Skip to main content

Haastaja

 Hei,

Jatkakaamme Hudson Softin parissa viime viikon tapaan. Tällä kertaa aiheena ei ole mitään Bombermaniin liittyvää, vaan huomattavasti tuntemattomampi suuruus, Challenger vuodelta 1985. Peli aloitti nimellä “Stop The Express” Spectrumille ja Kuusnepalle, mutta tästä jäi jäljelle lähinnä ekan kentän konsepti ja Challengeria laajennettiin enemmän seikkailupelin suuntaan. Stop the Express julkaistiin myös lopulta, mutta tyystin erillisenä pelinä, joka ei liity tähän.


Challengerin idea on seuraava: Reippaasti Indiana Jones-vaikutteinen seikkailija pelastaa prinsessa Marian gangsteri Don Waldoradon kynsistä. Tarvitseeko näitä enää edes kertoa? Peli on jaettu kolmeen eri osaan, joista jokainen toimii hieman eri tavalla: Ensimmäisessä kentässä toimintatasoloikitaan junan katolla (sekä sisällä), toinen kenttä on Zelda-tyylinen ylhäältä kuvattu haahuiluseikkailu ja kolmas on yhden ruudun tasoloikkaa Donkey Kongin tapaan. Peli ei kuitenkaan ole lineaarinen siinä mielessä että “kolmoskentät” sisältyvät kakkosen karttaan ja ovat ikäänkuin luolissa sijaitsevia haastehuoneita. Näiden huoneiden pointtina on loikkia liikkuvien geysirien päällä ja kerätä kolme aarretta, jotka avaavat pääsyn viimeiseen, bossiruutuun. Näitä kannattaa ajatella Zelda 1:n luolastoina.

Challengerissa on yksi merkittävä outous, nimittäin hyppy- ja hyökkäysnapit ovat päinvastoin, eli A heittää tikarilla, B-nappi hyppää. Yllättävän vaikea tottua ja kiireessä tulee painettua väärää namiskaa vielä tuntienkin pelaamisen jälkeen.


Nimensä mukaisesti Haastajassa riittää haastetta. Kakkoskenttä on laaja, paikoin sokkeloinen, kryptinen ja etenemisestä tekee vaikeaa se, että tulipallovihollisia ei voi tuhota peruspuukolla, vaan siihen pitää olla power up, jonka saa vain joka kymmenennen tuhotun vihulaisen jälkeen ja se kestää rajoitetun ajan. Tulipallot hiillostavat lähes jatkuvasti, joskin erikoisella, vähän satunnaisella liikkeellä, joka tekee niiden jallittamisesta vielä vaikeampaa kun luulisi. Onneksi pelissä on elämäpalkki, joten pari pientä osumaa ei vielä haittaa. Pirulaisista tulee mieleen Donkey Kongin vastaavat. Pari “jekkuakin” löytyy: Muutama luolaston ovi on ansoja ja ainakin yksi karttaan lisätty muurahaisleijonan tyylinen hiekkamonttu aiheutti hammasten kiristystä. Aikarajakin löytyy, mikä ei helpota asiaa: Kello pitää käydä "täyttämässä" luolastossa ennekuin se ehtii kulua loppuun, joten eksyminen johtaa usein nirrin lähtöön. Mitään karttaa tai oikean suunnan indikaattoria ei tietenkkään ole. Peli ei kuitenkaan ole lainkaan mahdoton läpäistävä, jos vilkaisee karttaa ja vähän oppaita netistä.

Haastajan ulkoasu on simppeli, mutta ajaa asiansa. Pienet spritet ovat enemmän toimivia kun näyttäviä ja musiikki on aika stockia, kirjaimellisesti. Ekan kentän musa on lisenssivapaata klassista, mikä oli tähän aikaan yllättävän yleinen valinta ja kustannusten säästö. Ulkoasussa on kuitenkin hiven sellaista kasarin charmia, joka vaikea pukea sanoiksi.

Challenger on mielenkiintoinen yhdistelmä ikäänkuin kahta eri peliä, joka ei yllä aivan tavoittelemaansa kunnianhimoiseen seikkailuun muutaman suunnittelun kukkasen ja turhauttavan ratkaisun vuoksi, mutta on ehdottomasti mielenkiintoinen tuntematon pala Hudsonin historiaa, joka ei koskaan löytänyt tietään Japanin ulkopuolelle. Suosittelen varauksella, jos etsit omaperäistä Famicom-exclusiivia ja kuriositeettia. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone





 



Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun