Skip to main content

Savua Piippalakin Alta

 Moi,

Tällä viikolla palataan taas Famicomin pariin. Vuorossa on Hudson Softin vuonna 1986 julkaisema Milon’s Secret Castle. (Meikyū Kumikyoku: Milon no Daibōken).

Super Marion menestyksen ja “valtavan koon” huomattuaan, muutkin pelinkehittäjät alkoivat julkaista Famicomille yhden ruudun arcade-tyylisiä pelejä kunnianhimoisempia projekteja. Näistä 1985-1986 julkaistuista peleistä olemme nähneet aiemmin esimerkiksi Atlantis no Nazon ja Challengerin. Nyt on vuorossa Hudsonin toinen yritys, Adventure Islandin ohella.

Erona on kuitenkin se, että siinä missä Adventure Island oli suoraviivainen tasoloikka, nyt on vuorossa mystinen mysteeri ja sokkelo tasoloikka elementeillä. Tarina menee niin, että Hudsonin taikalandiassa kaikki kommunikoivat musiikilla, paitsi Milon, jonka pillistä ei irtoa kuin pihaus ja saippuakuplia. Milon päättää lähteä kysymään landian kuningattarelta, miksi asia näin, mutta pahikset ovat jo vallanneet kuningattaren linnan, joten homma muuttuu pelastusoperaatioksi. Luvassa on linna, joka jakautuu neljään kerroksee, joista jokainen on sokkelo täynnä 80-luvun kryptistä pelisuunnittelua. Kerroksen lopuksi on luonnollisesti pomotaistelu.

Milon loikkii ja ampuu saippuakuplia, joilla voitetaan viholliset ja rikotaan tiiliä, joista paljastuu joko kulkureittejä tai esineitä. Jokainen kartta on täynnä näitä tuhottavia tiiliä, joten homma menee käytännössä niin, että kartan jokainen kuviteltavissa oleva kulma pitää ampua salaisuuden toivossa, eikä kulkureitti eteenpäin ole siltikään ilmiselvä. Kaupasta voi ostaa esineitä ja vinkkejä, joista on vaihtelevaa hyötyä, vaihteluvälinä “hieman”-  “ei ollenkaan”. Elämäpalkki onneksi löytyy, mutta elämiä on vain yksi, sitten se on takaisin alkuun. Continue löytyy koodilla, mutta alkuun palataan silti, vain kerätyt esineet saa pitää. 

Vaikeustasoa löytyy, mutta ei siitä syystä kuin luulisi. Vastustajat eivät ole erityisen pahoja, eikä kuolettavia monttuja ole ollenkaan, mutta päätön haahuilu ja arvailu kuluttaa vääjäämättä elämäpalkkia, kun kymmenettä kertaa samaa huonetta kolutessa ottaa yhden osuman huomion herpaantuessa. Sitten kun nirri lähtee, niin sama rumba alkaa alusta. Suunta ja tavoite ei ole missään vaiheessa ilmiselvä, kunnes sattuu jollain ilveellä törmäämään pomohuoneeseen. Ja häviää, koska ei ollut varautunut pomotaistoon ja osumapisteitä oli jäljellä yksi tai kaksi. Tässä vaiheessa alkaa varmasti jo olemaan selvillä pelin suurin ongelma: Tämä on pahimmasta päästä “kasarihaahuiluja”, itse keksimäni nimitys tämän tyyppisille turhauttaville 8-bittisille peleille. Tässä vaiheessa paljasta, että seikkailu tyssäsi kerrokseen 2. Ilmeisesti taivoitteena oli kääriä helopt jenit oppaan myynnillä pelin ohessa, en nimittäin voi kuvitella kenenkään läpäisevän peliä ilman vinkkejä tai aivan kohtuuttoman pitkää aikaa. . 

Ulkoasu on ihan hyvä. Itse Milon näyttää aika sympattiselta nukkumatilta piippalakkeineen ja vihollisia on useaa tyyppiä. Huoneet ovat vähän itseään toistavia, mikä ei ainakaan helpota suunnistamista. Musakaan ei pärjää ajankohdan parhaille.

Milon’s Secret Castle voisi olla ihan pätevä seikkailu, jos se ei olisi niin järkyttävän monotonista napinhakkausta piilotettujen asioiden toivossa ja rakenne olisi pilkottu pienempiin kokonaisuuksiin, oikealla continuella. Nyt se on Zen-mestarin kärsivällisyyttä vaativa liian kryptinen haahuilu. Peli ei ole kuitenkaan kallis, joten jos asiaan suhtautuu haasteena ja käyttää apuna jonkin sortin vinkkejä, niin tästä saa ehkä irti enemmän.  


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv