Skip to main content

Jigoku's Key

 Moi,

Tällä viikolla on vuorossa kolmas PC Enginen tuliaispeli. Katsotaan, miltä näyttää Zipang vuodelta 1990. Pelin on tehnyt pulju nimeltä Pack In Video, Tecmon Solomon’s Keyn pohjalta. Jep, tässä on kyseessä melkein enemmän virallisesti julkaistu modi, kun kokonaan uusi peli, vieläpä elokuvan pohjalta. Asia vaatinee selitystä, joten...


Zipang on tokusatsu-seikkailuelokuva, jossa sankari, Jigokumaru retkueineen joutuu keskelle Shogunin ja muinaisen pahiskunkun valtataistelua siitä, kuka saa hallintaansa myyttisen kultaisen valtakunnan, Zipangin. Tästä leffasta tehtiin siis myös lisenssipeli, jonka pohjana toimi Tecmon toimintapuzzle, Solomon’s Key. Peli on käytännössä sama, mutta tarina on muutettu ja päähahmo vaihdettu tonttulakkisesta velhosta samuraiksi. 

Ne, joille Solomon’s Key on tuttu, ovat Zipangin parissa kuin kotonaan. Kontrolit ovat samat, ristiohjaimella ohjataan, napeilla luodaan ja hävitetään kivenlohkareita ja toisella käytetään esineitä. Tavoitteena on löytää kentästä avain, joka avaa portin, joka johtaa seuraavaan kenttään. Nirri lähtee yhdestä osumasta, mutta tässä versiossa on loputon määrä jatkomahdollisuuksia, toisin kuin NESin Solomon's Keyssa.


Muilta osin kaikki, mikä pätee Solomonin Avaimeen, pätee myös Zipangiin, joten tämä on käytännössä hieman anteeksiantavampi ja näyttävämpi versio samasta pelistä. Osa kentistä, varsinkin loppupuolella on melko hankalia, mutta tässä tapauksessa löytyy salasana, joten jatkaa voi siitä mihin jäi, toisin kuin NESillä.

Tämä on pelaajaystävällisempi ja siten parempi versio mainiosta toimintapuzzlesta, joten sanoisin, että ehdottomasti pelaamisen arvoinen. Itse tiesin tästä pelistä vain koska pidän leffasta ja törmäsin siihen lähes sattumalta vuosia sitten.   


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv