Skip to main content

Neuvotteluja Vihtahousujen kanssa

 Moi,

Tällä viikolla pelasin vaihteeksi uudempaa peliä. Vuorossa on nimittäin vuonna 2021 Switchille julkaistu Atluksen klassisen jrpg -sarjan viides osa, Shin Megami Tensei V. Tämä on siis se pelisarja, josta nykyään alkuperäistä tunnetumpi Persona -sarja lähti aikoinaan omille teilleen. Idea tosin ei ole niin erilainen ja pelimekaniikatkin ovat samankaltaisia.

Koko homma alkaa äärimmäisen tavanomaisesti lukio-osuudella, jossa esitellään hahmot. Kunnes, pelaaja pääsee todistamaan enkelien ja demonien taistelua keskellä kaupunkia ja sitä seuraavaa maailmanloppua. Melko päräyttävällä perimissillä siis aloitetaan ja sitten siirrytään itse peliin raunioituneen ja hiekan peittämän Tokion maisemissa. Juoneen liittyy mielenkiintoisia käänteitä, mutta en halua spoilata liikaa, sanotaan vaan että kaikki ei ole aivan miltä näyttää ja hyvikset vs pahikset -asetelma ei ole ollenkaan selvä. 

Itse peli on perinteinen jrpg, jossa toimitaan reaaliaikaisesti maailman maisemissa, kunnes kohdataan vihollinen, jolloin siirytään perinteiseen vuoropohjaiseen taisteluun. SMT-sarjan erikoisuutena on, että viholisten kanssa voi keskustella, joka on keskeinen tapa värvätä mukaan seikkalijaryhmä, sillä ilman mukana hengailevien henkiolentojen, kamien ja demonien seuraa, pelaajahahmo kulkee yksin. Otuksilla on omat, monesti erikoiset luonteenpiirteensä ja pelaajan on osattava valita oikeat vastaukset, muuten alkaa käsirysy tai olennot ottavat vaan hatkat liittymättä mukaan. Pelaajalla ei siis ole porukkaa ihmishahmoja, kuten yleensä. Toinen juttu, joka on mukana myös Personassa on se, että otuksia voi ja pitää yhdistellä. Periaatteena on, että kahdesta rupuolennosta saa ne yhdistämällä hieman paremman, uuden otuksen. Mukana on siis vahvaa keräily ja Pokemon-tyylistä fiilinkiä. Yhdistelmiä on satoja ja systeemi on todella monipuolinen. Pelimekaniikkaan liittyy myös muita nyansseja, mutta sanottakoon vain, että kyseessä on monipuolisin vuoropohjainen jrpg-taistelu, jonka olen nähnyt, yhdessä Persona 5:n kanssa. Näillä kahdella on sillä osastolla paljon yhteistä.

SMT-sarja on tunnettu sitä, että pelit eivät ole helppoja ja myös tässä vitosessa on oltava variullaa jopa riviviholisten kanssa, pomoista puhumattakaan, jotka vaativat usein suunnittelua ja vievät lähes kaikki käytössä olevat resurssit ennenkuin kellistyvät. Helpolla vaikeustasolla kyllä pärjää jokainen ja aina on mahdollisuus grindata lisää tasoja, jolloin homma helpottuu.

Hahmodesign on Atlukselle tuttua, muodikasta jrpg-tyyliä, jossa hahmojen asuihin on selvästi panostettu, jopa hieman muotisuunnittelua muistuttavalla tavalla. Se, mikä kuitenkin kiinnittää huomion ovat demonit ynnä muut olennot, joiden ulkonäkö on paikoitellen erittäin mielikuvituksellista ja vaikuttavaa. Myös taistelumusiikki jää rallattamaan mieleen pitkäksi aikaa pelin jälkeenkin. 

SMT V on erittäin pätevä moderni jrpg, mutta Personan elämäsimulaattoria ei kannata odottaa, sillä tässä mennään enemmän tarinavetoisesti, eikä hengailla kahviloissa kavereiden kanssa. Pelillisesti yhtymäkohtia löytyy, mutta rakenne on erilainen. SMT V:n vahvuus on erittäin mielenkiintoiselta vaikuttava tarina ja todella monipuoliset mahdollisuudet kehittää hahmoja.  


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo    


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Analogista Scifiä Alan Mestarilta

 Moi, Tuumasin, että tällä viikolla otan mukaan blogiin jotain hieman uutta ja erilaista, koska vaihtelu virkistää. Nyt ei ole luvassa retropeliä tai lootan avausta (ei hätää, niiden pariin palataan piakkoin) vaan kirjakatsaus. Kirja on tosin hieman harhaanjohtava sana, koska luvassa on lähestulkoon pelkästään kuvitusta, mutta ei tämä ole myöskään sarjakuva. Nyt katsotaan Akira-animaation tuotantoa sekä siihen liittyviä juttuja ja tutustutaan kirjaan nimeltä: Otomo The Complete Works, osa 25. Animation Akira Layouts & Key Frames 3. Akira on minulle yksi tärkeistä vaikuttajista siihen, että ylipäänsä kiinnostuin scifiharrastuksesta, piirtämisestä, animesta ja sarjakuvista joten tämän kaltaiset kirjat ovat enemmän kuin suuri mielenkiinnon aihe. Se sattaa olla ensimmäinen animeleffa, jonka olen nähnyt ja on myös ehkä ensimmäinen DVD-elokuva, jonka olen ostanut omaksi. Kiinnostuneille vinkiksi, että nämä ovat saatavilla Japanin Amazonista.  Otomo The Complete Works on Japaniss...

Yön Ritari Pikselöityy

 Moi, Tällä kertaa on luvassa paluu retropelien pariin. Eikä ihan minkä tahansa retropelin, vaan kyseessä on yksi parhaista NES/Famicom -lisenssipeleistä ja monissa keskusteluissa ainakin ehdokkaana ehkä jopa kaikkein parhaaksi, mikä on aika kova saavutus jo pelkästään siitä syystä, että useimmat lukuisista Capcomin Disney-peleistä olivat loistavia. Kyseessä on siis Sunsoftin Batman vuodelta 1989. Muualla kuin Japanissa julkaisu tosin livahti vuodelle 1990. Tim Burtonin Batman oli ensimmäinen supersankarielokuva, jonka minä muistan saaneen suuren ennakkohypen, mainostusta ja paljon oheistuotteita. Se tuli lisäksi täsmälleen oikeaan aikaan, eli kun olin 9 -vuotias. Oikeaan aikaan tuli myös Nintendon NES ja sitä myötä Batman-peli. En koskaan omistanut NES-Batmania itse, mutta silti sitä tuli pelattua usein, joko vuokralla tai kaverin luona. Monen muun sen ajan pelin tapaan Batman ei ollut helppo, joten läpi asti se ei koskaan mennyt, eli nyt oli aika korjata tilanne, kun löysin Famic...