Moi,
Tällä viikolla otetaan taas katsausta uudempaan peliin. Nappasin nimittäin Game Passista testiin Bandai Namcon viime vuonna julkaiseman pelin, SD Gundam Battle Alliance.
Kyseessä on siis Chibi-tyylillä toteutettuja Gundam-hahmoja kevyessä toimintaropessa. SD meinaa nimittäin “Super Deformedia” joka on sama kuin litistettyjä pallopäitä. Pelin tarina menee kutakuinkin niin, että Gundam-universumin kuuluisissa käännekohdissa paikalle ilmestyykin yht äkkiä täysin sinne kuulumaton hahmo muuttamaan historian kulkua ja asiaa pitää tietenkin tutkia. Tällä tavoin saadan crossoverina mukaan hahmoja suurimmasta osasta sarjoja ja spinoffeja.
Meno on erillisiin tehtäviin jaettuja taisteluja, joissa on kaikissa joku sinne kuulumaton tapahtuma, kuten että alkuperäisen sarjan aikaan sijoittuvassa tehtävässä saattaa olla pomona joku modernin spinoffin hahmo. Itse peli toimii perinteisellä kolmannen persoonan toimintapelin tyylillä, eli pari hyökkäysnappia lähitaisteluaseella, pari nappia pyssyille, erikoiskyvyn käyttö ja niin edespäin. Mechoja on paljon, mutta ne on jaettu kolmeen perustyyppiin: Infighter, All-Rounder ja Sharpshooter. Näillä on kaikilla omat erikoiskykynsä. Pelimekaniikoissa on hieman enemmän syvyyttä kuin ensi näkemä antaa ymmärtää, sillä mukana on ajoituksella toimiva conbosysteemi ja resurssien hallinta on suuremmassa osassa kuin aluksi arvaa. Moottoreiden boosti, jota käytetään väistöön ja nopeaan liikkumiseen sekä aseiden latausaika on merkittävässä asemassa, ainakin yhtään tiukemmissa taistoissa. Pelissä saa mukaan kaksi tekoälykaveria ja mukana on myös co op moninpeli netissä, mikä on varsin hauskaa pienen testailun perusteella. Tehtävät ovat sopivan maltillisen pituisia, vaihdellen viidestä minuutista noin kahteen kymmeneen, eli tuntikausia ei tarvitse jauhaa saavuttaakseen jotain.
Koska kyseessä on toiminta-rpg, niin hahmoja, eli uusia mechoja avautuu käyttöön tasaisella tahdilla ja niitä voi myös päivittää melko monipuolisesti. Mihinkään hardcore-simulatioon ei mennä, mutta ominaisuuksia on useita ja kerättävää löytyy jatkuvalla syötöllä. Peli on todella hyvä antamaan koko ajan pientä täkyä, joka saa tuntemaan että seuraava Mobile Suit tai kokemustaso on ihan nurkan takana. Osa käytettävistä hahmoista pitää löytää tehtävistä löytyvillä esinedropeilla, osa tulee mukaan tarinan myötä. Pelissä on aluksi auki kaksi vaikeustasoa ja löydettävien esineiden laatu nousee vaikeustason myötä. Kolmas vaikeustaso auennee läpipeluun jälkeen. Helpolla pärjää varmasti kuka tahansa, mutta vaikea tarjoaa tiukkaa haastetta, sillä Normalin jotkut pomotaistelut tuntuivat paikka paikoin yllättävänkin kovilta vastuksilta, joissa todella piti osata käyttää kaikkia kykyjä.
Ulkoasu on simppeli, mutta toimiva ja sympaattinen. Kartat eivät ole suuria, mutta niissä on vaihtelua ja ympäristö on tuhoutuvaa, mikä on mainio bonus. Musiikki yhdistelee omia biisejä ja tuttuja tunnareita animaaatiosarjioista.
SD Gundam Battle Alliance oli todella positiivinen ylläri. En tiennyt pelistä juuri mitään, mutta kokeilin asenteella “kun kerran halvalla sain”. Loppujen lopuksi pelailun päätteeksi paljastui todella toimiva ja menevä kevyt toiminta rpg, jossa on kuitenkin riittävän monipuoliset pelimekaniikat kantamaan koko pelin ajan ja paljon avattavia hahmoja sekä päivityksiä.
Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!
-jarmo
Comments