Skip to main content

Haastaja

 Hei,

Jatkakaamme Hudson Softin parissa viime viikon tapaan. Tällä kertaa aiheena ei ole mitään Bombermaniin liittyvää, vaan huomattavasti tuntemattomampi suuruus, Challenger vuodelta 1985. Peli aloitti nimellä “Stop The Express” Spectrumille ja Kuusnepalle, mutta tästä jäi jäljelle lähinnä ekan kentän konsepti ja Challengeria laajennettiin enemmän seikkailupelin suuntaan. Stop the Express julkaistiin myös lopulta, mutta tyystin erillisenä pelinä, joka ei liity tähän.


Challengerin idea on seuraava: Reippaasti Indiana Jones-vaikutteinen seikkailija pelastaa prinsessa Marian gangsteri Don Waldoradon kynsistä. Tarvitseeko näitä enää edes kertoa? Peli on jaettu kolmeen eri osaan, joista jokainen toimii hieman eri tavalla: Ensimmäisessä kentässä toimintatasoloikitaan junan katolla (sekä sisällä), toinen kenttä on Zelda-tyylinen ylhäältä kuvattu haahuiluseikkailu ja kolmas on yhden ruudun tasoloikkaa Donkey Kongin tapaan. Peli ei kuitenkaan ole lineaarinen siinä mielessä että “kolmoskentät” sisältyvät kakkosen karttaan ja ovat ikäänkuin luolissa sijaitsevia haastehuoneita. Näiden huoneiden pointtina on loikkia liikkuvien geysirien päällä ja kerätä kolme aarretta, jotka avaavat pääsyn viimeiseen, bossiruutuun. Näitä kannattaa ajatella Zelda 1:n luolastoina.

Challengerissa on yksi merkittävä outous, nimittäin hyppy- ja hyökkäysnapit ovat päinvastoin, eli A heittää tikarilla, B-nappi hyppää. Yllättävän vaikea tottua ja kiireessä tulee painettua väärää namiskaa vielä tuntienkin pelaamisen jälkeen.


Nimensä mukaisesti Haastajassa riittää haastetta. Kakkoskenttä on laaja, paikoin sokkeloinen, kryptinen ja etenemisestä tekee vaikeaa se, että tulipallovihollisia ei voi tuhota peruspuukolla, vaan siihen pitää olla power up, jonka saa vain joka kymmenennen tuhotun vihulaisen jälkeen ja se kestää rajoitetun ajan. Tulipallot hiillostavat lähes jatkuvasti, joskin erikoisella, vähän satunnaisella liikkeellä, joka tekee niiden jallittamisesta vielä vaikeampaa kun luulisi. Onneksi pelissä on elämäpalkki, joten pari pientä osumaa ei vielä haittaa. Pirulaisista tulee mieleen Donkey Kongin vastaavat. Pari “jekkuakin” löytyy: Muutama luolaston ovi on ansoja ja ainakin yksi karttaan lisätty muurahaisleijonan tyylinen hiekkamonttu aiheutti hammasten kiristystä. Aikarajakin löytyy, mikä ei helpota asiaa: Kello pitää käydä "täyttämässä" luolastossa ennekuin se ehtii kulua loppuun, joten eksyminen johtaa usein nirrin lähtöön. Mitään karttaa tai oikean suunnan indikaattoria ei tietenkkään ole. Peli ei kuitenkaan ole lainkaan mahdoton läpäistävä, jos vilkaisee karttaa ja vähän oppaita netistä.

Haastajan ulkoasu on simppeli, mutta ajaa asiansa. Pienet spritet ovat enemmän toimivia kun näyttäviä ja musiikki on aika stockia, kirjaimellisesti. Ekan kentän musa on lisenssivapaata klassista, mikä oli tähän aikaan yllättävän yleinen valinta ja kustannusten säästö. Ulkoasussa on kuitenkin hiven sellaista kasarin charmia, joka vaikea pukea sanoiksi.

Challenger on mielenkiintoinen yhdistelmä ikäänkuin kahta eri peliä, joka ei yllä aivan tavoittelemaansa kunnianhimoiseen seikkailuun muutaman suunnittelun kukkasen ja turhauttavan ratkaisun vuoksi, mutta on ehdottomasti mielenkiintoinen tuntematon pala Hudsonin historiaa, joka ei koskaan löytänyt tietään Japanin ulkopuolelle. Suosittelen varauksella, jos etsit omaperäistä Famicom-exclusiivia ja kuriositeettia. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone





 



Comments

Popular posts from this blog

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...