään mahdottomia on turha odottaa ja mittakaava etenkin kentissä on usein pienempi kuin voisi luulla. Matkaa taitetaan usein melko rajatulla alueella, varmasti myöskin siksi, että scriptatut tapahtumat saadaan aina mukaan. Äänisuunnittelu on hyvää ja kaikki leffoista ja sarjoista tutut ääniefektit tunnistaa välittömästi.
Kyouei Toshi on hyvin kiinnostava ja omaperäinen peli. Aivan vastaavaa ei tule mieleen ensimmäistäkään kappaletta, mikä jo itsessään tekee tästä lähes ainutlaatuisen. Se on videopeleissä harvinaista. Sääli, ettei Namco saanut julkaistua tätä länsimaissa, sillä kielimuuria on jonkin verran, joskaan ei ratkaisevasti. Peli näyttää minimapilla, minne pitää mennä, mutta keskustelut ja juoni menevät varmasti ohi ilman kohtalaista kielitaitoa. Meikäläinen sai juuri tarpeeksi tolkkua ettei asia vaivannut, koska konteksti ja tilanteet olivat aina sen verran tuttuja, että tiesi, mistä puhutaan. Pieni budjetti ja jankkia on, mutta jo idea ja toteutus tekee tästä pelin, jota suosittelen vahvasti jokaiselle aiheesta edes vähän kiinnostuneelle. Varmasti yksi PS4:n omaperäisimmistä peleistä. Saatan kirjoittaa tästä vielä toisenkin blogauksen, kunhan saan tarinan päätökseen.
Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia kaikille lukijoille, palaan taas pian asiaan!
-malone
Comments