Skip to main content

Maagista meininkiä

 Hei, 

Tällä viikolla siirrytään Famicomin pariin ja samalla katsastetaan pitkästä aikaa lisenssipeli, joka perustuu mangaan ja animesarjaan. Vuorossa on Bandain vuonna 1991 julkaisema Magical Taruruuto-kun: Fantastic World.

Magical Taruruuto-kun on Tatsuya Egawan manga, jota julkaistiin 1988-1992 ja sarja sai myös 87 osaisen animen, joten kyseessä oli aikanaan jonkin sortin menestys. Näissä tapauksissa oli yleistä, että samalla ilmestyi jossain vaiheessa myös peli Famicomille. Sarjan idea on on että hieman ankeaa kouluelämää viettävä viidesluokkalainen Honmaru Edojo tapaa maagisen olennon nimeltä Taruruuto-kun, joka jeesaa Honmarua ja sitten seikkaillaan yhdessä. Sarjis on hyvin perinteinen shonen-sarja, mutta painottuu enemmän huumoriin kuin toimintaan. 

Peli on tietenkin tasoloikka, mikäpä muukaan ja mallia on haettu selvästi Super Mario Bros kolmosesta. Heti alussa pelaaja löytää itsensä SMB3:n tyyliseltä maailmankartalta, jossa liikutaan kenttiin ja sitten siirrytään sivulle scrollaavaan loikintaan. Taruruuto-kun hyppää A-napilla mutta hyökkäys ei ole päälle hyppy, vaan B-napilla tapahtuva lipaisu pitkällä, sammakkomaisella kielellä. Kolikkojen virkaa toimittavat takoyaki-pallerot, jotka toimivat valuuttana kenttien välillä ilmestyvässä kaupassa, josta saa ostaa esineitä hommaa helpottamaan, tai vaikka lisäelämiä. Nirri lähtee yhdestä osumasta, eli kosketusallergia on kova. Pelissä on muuten paristolle tallennus, mikä on tervetullut ominaisuus. Meikäläisen kasetissa taitaa olla vaihdettu jossain välissä uusi paristo, sillä homma toimi moitteettomasti. Maailmojen lopussa on tietysti pomotasitelu, jonka jälkeen siirrytään seuraavaan maailmaan. Marion tyyliset teemat jatkuvat maailmoissakin, esimerkiksi heti toinen on vesilandia uintikenttineen.

Vaikeustaso oli, varsinkin aluksi yllättävän korkea. Tämä johtuu siitä, että pelissä ei ole mitään keinoa välttää äkkikuolema, kuten Marioissa vaikkapa jos sinulla on sieni, niin osuma vain pienentää, tässä nirri lähtee joka hipaisusta heti. Toinen asia on se, että vihollisten liike on vaikeampi ennakoida, kun mihin on tottunut. Otetaan taas esimerkki Mariosta: Vihreaä kilpikonna kulkee aina vaan suoraan eteenpäin, kunnes törmää esteeseen, punainen kilpikonna kääntyy aina rotkojen reunalta. Näillä tiedoilla pelaaja voi ennakoida hyppyjään. Tässä tapauksessa joka vihollistyypillä on toki oma tapansa liikkua, mutta sijoittelu ja kenttäsuunnittelu on sellaista, että pelaajalla ei ole keinoa ennakoida kohtaa, jossa vihollinen vaikkapa kääntyy takaisin, koska se ei ole reuna  tai maamerkki, vaan vaikkapa ihan vaan keskellä maalla olevaa tasoa. Esimerkiksi jokainen Marion Koopa saattaa kääntyä kesken kaiken toiseen suuntaan kuvaa tilanteita aika hyvin. Tähän on vaikea tottua ja kun yksi osuma riittää, niin kaikki pitää opetella ulkoa. Toki hahmolla on aina hyökkäyskeino, eli kielellä lipaisu, mutta sen ongelma on epämääräinen osumatarkkuus. Vaikkapa kesken hypyn on todella vaikea osua edessä olevaan viholliseen, koska lipaisu on niin nopea ja sen pitää osua täsmällisesti. Hypyn tuntuma ei ole huono, mutta siinä on erikoinen momentti ja kiihtyvyys, mikä ei oikein muistuttanut mitään muuta peliä, joten sekin oli opeteltava nollasta. Peli helpottui, mitä enemmän pelasi, mutta kynnys oli odottamattoman korkea.

Kuvien laatu valitettavsti on mitä on, pelistä on todella vaikea löytää oikein minkään sortin kuvamateriaalia.

Ulkoasu on hyvä, varsinkin hahmoja ja vihollistyyppejä on paljon ja maailmoissa näkyy olevan vaihtelua. Itse Taruruuto on hauskan näköinen käppänä ja musiikkikin on menevää, joskaan ei ihan klassikkoainesta. Tästä huomaa, että peli ilmestyi 1991, jolloin Famicomin vaatimustaso oli jo huomattavasti alkuaikoja korkeampi ulkoasun suhteen. 

Magical Taruruuto-kun on paremman keskitason loikinta, joka voisi olla hieman hiotumpana aivan kärjen tuntumassa heti kakkosketjussa. Tällaisenaan se on parempi kuin suurin osa lisenssiloikintoja, mutta jättää harmittavasti hieman turhautuneen tunteen, sillä lähes kaikki jupinat olisivat aika helposti korjattavissa. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone


Comments

Anonymous said…
Ootteleeko boss kartalla tuolla aitauksessa? :o
Snou
Malone said…
Joo, siellä se odottelee. Se juoksee yli, ellei lipaise kielellä kolmea kertaa, kun se on pysähtyneenä.

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv