Skip to main content

Tuut, Tuut!

 Moi,

Pitkästä aikaa olisi luvassa Transformer-robotin lootan avaus. Tällä kertaa vuorossa on vielä erikoislaatuinen tapaus, sillä tällä viikolla Kusti toi uuden hahmon, joka on vielä ensimmäinen laatuaan. Katsotaan, millainen on Transformers Masterpiece-sarjan uusin lisäys MPG-01 Trainbot Leader Shouki. 

Lyhenne “MPG” on uusi, joka kaiketi meinaa sanaa “Masterpiece Gattai” eli tämä on sarjan ensimmäinen hahmo, josta muodostuu Combiner. Aivan, Trainbotit ovat kuuden tyypin tiimi (Shouki, Getsuei, Kaen, Yukikaze, Suiken ja Seizan), jotka yhdessä muodostavat jättiläisrobotin nimeltä Raiden. Yhdistyviä tiimejä on nähty vuosien varrella useita figuureissakin jo 80-luvulta saakka, mutta ei koskaan Masterpiece-sarjassa, joka on perinteisesti sisältänyt kookkaampia ja luonnollisesti kalliimpia yksittäisiä hahmoja. No, nyt ei siis ole muuta vaihtoehtoa kun hankkia kuusi Trainbottia, kerran ensimmäinen on jo ostettu. Seuraava tulee syyskuun lopussa ja kolmas ensi vuoden alussa. 

Trainbotit olivat osa alkuperäistä 1. sukupolven Transformersia, mutta eivät koskaan esiintyneet Jenkkien animaatiosarjassa, vaan ensimmäistä kertaa Japanissa pyörineessä Transformers Headmasters-sarjassa, joka alkoi siitä mihin Amerikkalainen Transformers päättyi. Hahmojen nimetkin kertovat, ettei tämä porukka ole länsimaiden markkinoille keksitty. 

Katsotaan sitten, mitä tuli ostettua. Loota mukailee tuttua Masterpiece-laatikkoa, eikä se haittaa ollenkaan, musta laatikko on tyylikäs ja tässä vaiheessa jo jopa nostalginen. Mukana tulee tuttuun tapaan ohjeet, kortti, jossa on hahmon ominaisuudet, kaksi penkkiä ohjaamoon pienille ihmishahmoille, kuten Danielille, Raidenin keskikropan “kilpi” sekä pari pätkää raiteita junamoodia varten. Tässä on selvästi ollut tavoitteena miellyttää kahta kohderyhmää, Transformersien ja junien ystäviä, sillä koko setti mahdollista samanlaisen näytteillepanon kun oikeiden junien pienoismalleissa. Tai, oikean junan pienoismalli se on tämäkin, sillä junamuoto on yllättävän aidon näköinen 0-Series Shinkansen veturi ja vaunu, joita valmistettiin vuosina 1964-2008. 0 oli ensimmäinen Tokion ja Osakan välillä liikennöinyt luotijuna, jolla mentiin jo tuohon aikaan päälle 220km/h. Tummansininen ja luonnonvalkoinen värityskin näyttää aidolta esikuvaltaan. 

Ohjekirjanen ovat paksun puoleinen, osittain siksi, että siinä pitää olla robottimuodon lisäksi myös combiner-muodon ohjeet mutta myös siksi, että muuntuminen on melkoinen operaatio. Vaiheita on päälle 70 kappaletta ja pientä tilpehööriä sekä paneeleja käännellään jos vaikka mihinkä suuntaan. Takaran suunnitteluinsinöörit ovat pistäneet parastaan, kun joutuivat miettimään, miten pitkulaisesta junasta saadaan robotti. Lopputulos on vaikuttava, mutta yksinkertaiseksi tätä ei voi sanoa. Touhu vaatii kärsivälisyyttä ja vähän silmää, miten mekaaniset esineet toimivat. Meikäläinen ähelsi jopa ohjeiden kanssa puolisen tuntia. Moni osista on melko ohuita ja kovaa, läpinäkyvää muovia, koska junassa on paljon ikkunoita. Niiden kanssa on syytä olla varovainen, ettei väännä jotain väkisin väärään suuntaan ja katkaise jotain tappia tai kiinnikettä. 

Robottimuoto on paksujalkainen, mutta tyylikäs, varsinkin jos tykkää 80-luvun Transformersien kantikkaasta ulkomuodosta. Selkäreppu on jopa yllättävän kompakti, eikä sojota juurikaan ulkonevasti, mikä on yllätys, sillä siihen on pitänyt mahduttaa veturin keula ja ohjaamo. Shoukin kasvonpiirteet ja ilme ovat terävät ja koko hahmo liikkuu jopa yllättävän hyvin ottaen huomioon kantikkaan ulkomuodon. Maalista, eikä oikein mistään muustakaan löydy juuri jupinaa, mikä on tietysti lupa odottaakin tämän hintaluokan figuurista.

Ensimmäinen Trainbot iski jopa yllättävänkin lujaa, sillä vaikka olen nähnyt Headmastersin ja Junabotit jäivät mieleen, niin ne eivät kuitenkaan ole olleet mukana lapsesta saakka, toisin kuin muut tähän saakka ostamani Transformersit. Shouki menee aivan kärkipäähän suosikkejani ja odotan innolla seuraavaa, jonka pitäisi olla syyskuun lopussa julkaistava Getsuei, joka on paljon perinteisemmän mallinen juna. Ehkä vain pidän junista enemmän kuin luulin. Tätä ajatusta tukee myös Densha De Go! -pakkomielle.



Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmoa 



Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv