Skip to main content

Pörriäispariskunta

Moi,

Tämänkertaisessa blogissa siirrymme painimolskilta yläilmoihin. Vuorossa on Konamin vuonna 1985 ilmestyneen kolikkopelin vuotta myöhemmin julkaisema Famicom-porttaus Twinbee. Kyllä vain, luvassa on siis ylöspäin scrollaavaa ammuskelua. Twinbee on muuten tuttu aiemista blougauksista, se (hän?) nimittäin esiintyy toisena menopelivaihtoehtona Konami Wai Wai Worldissa.




Twinbee on ainakin täällä läsimaissa se tuntemattomampi Konamin shoot ‘em up sarjoista, Gradius/Nemesis on lähes varmasti tuttu nimi ainakin kaikille kasarilla jonkin sortin pelikoneita näpelöineille. Twinbee meneekin enemmän shmuppien alalajin, cute ‘em uppien pioneeriosastolle ja lieneekin genren vanhimpia edustajia Segan Fantasy Zonen kanssa. Muutenkin Twinbee on aika jännä hahmo, se kun on ikäänkuin “elävä” sarjakuvamainen avaruusraketti. Masiinasta löytyy selvät maskottimaiset piirteet ja jopa kädet ja jalat. Yleensä tämän lajityypin alukset olivat enemmän militaristisen scifin tyyliä. Tämä, koko perheelle ystävälinen ulkoasu ja teema onkin se, joka erottaa pelisarjan muista, muuten ollaan lajityypilleen hyvin uskollisen ja perinteisen edustajan äärellä.




Meikäläiselle Twinbee on ollut sellainen semituttu melko pitkään, vaan en ole pelannut montaakaan, lähinnä siksi, että vain harva sarjan peleistä sai täällä julkaisun aikoinaan. Emsimmäinen kosketus pulleaan pirssiin taisi olla Parodius-sarjassa.




Itse peli on hyvin perus kasarin puolivälin shmuppi, jossa on lisäksi selviä Xevious vaikutteita maakohteiden muodossa. Paljon yksinkertaisemmaksi ei voida mennä: ristiohjain, B-nappi ampuu, A-nappi heittää pommeja maahan. Pommeissa hyödynnetään Twinbeen designia hauskasti, se nimittäin nakkelee pommit maahan käsillään, jotka ovat aluksen rungossa.
Pelissä on kuitenkin joitain mekannikkoja, mitkä erottavat se aivan basic-ammuskelusta: yksi vihollisen ammuksen osuma ei tuhoa alusta, vaan Twinbwee menettäää ensin kätensä. Pian ruutuun ilmestyy ambulanssialus, jonka avulla käsivarret saa takaisin käyttöön. Törmäys itse vihollisiin, tai toinen osuma kädettömänä tuhoaa koko aluksen. 




Power upeissa on myös omaperäisyyttä, ne mimittäin ovat kelloja, jotka ilmestyvät kenttien pilviä ampumalla. Sitten lisäosumat muuttavat kellon väriä, jonka mukaan bonus määräytyy. Näitä kelloja siis ikäänkuin “pomputellaan” ampumalla ja yritetään saada sopiva määrä osumia hyvän bonuksen toivossa. Kyseessä on siis risk/reward-homma. Power upeissa löytyy tupla-amusta- kolmeen suuntaan ampuvaa versiota, lisää nopeutta alukseen, suojakilpi sekä Gradiuksen Optionsseja muistuttavat kloonit, jotka kulkevat perässä. Hauskin power up on pomppiva baseball-pallo, joka kimpoilee tuhoten vihollisia. Bossejakin löytyy useampi erilainen, mutta kenttiä ei ole montaa, ilmeisesti 5 kenttää ja 5 bonuskenttää jonka jälkeen peli vain looppaa (kaiketi) loputtomiin.



Grafiikat ja äänet ovat Famicomin perustasoa, eivät loistavia, mutta eivät huonojakaan. Selvästi 80-luvun puolivälin tuotos, siis.  Plussaa kuitenkin omaperäisistä hahmoista ja vihollisista, jotka ovat eriskummallisesti keittiö- ja ruokailupainotteisia yhdistettynä avaruusaluksiin. Kaksinpelikin löytyy, Twinbeen kaverina lentelee pinkki Winbee.




Twinbee on simppeli ja aika perus ylöspäin scrollaava ammuskelu, joka ei tietysti nykymittapuulla ole kummoinen. Jotain sympaattista tässä kuitenkin on, eikä alkuperäinen kasetti maksa kuin pari euroa, joten se on helppo valinta kokeilla.

Siinä kaikki tällä kertaa, kiitoksia taas kaikille lukijoille ja palaan pian asiaan!

-malone

Comments

Juho said…
Tattis blogautuksesta, kyllä mä olen aina nämä lukenut vaikka kommentointi on vähäsen jäänyt. Vaikea keksiä siinä asiallista lisättävää :D kuitenkin hauskoja ja kiinnostavan näköisiä pelejä oot pelaillut ja niistä näpytellyt. Twinbee on ainakin nimenä tuttu vaikken varmaan olisi sitä mihinkään genreen osannut sijoittakkaan. Alhaalta ylöspäin skrollaava shoot em up on muuten itselleni se ainoa oikea. Ootko pelaillut mitään danmaku-tyyppisiä pelejä?
Malone said…
Kiitoksia. Kiva, että maistuu ja kommentointi on aina tervetullut yllätys.
Olen mä vähän pelaillut sitäkin tyyppiä, en tosin ole mikään ekspertti. Varmaan puolen tusinaa omistankin, jokusen PC:lle ja pari konsoleille. Paria Touhou Projectia olen neppaillut, mutten pelannut kovin paljoa. MAMElla kaikkia Caven viritelmiä, ehkä eniten Ötökkäprinsessaa ja Epsgaludaa. Jos joku pitäisi sanoa, jossa en ole aivan onneton, niin se ois varmaan Ikaruga. On mulla lisäks myös jokunen muukin pystyscrolleri, mut esim. Raidenia tai 1945:a en laske danmaku-osastolle.

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun