Skip to main content

Neuvotteluja Vihtahousujen kanssa

 Moi,

Tällä viikolla pelasin vaihteeksi uudempaa peliä. Vuorossa on nimittäin vuonna 2021 Switchille julkaistu Atluksen klassisen jrpg -sarjan viides osa, Shin Megami Tensei V. Tämä on siis se pelisarja, josta nykyään alkuperäistä tunnetumpi Persona -sarja lähti aikoinaan omille teilleen. Idea tosin ei ole niin erilainen ja pelimekaniikatkin ovat samankaltaisia.

Koko homma alkaa äärimmäisen tavanomaisesti lukio-osuudella, jossa esitellään hahmot. Kunnes, pelaaja pääsee todistamaan enkelien ja demonien taistelua keskellä kaupunkia ja sitä seuraavaa maailmanloppua. Melko päräyttävällä perimissillä siis aloitetaan ja sitten siirrytään itse peliin raunioituneen ja hiekan peittämän Tokion maisemissa. Juoneen liittyy mielenkiintoisia käänteitä, mutta en halua spoilata liikaa, sanotaan vaan että kaikki ei ole aivan miltä näyttää ja hyvikset vs pahikset -asetelma ei ole ollenkaan selvä. 

Itse peli on perinteinen jrpg, jossa toimitaan reaaliaikaisesti maailman maisemissa, kunnes kohdataan vihollinen, jolloin siirytään perinteiseen vuoropohjaiseen taisteluun. SMT-sarjan erikoisuutena on, että viholisten kanssa voi keskustella, joka on keskeinen tapa värvätä mukaan seikkalijaryhmä, sillä ilman mukana hengailevien henkiolentojen, kamien ja demonien seuraa, pelaajahahmo kulkee yksin. Otuksilla on omat, monesti erikoiset luonteenpiirteensä ja pelaajan on osattava valita oikeat vastaukset, muuten alkaa käsirysy tai olennot ottavat vaan hatkat liittymättä mukaan. Pelaajalla ei siis ole porukkaa ihmishahmoja, kuten yleensä. Toinen juttu, joka on mukana myös Personassa on se, että otuksia voi ja pitää yhdistellä. Periaatteena on, että kahdesta rupuolennosta saa ne yhdistämällä hieman paremman, uuden otuksen. Mukana on siis vahvaa keräily ja Pokemon-tyylistä fiilinkiä. Yhdistelmiä on satoja ja systeemi on todella monipuolinen. Pelimekaniikkaan liittyy myös muita nyansseja, mutta sanottakoon vain, että kyseessä on monipuolisin vuoropohjainen jrpg-taistelu, jonka olen nähnyt, yhdessä Persona 5:n kanssa. Näillä kahdella on sillä osastolla paljon yhteistä.

SMT-sarja on tunnettu sitä, että pelit eivät ole helppoja ja myös tässä vitosessa on oltava variullaa jopa riviviholisten kanssa, pomoista puhumattakaan, jotka vaativat usein suunnittelua ja vievät lähes kaikki käytössä olevat resurssit ennenkuin kellistyvät. Helpolla vaikeustasolla kyllä pärjää jokainen ja aina on mahdollisuus grindata lisää tasoja, jolloin homma helpottuu.

Hahmodesign on Atlukselle tuttua, muodikasta jrpg-tyyliä, jossa hahmojen asuihin on selvästi panostettu, jopa hieman muotisuunnittelua muistuttavalla tavalla. Se, mikä kuitenkin kiinnittää huomion ovat demonit ynnä muut olennot, joiden ulkonäkö on paikoitellen erittäin mielikuvituksellista ja vaikuttavaa. Myös taistelumusiikki jää rallattamaan mieleen pitkäksi aikaa pelin jälkeenkin. 

SMT V on erittäin pätevä moderni jrpg, mutta Personan elämäsimulaattoria ei kannata odottaa, sillä tässä mennään enemmän tarinavetoisesti, eikä hengailla kahviloissa kavereiden kanssa. Pelillisesti yhtymäkohtia löytyy, mutta rakenne on erilainen. SMT V:n vahvuus on erittäin mielenkiintoiselta vaikuttava tarina ja todella monipuoliset mahdollisuudet kehittää hahmoja.  


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo    


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv