Hei,
Tällä kertaa palataan takaisin Famicomin pariin, jo oli aikakin. Vuorossa on Data Eastin kehittämä ja Namcon julkaisema Karnov vuodelta 1987. Tämäkin on kolikkopelikäännös, mikä ei liene yllättävää, koska kyseessä on Namco.
Karnovin tarina menee kutakuinkin näin: Lohikäärme alakatai ryöstelee maita ja mantuja, mukaanlukien Karnovin kotikylän, mutta Jumala puuttuu peliin ja Lähettää Karnovin kostoretkelle uusilla voimilla varustettuna. Tästä alkaa Keski-Aasialaisen viiksekkään muskelimiehen tasoloikkaseikkailu läpi yhdeksän kentän. Karnov itsessään on aika jännä tapaus: Ei heti uskoisi lihaksikkaan, pussihousuisen jonkun “-istanilaisen” olevan se aivan vetävin hahmo Japanilaislasten pelihahmoksi. Tästä huolimatta Karnov nauttii pientä kulttimainetta ja oli jopa vähän niinkuin Data Eastin maskottihahmo. Hemmo esiintyy myös Fighter’s History-nimisen Street fighter -kloonin loppupahiksena. Omala tavallaan hupaisan sympaattinen tyyppi. Länkkäriversiosa tarinaa on kaiketi muutettu jonkin verran ja alkudemo puuttuu. Taisi olla sädekehällä varustettu Jumala liikaa puritaaneille.
Karnovin pelattavuus on perusteiltaan hyvin samankaltainen kun olettaa sopii: A hyppää ja B ampuu tulipalloja. Bonusesineitä löytyy jonkin verran, tulipalloja saa lisää kolmeen yhtäaikaiseen saakka, löytyy hyppykenkää, siipiä, pommeja ja pari muuta. Osa on ajastettuja toimimaan vain lyhyen ajan kerrallaan. Esineistä erikokisin on kuitenkin tikapuu, jolla voi kiivetä korkeammalle missä kohdin tahansa. Usein tämä auttaa saavuttamaan bonusesineitä, joskus tikkaille kannattaa kiivetä jopa pomotaisteluissa. Erikoinen on myös valikkosysteemi, jolla esineet valitaan: Select kayttää esineet, mikä on ihan jees, mutta aktiivisena oleva esine valitaan hämmentävästi siten, että aina kun painaa ristiohjainta oikealle tai vasemmalle, se korostaa esineen valikossa siihen suuntaan. Elikkäs, ihan tavallinen liikkuminen kelaa niitä itemeitä siellä menussa. Aika hämmentävää ja vahinkolaukauksia tulee enemmän kuin vähän. Tämän täytyy olla oudoin viritelmä koskaan.
Se, mikä tämän erottaa vaikkapa Mega Manista on yleinen scrubuisuus ja vaikeustaso: Karnov ei todellakaan ole liukasliikkeinen ja kestää vain kaksi osumaa. Myös hitboksi on valtava ja osumantunnistus, sanoisinko vähän kyseenalainen. Nykyjonnet sanoisi että “jankkia” löytyy. Käytännössä tämä meinaa että vihollisten ammukset ovat nopeampia kuin hahmo ja väistäminen yleisesti hankalaa. Kentät ovat kuitenkin lyhyitä, joten Karnovissa menestyminen perustuu ulkoa opetteluun, reflekseillä ei pelastautuminen onnistu kuin kerran tai kaksi, nekin vähän tuurilla. Joku voisi sanoa, että niinhän kaikki NES-pelit menevät. Jep, jossain määrin varmasti totta, mutta Karnovissa pitää opetella jokainen tilanne ulkoa, ekan kerran uusi vihollinen tai tilanne johtaa lähes poikkeuksetta kuolemaan. Bossejakin löytyy. Suurin osa menee tyylillä: Ammu niin paljon kun ehdit, ehkä hyppää, ehkä ei, mieluiten ennen kuin se ampuu kahdesti, koska niitä on pirun vaikea väistää. Itse otukset ovat ihan jänniä mytologian monsteteita Krakenista Nemean Leijonaan ja Medusaan. Lopussa tietysti se lohikäärme.
Ulkoasu on ihan hyvää perus Famicomia, muutama mielenkiintoinen kenttien teema löytyy ja spritet ovat paikoitellen mielikuvituksellisia. Musiikit eivät särje korvia, vaikka äänissä onkin pientä scrubuisuutta niissäkin. Ei mitään kirkkainta sinfoniaa.
Karnov on kulttimainetta nauttiva erikoisuus, joka on jollain oudolla tapaa sympaattinen, mutta millään ilveellä tätä ei voi sanoa erityisen hyväksi peliksi, varsinkaan erittäin kovaa kilpailua sisältävässä toimintatasoloikkien sarjassa. Jos lihaksikas Itämään mies viehättää, niin silloin kannattaa kokeilla.
Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!
-malone
Comments
Snou