Moi,
Tällä kertaa pelattavana oli jo toinen varsin tuore peli peräjälkeen, mutta tällä kertaa liikutaan Lokakuun loppuun sopivissa tunnelmissa. Katsotaan, millainen peli on juuri Steamissa julkaistu poncle-nimisen indiekehittäjän Vampire Survivors.
Vampire survivors oli jo alkuvuodesta ns. “Early access” -peli, joka oli alunperin ohjelmoitu HTML-5:lla suoraan selaimessa toimivaksi. Kyseessä on rogueliken ja top-down shooterin yhdistelmä, jossa Vampyyrinmetsästäjät yrittävät selviytyä koko ajan kasvavasta laumasta klassisia hirviöitä hyvin Castlevanialta tuntuvassa ympäristössä. Grafiikatkin muistuttavat paljon GBA:n Castlevanoita.
Idea on hyvin simppeli: Hahmo aloittaa keskeltä kenttää, joka alkaa pikku hiljaa täyttyä pelaajaa kohti tulevista hirviöistä. Pelissä ei tarvitse tehdä muuta kuin liikkua ja välttää kosketusta vihollisiin, jotka vievät kestopisteitä jokaisella osumalla. Hahmosta riippuen, jokainen aloittaa jonkinlaisella oletusaseella, joka ampuu itsekseen tietyllä intervallilla (aluksi hyvin vaatimattoman) jonkinlaisen ammuksen tai efektin, joka vaurioittaa vihollisia. Viholliset jättävät kristalleja, joka on kokemusta ja joka tasolla hahmo saa valita satunnaisesta valikoimasta uuden aseen, tai päivityksen aiempaan. Seiden tyyli vaihtelee ammuksista taivaalta putoaviin aluevaikutuksiin, ympärillä pyörivään auraan ja ties mihin. Mukana on myös rahaa, jolla voi ostaa bonuksia alkuvalikossa. Enemmin tai myöhemmin vihollisaalto jyrää pelaajan ja se on game over. Joka kierroksella saa kuitenkin pitää rahat ja uudet löydetyt esineet tulevat osaksi seuraavalla kerralla valittaviksi tulevaa repertuaaria. Pian pelaajan varusteet ja käytettävissä olevat keinot paranevat ja Mesästäjästä tulee pysäyttämätön hirviönjyrääjä, joka lahtaa lepakoita, luurankoja, ihmissusia ja muumioita kirjaimellisesti tuhansittain joka suunnalta. Kentän “voittaa” kun selviää 30 minuuttia koko ajan kasvavaa hirviömäärää vastaan. Siinä peli lyhykäisyydessään.
Kuulostaa tosi simppeliltä ja sitä se onkin, mutta jujuna on että varuste- ja asecomboja on todella paljon ja niiden kokeilu on tosi hauskaa. Samalla joka kerralla aukeaa jotain tai ainakin saa muutaman roposen lisää uuden, jo alusta asti voimassa olevan päivityksen ostoon, tai saa uuden kentän tai hahmon avattavaksi. Hahmoissa on pieniä eroja, kuten aloitusase ja statsien painotukset. Joku on nopeampi, joku kestävämpi, joku saa vaikkapa kokemus bonuksen. Kun saa kehitettyä ensimmäistä kertaa salaisen asecombon ja normaalista taikasauvasta tulee käytännössä maaginen konekivääri, niin se tuntuu todella mahtavalta, kun aiemmin mahdottomalta tuntuva hirviölauma lakoaa sekunneissa. Tunnetta on vaikea kuvailla, mutta jotain poikkeuksellisen toimivaa tässä vain on.
Ulkoasu on funktionaalista ja ainakin meikäläisen silmään miellyttävän retroa 16-bittistä. Musiikki on erinomaista Castlevanian tyylistä mahtipontista rock.-oopperaa. Hahmojen ja hirviöiden design on varsin paljon velkaa Konamille, mutta se on samalla hyvällä maulla tehtyä.
Vampire Survivors näyttää ja kuulostaa simppeliltä ja sitä se onkin, mutta se on samalla koukuttavin peli, mitä olen pelannut pitkään aikaan. Tämä on aivan kärjessä “vielä yksi kierros” -peleissäni ja ehdottomasti kokeilemisen arvoinen, varsinkin muutaman euron hinnalla.
Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!
-jarmo
Comments