Moi,
Tällä kertaa vuorossa on peli, joka on esiintynyt blogissa jo kerran aiemmin. Viime vuonna näihin aikoihin mukana oli PS4:n UFO Robot Grendizer: Feast of the Wolves. Tällä kertaa luodaan uusi katsaus peliin, mutta Switchin versioon, joka julkaistiin reippaasti jälkijunassa, tämän vuoden lokakuussa. Ostin pelin siis uudestaan, syystä että se oli alessa ja kaipasin Switchille jotain kevyttä “pick up and play” -tyyppistä peliä vaihteluksi viime aikoina pelaamilleni rpg-eepoksille. Aiempi blogaus löytyy täältä: Grendizer PS4
Aluksi tämän hetken tiedolla päivitetty kertaus Grendizer-robotin historiasta ja pelin juonesta. Sitten voimme keskittyä fiiliksiin nimenomaan Switch-versiosta. “UFO Robot Grendizer, Euroopassa myös tunnettu nimellä Goldorak tai Goldrake, on mangalegenda Go Nagain kolmas superrobottisarja, joka ilmestyi alunperin itsenäisenä jatko-osana Mazinger Z ja Great Mazinger -sarjoille vuosina 1975-1977. Grendizer saavutti suosiota Pohjois-Amerikassa osana Mattelin Japanista tuomaa ja uudelleen brändättyä vinyylifiguurisarjaa nimeltä Shogun Warriors ja Ranskassa Goldorak TV-sarjalla oli käsittämättömän suuret katsojaluvut. Huhujen mukaan joidenkin jaksojen TV-rating, eli päällä olevien vastaanottimien kanavia seuraavat mittarit olivat lähellä 100%. Toisin sanoen lähes jokainen vastaanotin olisi ollut kanavalla, jolta tuli Goldorak-anime. Aika mahdoton uskoa, mutta moni asia viittaa siihen, ettei kaukana luultavasti oltu, sillä Ranskassa sarjalla on edelleen suuri suosio ja esimerkiksi Tissot julkaisi juuri tänä syksynä Grendizer-teemaisen rannekellon. Toinen osoitus suosiosta on tuore Titan Comicsin kautta julkaistu Ranskalainen jatko-osa, jolle haettiin Go Nagain virallinen hyväksyntä. Niin ikään vahva fanipohja löytyy Arabiaa puhuvista maista, joissa Grendizeria näytettiin poikkeuksellisen laajasti dubattuna ja jopa yllättävän sensuroimattomana. Tänä vuonna julkaistu Grendizer U, joka on sarjan ainoa virallinen uudelleenlämmittely vuosikymmeniin animaation puolella on suurelta osin Saudi-Arabialaisen yrityksen rahoittama.”
Sitten pelin juonen kuvaus. “Planeetta Fleedin prinssi Duke Fleed on menossa naimisiin Vega-Imperiumin prinsessa Rubinan kanssa. Sillä välin Vega-Imperiumin paha kunkku aikoo käyttää häitä tilaisuutena hyökätä Fleedin planeetalle ja valloittaa se käyttääkseen planeetan resursseja koko galaksin valloitukseen. Vegan joukot hyökkäävät hääpäivänä ja Duke Fleed joutuu pakenemaan planeetaltaan käyttäen apuna muinaista taistelurobottia nimeltä Grendizer. Myöhemmin, Duke Fleed asuu salanimellä Daisuke umon ottoisänsä, professori Umonin kanssa maatilalla Japanissa. Professori Umon sattuu olemaan töissä samassa tutkimuslaitoksessa Mazinger Z:n alkuperäisen pilotin Koji Kabuton kanssa, joka näin ollen nivoo Go Nagain robottisarjojen maailmat yhteen ensimmäisen kerran. Idean takana oli ilmeisesti alunperin Toei Animation, joka tilasi sarjan korvaamaan päättyneen Great Mazingerin TV:ssä. Go Nagai itse kirjoitti Grendizerin aluksi pikemminkin itsenäiseksi spinoffiksi. Sittemmin kaikki Nagain superrobotit ovat esiintyneet yhdessä useaan otteeseen. Grendizerissa nähdään muitakin Nagain sarjojen hahmoja, mutta on vaikea sanoa, tapahtuvatko kaikki sarjat samassa maailmassa. Vega-imperiumin porukka saapuu tietysti ennen pitkää Maahan ja Daisuke joutuu paljastamaan Grendizerin olemassaolon, koska se on ainoa asia, joka voi päihittää Vegan lentävät lautaset.”
PS4-version suurin kritiikki kohdistui pelin suorituskykyyn ja latausaikoihin. Ilokseni voin todeta, että Switch-versio on parantanut näillä osa-alueilla. Ilmeisesti alkuperäisessä kirjoituksessani kaipaamani pidempi kehitysaika on tehnyt hyvää, sillä latausajat ovat merkittävästi lyhyemmät ja pelin sulavuus huomattavasti parempi. Ainakaan Switchin käsikonsoli-modessa pieneltä näytöltä tämä ei edes näytä tulevan ulkonäön kustannuksella, koska peli näyttää hyvin lähelle samalta kuin PS4:lla.
Nyt, uudella pelikerralla ja kun olen nähnyt uuden animaation Grendizer U:n, niin voin sanoa pelin tarinasta ja tunnelmasta sen, että se tavoittaa sarjan 70-luvun fiiliksen erinomaisesti kuitenkin tuoden siihen pienen modernin vivahteen. Sanoisin jopa, että pelin tarinankerronta ja musiikki on monin paikoin parempaa kuin uuden animen.
Muuten fiilikseni pelistä ovat suurimmilta osin ennallaan, ehkä hieman kallistuen positiivisempaan suuntaan joka osa-alueella. Tähän lienee syynä hiotumpi kokonaisuus, mutta ehkäpä myös se, että olen kaivannut jo pidemmän aikaa pätevää toimintapeliä, joka osuisi kahteen, tai jopa kolmeen toiveeseen: Sujuva ja hauska pelata, mielellään reipasta hyvän fiiliksen meininkiä ja jättiläisrobotit ovat plussaa. Grendizer täyttää kaikki kolme toivetta. Se ei keksi mitään uutta pelattavuuden kannalta tai yritä olla riipaiseva, elokuvamainen kokemus ja tuntuu rakenteeltaan kutakuinkin PS2-peliltä. Luojan kiitos siitä, koska toisinaan en halua muuta kuin sen, mitä jo tiesin saavani. Ottaisin jatko-osan Grendizerille tai jonkin muun Go Nagain superrobotin pelin muodossa milloin tahansa.
Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!
-jarmo
Comments