Skip to main content

Robottinahistelun Riemua

 Moi,

Tämän viikon pelailut tulevat vähän myöhässä parin päivän kesälomareissun vuoksi. Ei se mitään, sillä tämän kertainen peli on kuitenkin varsin mielenkiintoinen ilmestys. Katsotaan, millainen on Nintendon Joy Mech Fight vuodelta 1993. 

Joy Mech Fight on harvoja Famicomin 1 vs 1 -taistoja, joka epäilemättä tehtiin Street Fighter 2:n menestyksen vanavedessä, sillä tämä on myöhäinen Famicom-julkaisu ja SNES oli ollut markkinoilla jo yli vuoden. Samalla voisi luulla, että pelin on kehittänyt joku tuntematon pikkufirma, koska konsepti ja tyyli ovat niin omalaatuisia, vaan eipä olekaan, sillä kyseessä on Nintendon vanhimman ykköstiimin, R&D1:n projekti. Famicomille on julkaistu jokunen 1 vs 1 “turnaustaistelupeli” mutta alustan teknisistä rajoituksista johtuen ne olivat kaikki simppeleitä, pienillä hahmoilla, joilla ei ollut montaa erilaista animaatiota. SF2:n kaltaisista spriteistä ei voinut haaveillakaan. Tämä peli kiertää rajoitteita kekseliäästi tekemällä joka hahmosta ikään kuin vieteriraajaisen robotin. Jokainen hahmo siis koostuu useasta erillisestä spritestä, jolloin on mahdollista animoida monimutkaisempia liikkeitä ja hommasta tulee sulavan näköistä. Samalla peli sai omalaatuisen ja humoristisen ulkoasun.

Pelin tarina on lähes sama kuin Mega Manissa (tai Astro Boyssa): Kaksi tohtoria, Emon ja Walnuts kehittävät edistyksellisiä robotteja, kunnes eräänä päivänä Walnuts katoaa robottien kanssa ja ilmestyy pahiksena valloittamaan maailmaa, apunaan läjä taistelurobotteja. Tohtori Emonilla on kuitenkin yksi robotti, hauskuutus/viihdyttäjäbotti Sukapon, joka pitää muokata sopivaksi taistelemaan pahiksia vastaan. Samalla Sukaponin rakenne mahdollistaa sen, että jokainen voitettu robotti lisätään “hahmovalikoimaan”. Tämä siis meinaa, että tarinaa voi pelata eteenpäin usealla hahmolla, jonka voi valita aina ottelun alussa maun ja soveltuvuuden mukaan. Pelistä löytyy myös luonnollisesti kaksinpeli. Hahmoja on kokonaisuudessaan 32, mutta kaikki eivät ole normaalisti pelattavissa. Koodilla voi avata lähes kaikki, mutta ei tarinaa varten.

Pelattavuus on melko simppeliä ja kahden napin vuoksi vähemmän monimutkainen kuin useimmat verrokkinsa. Hahmoissa ja niiden liikkeissä on selkeää Street Fighter -vaikutetta, tunnistin ainakin Ryun, Chun Lin, Zangiefin ja Dhalsimin liikkeitä ja pelityylejä ihan sellaisenaan. Tämä on myös hyvä juttu, sillä samalla tunnistettavuus tuo mukaan tuttuja elementtejä ja peli on helppo ymmärtää ja oppia. Liikkeet ovat samoja kuin kaikissa muissakin ja tehdään vastaavilla näppäinyhdistelmillä. Joka ottelu on kolme erää ja homma toimii tutulla energiapalkilla. Hahmoissa on mukavasti eroa ja tässä on jopa ihan oikeita “vakavien” taistelupelien elementtejä ja sääntöjä mukana, toisin kuin lähes missään muussa Famicomin vastaavassa pelissä. Tarinan vaikeustaso alkaa pelaajaystävällisesti, mutta kasvaa koko ajan sen edetessä.  


Ulkoasu on mainio. Hahmot ovat hyvin animoituja ja hauskan näköisiä. Kaikki tunnistaa välittömästi eri hahmoiksi ja jokaisella on oma, uniikki gimmickinsä sekä paljon animaatiota, jota ei ole muilla hahmoilla. Musiikki ja äänetkään eivät ole hullumpia ja taustoissa, vaikka ovat melko yksinkertaisia, niin joissakin niistä on siitä huolimatta hauskoja yksityiskohtia.


Joy Mech Fight on hyvin omaperäinen, joillekin ulkoasunsa ansiosta ehkä jopa liian omaperäinen taistelupeli, mutta ainakin minuun se teki erittäin positiivisen vaikutuksen. Nokkela tapa, joka ylipäänsä mahdollisti tämän pelin Famicomilla on hatunnoston arvoinen suoritus. Sukapon pitää muuten saada Smash Brosiin, missä viipyy?!


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo  


     



Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv