Skip to main content

Kaikki tykkää Katamarista

 Moi,

Tällä viikolla pelinä on uudelleenjulkaisu hieman vanhemmasta pelistä. Kokeilin, miltä tuntuu hiljattain Game Passiin ilmestynyt We Love Katamari Reroll. Peli on käytännössä HD-versio vuoden 2005 PS2 pelistä pienillä lisäyksillä.

Katamari oli minulle entuudestaan tuttu PS2-ajoilta, mutta edellisestä kerrasta oli jo sen verran aikaa, että oli mielenkiintoista tarttua peliin uudelleen. Niille, joille sarja ei ole tuttu, niin touhua voisi kuvailla ehkä sanoilla erikoinen toiminta- ja puzzlepelin yhdistelmä, jossa Universumin Kuninkaan poika, eli Prinssi pyörittää palloa ja tekee universumin asukkaat onnelliseksi. Pelillä on melko omintakeinen tyyli ja tunnelma sekä huumorintaju.

Lyhykäisesti kuvattuna peli etenee siten, että siinä valitaan kartalta henkilö, tai vaikkapa eläin, joka toivoo tietynlaisen Katamarin näkemistä ja siitä Prinssi ryhtyy tuumasta toimeen. Lopuksi Kuningas arvioi lopputuloksen. 

Katamaria, eli palloa pyöritetään erilaisissa arkielämän ympäristöissä vaihdellen kodeista ja toimistoista takapihoille ja jopa kaupungin kaduille saakka. Jujuna on se, että palloon tarttuu kaikki sitä pienemmät esineet, jolloin sen koko kasvaa. Homma siis alkaa pienillä esineillä, kuten nastoilla, pyyhekumeilla ja pelinappuloilla ja Katamarin koon kasvaesa myös mittakaava kasvaa pikkuhiljaa jalkapalloihin, kukkaruukkuihin ja ämpäreihin, päättyen lopulta ajoneuvoihin ja rakennuksiin.    


Pelattavuus on kahden tatin systeemi, jossa oikea kontrolloi pyöritysvoimaa vastapäivään, ja vasen myötäpäivään, riippuen siitä, miten paljon analogitattia painaa ja mihinkä suuntaan. Esimerkiksi, suoraan edetään työntämällä molemmat tatit eteenpäin. Pallossa on myös jonkin verran fysiikkaa mukana, eikä se pysähdy välittömästi. Tämä systeemi tuo mukaan hieman haastetta, sillä Katamarin pyöritys vaatii hieman hahmottamista, miten kontrollit toimivat ja pelaajan on myös huomioitava, mihin Katamari mahtuu, tai mitkä esineet tai asiat ovat esteitä. Katamaria pyöritetään useimmiten esim. taloissa tai kaduilla, joissa on myös kotieläimiä tai ihmisiä, jotka eivät sinällään estä Prinssiä pyörittämästä, mutta ovat kuitenkin esteinä. Katamari ei myöskään pyöri aina tasaisesti, vaan tarttuessaan jotkin esineet tekevät siitä epäsäännöllisen muotoisen, mikä hankaloittaa kontrollointia.  Tavoitteena on yleensä saada aikaan halkaisijaltaan riittävän suuri pallo aikarajan puitteissa. Tämä vaatii myös hieman suunnittelua ja kartan tuntemusta. Koska aluksi on löydettävä pienemmät esineet ja edettävä suunnitelmallisesti suurempiin asteittain. Peli ei ole kuitenkaan erityisen vaikea, ainakaan kuninkaan minitavoitteen saavuttamiseksi, mutta peli kirjaa suurimmat Katamarit per kartta, joten omaa suoritustaan voi palata parantamaan milloin vain. 


Ulkoasu on tarkoituksellisen yksinkertaistettu ja ehkä parhaiten tyyliä voisi kuvata sanalla naivistinen. Tämä tuo kuitenkin peliin omanlaisensa charmin ja yhdistettynä omintakeiseen musiikkiin, se tuo pelille hauskan ja omaperäisen, sekä jollain lailla rentouttavan tunnelman.

We Love Katamari Reroll oli pitkästä aikaa oikein mukava kokemus ja palaan pelin pariin silloin tällöin varmasti vielä tämän jälkeenkin. Suosittelen vahvasti erikoisempaa pelikokemusta tai jotain uudenlaisen puzzlepelin tyyppistä kaipaaville. Katamaria voi pyörittää myös kaksinpelinä.      


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...