Skip to main content

Veritahroista on vaikea päästä eroon

 Hei,

Teen tavoistani poiketen tällä kertaa ilmiselvän ajoitusratkaisun, eli vuorossa on Halloween-teemainen peli. Ehkäpä jopa kaikista klassisimman jänskätyspelin peruja, sillä vuorossa on Castl..äh, eikun siis Bloodstained: Curse of the Moon 2. Tämä on siis aiemmin katsastetun kickstarter-projektin jatko-osa ja perinteisen Castlevanian perillisiä. Tämänkin on julkaissut Inti Creates, kuluvan vuoden kesällä. Suosittelen vahvasti lukaisemaan ensin blogaukseni ekasta osasta, ellei tämä ole entuudestaan tuttu.

Curse of the Moon 2 jatkaa hyvin pitkälle samoilla linjoilla kun edellinenkin osa, retrotyylistä tasoloikkaa on siis luvassa. Ykkösen päähahmo, samurai Zangetsu on edelleen mukana, mutta muut hahmot ovat uusia. Zangetsu on jokapaikanhöylä, jolla on hyvä lähitaisteluvaurio, muilla on joku kikka. Mukana ovat:

- Dominique, jonkun sortin temppeliritari ja jonka keihäällä voi tökkiä eri suuntiin ja pomppia vähän niinkuin Ducktalesin Roope. Tämän lisäksi yksi Dominiquen kyvyistä on parannus, joka on paikoin erittäin hyödyllinen. 

- Robert, sotilas, jolla on musketti, eli aseen kantama on koko ruudun matka. Miinuksena soltulla on lyhyt health bar ja hidas lataus. Robert voi myös mennä maihin ja ryömiä.

- Hachi, steampunk-mechalla ajava Corgi. Mecha on kestävä ja voi leijua lyhyen matkaa, eikä se lipsu liukkailla pinnoilla, kuten jäällä. Hachin menopeli muistuttaa Mega Manien vastaavaa. Kaikkien automaattinen suosikkihahmo.

Kaikilla hahmoilla on lisäksi pari sub weaponia, niinkuin asiaan kuuluu. 

Pelattavuus tuntuu täsmälleen samalta kuin ykkösosassa, mitä nyt pari pientä yksityiskohtaa on muokattu. Hahmoja voi ja pitääkin vaihtaa lennosta tilanteen mukaan, kunhan kukin kaveri on ensin tavattu. Käytännössä mukaan tuodaan aina yksi uusi hahmo ensimmäisten kolmen kentän lopussa. 

Se, missä Kuun Kirous 2 eroaa eniten ekasta on luonnollisesti kentät ja niiden suunnittelu. Tässä mennään ehkä hieman villimpään ja monimutkaisempaa suuntaan sekä kenttien gimmickeissä, että loppupahiksissa. Nyt kaikkea on vähän enemmän ja monesti sommin ja näyttävämmin. Ei se ensimäinenkään nyt täysin NESilä toteuttevalta näyttänyt, mutta nyt ei paikoin olla edes lähelle. Tyylitaju säilytetään siitä huolimatta ja varsinkin pomoissa on hienoja ratkaisuja ja joissain kentissä tyylikkäitä teemoja. Myös musiikki on jälleen hyvää tasoa. Ei ihan James Bananan veroista, mutta oikein hyvää silti.

Curse of the Moon 2 vaikutti pääosin yhtä vaikealta kuin edeltäjänsä, ehkä paikoin ruuvia oli kiristetty aavistuksen verran. Toisin sanoen, tasoloikkia tuntemattomalle varmasti paikoin hiuksianostattava, retroloikkiin tottuneelle juuri sopiva. Tässäkin voi knockbackin kytkeä pois päältä, joka helpottaa menoa reippaasti. Tässäkin aukeaa ensimmäisen läpipelluun jälkeen bonuksia ja vaihtoehtoisia reittejä sekä True ending-hommia.

Tämä ei tee mitään uutta tai erikoista ja tuntuu lähinnä lisäkenttä- ja hahmopaketilta ensimmäiseen Curse of the Mooniin, mutta jos tämän tyylisestä pelistä pitää niin tarjolla on loistava retrotasoloikka ja juuri sellainen peli, jonka minä haluan Castlevanian olevan. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone


 


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun