Skip to main content

Erikoisilla Kokeilla

 Moi,

Tällä kertaa on luvassa melko mielenkiintoinen tapaus. Katsotaan, millainen peli on Paris-Dakar Rally Special. Pelin on kehittänyt ISCO ja julkaissut Sony vuonna 1988 (peli sanoo, että 1987 mutta julkaistu ilmeisesti seuraavan vuoden tammikuussa), luonnollisesti Famicomille.  

8-Bittinen rallipeli siis? No, ei aivan, sillä tässä tapauksessa painotus on vahvasti sanalla “Special”. Tarkoitus on kuitenkin osallistua Paris-Dakar -ralliin, mutta sanoisin että tämä peli on kokonaisvaltaisin autopelikokemus, mitä olen koskaan nähnyt. Aika rohkeasti sanottu, kun ottaa huomioon kaiken maailman Turismot ja PC:n HooCee-simut. No, perusteena väitteelle on se, että harvemmassa rallipelissä aloitetaan sillä, että ennen rattiin pääsyä pitää pelata seikkailupeliä, jossa pyöritään pitkin kaupunkia etsien sopivaa autoa, sponsoria, kartanlukijaa, sekä tarpeeksi pöllöä pankkiiria rahoittamaan koko touhu. 

Kyllä vain, tämä peli on aika paljon muutakin kun ajelua ja sitäkin on monenlaista. Ensimmäinen kenttä on siis perinteisen keikkailu tai vanhan jrpg:n tyylinen kaupunki, jossa haahuillaan ja etsitään henkilöitä, joiden kanssa täytyy keskustella. Seuraavassa kentässä ajetaan upouusi menopeli pois kaupungista Pac-Manin tyylisessä sokkelossa, sitten ajetaan vähän perinteisempiä ylöspäin scrollaavia ratoja ja lopuksi löytyy vielä sivulle scrollaavia pikemminkin toimintapelin tai tasoloikan tyylisiä kenttiä, mutta autolla. Välillä pitää jopa nousta ulos pirssistä kevyeen ongelmanratkontaan. 

Aikamoinen yhdistelmä siis. Tässä on ainekset ikään kuin neljään Famicomin peliin, jotka on jostain syystä päätetty yhdistää. Kokonaisuus kuulostaa aika uskomattomalta, mutta miksi tämä peli ei ole kaikkien tiedossa ja klassikoiden joukossa? No, siksi että kaikki on toteutettu vähän sinne päin. Jokaine osa-alue on hyvä ideana, mutta toteutus on hieman kömpelö, tai joissain tapauksissa hiuksianostattavan hankala. Continue onneksi löytyy ja sitä muuten tarvitaan. Tästä huolimatta moni kenttä vaatii paljon kärsivällisyyttä ja toisinaan jopa onnea. 

Ulkoasu on itseasissa ihan mukava ja jokainen erityyppinen kenttä menisi läpi aivan omana pelinään, joten siinä mielessä ihan onnistunut suoritus. 

Paris-Dakar Rally Special on ehdottomasti kunnianhimoisin Famicomin ajopeli, mitä olen nähnyt. Huippuunsa hiotulla toteutuksella tämä olisi konsolin ehdottomia klassikoita. Harmi vaan, että pelisuunnittelu olisi vaatinut vielä reippaasti hiomista, että siihen pisteeseen olisi päästy. Tällaisenaan se on mielenkiintoinen kuriositeetti ja sekin käy, ainakin meikäläiselle. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


  


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun