Skip to main content

ABBA, vaan ei se bändi, eikä silli

 Hei,

Tällä kertaa on vuorossa taas Famicomia ja hahmotkin ovat jo entuudestaan tuttuja. Katsotaan, miltä SNK:n vuoden 1986 kolikkopelikäännös Ikari Warriors tuntuu. 

Ikari Warriorsin kakkososa onkin ollut jo aiemmin tarkastelussa, mutta nyt nähdään, millainen peli se eka osa olikaan. Meininki on tuttua ylöspäin scrollaavaa Run & Gun -pyssyttelyä, jossa paidatomat Rambon näköiset tyypit ampuilevat tiensä läpi vihollisarmeijan. Tällä kertaa ei ole tarjolla avaruuden muukalaisia tai muitakaan erikoisuuksia. Näistä toistensa klooneista jalostui sitten myöhemmin King Of Fightersin Ralph Jones ja Clark Steele, jotka nähdään nykyään myös Smashissa.

Run & Gun on kuitenkin ehkä hieman harhaanjohtava termi, koska peli on pikemminkin “löntystele hitaasti ja gun” -genreä. B ampuu ja A heittää kranaatteja. Kentistä löytyy myös toisinaan ajoneuvoja, kuten pinkki chibi-tankki ja helikopteri. Meno on suoraviivaista ja nirri lähtee yhdestä osumasta. Ja usein. Pientä power uppiakin on tarjolla, kuten nopeammin ja pidemmälle ampuva pyssy. Alkuperäisessä kolikkopelissä oli erikoisuutena joystick, joka 8:n suunnan lisäksi oli kierrettävä, eli hahmon tähtäyssuuntaa pysyi kääntämään myötä ja vastapäivään. NESin ristiohjaimesta moinen ominaisuus luonnollisesti puuttuu.

Tämä joystickin erikoisuuden puute nimenomaan aiheuttaa hahmon kankeahkon liiikkeen, koska animaatiossa on edelleen ukon kääntyminen, vaikka pelaaja sitä ei enää ohjaakkaan. Tämä aiheuttaa hitaan kääntymisen, joka puolestaan nostaa vaikeustasoa reippaasti, koska reagointi uhkiin on vaikeampaa. Ikari Warriorsissa onkin eräs klassisimmista huijauskoodeista koskaan “ABBA”, joka herättää ukon henkin välittömästi kuoleman jälkeen. ABBA onkin kovassa käytössä, ellei ole erityisen maskostista tyyppiä ja halua välttämättä yrittää koko urakkaa rehdisti. Siihen ei moni kykene, tiedän vain muutaman tyypin, jotka ovat pelanneet tämän läpi virallisesti ilman huijausta ja kaikilta näiltä tämä tempaus vei kymmeniä tunteja yritystä ja erehdystä.

Audiovisuaalisesti ei voi puhua mistään loistokkaasta pelistä ja tätäkin vaivaa ajanjakson SNK-käännösten lievä bugisuus. Välkkyviä spritejä ja pikku scrubua löytyy. Tästä huolimatta tunnarimusiikki on tarttuva ja yleinen pinkin ja vaaleansinisen käyttö on aika hassua sotapelille. Jotain sympaattista tässä on, mikä auttaa sietämään karua vaikeustasoa ja pieniä ongelmia.

Ikari Warriors on maineeltaan sellainen “klassikko mutta ei välttämättää okeista syistä” -statuksen peli. Karu, liian vaikea eikä oikeassti kovin hyvä, mutta siitä huolimatta jollain tapaa sympaattinen, jonka suurin osa aikansa pelaajia kyllä muistaa. Muistikuvat pitivät paikkansa. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone 


Comments

Anonymous said…
Oliko nessin graffoilla oikeesti tehty tuommonen poseerauskuva? o.o Mun kaverilla oli se Suomessa julkaistu Ikari Warriors. Pääsimme ylöspäin parhaimmillaan ehkä viivottimen mitan ennen kuin ukot kuolivat D: Oli ainakin realistinen peli.
Snou
Malone said…
Jep, realistinen ilman ABBAa, ei oikeesti kaks tyyppiä pärjää koko armeijalle, joten tässä saavutettiin ensimmäisenä autenttinen sotimisen tunne.

Tuo poseerauskuva on evoluution tulos, Neo Geon King of Fightersista. Mua aina huvitti, miten nuo on muka samat tyypit. :D

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Analogista Scifiä Alan Mestarilta

 Moi, Tuumasin, että tällä viikolla otan mukaan blogiin jotain hieman uutta ja erilaista, koska vaihtelu virkistää. Nyt ei ole luvassa retropeliä tai lootan avausta (ei hätää, niiden pariin palataan piakkoin) vaan kirjakatsaus. Kirja on tosin hieman harhaanjohtava sana, koska luvassa on lähestulkoon pelkästään kuvitusta, mutta ei tämä ole myöskään sarjakuva. Nyt katsotaan Akira-animaation tuotantoa sekä siihen liittyviä juttuja ja tutustutaan kirjaan nimeltä: Otomo The Complete Works, osa 25. Animation Akira Layouts & Key Frames 3. Akira on minulle yksi tärkeistä vaikuttajista siihen, että ylipäänsä kiinnostuin scifiharrastuksesta, piirtämisestä, animesta ja sarjakuvista joten tämän kaltaiset kirjat ovat enemmän kuin suuri mielenkiinnon aihe. Se sattaa olla ensimmäinen animeleffa, jonka olen nähnyt ja on myös ehkä ensimmäinen DVD-elokuva, jonka olen ostanut omaksi. Kiinnostuneille vinkiksi, että nämä ovat saatavilla Japanin Amazonista.  Otomo The Complete Works on Japaniss...

Yön Ritari Pikselöityy

 Moi, Tällä kertaa on luvassa paluu retropelien pariin. Eikä ihan minkä tahansa retropelin, vaan kyseessä on yksi parhaista NES/Famicom -lisenssipeleistä ja monissa keskusteluissa ainakin ehdokkaana ehkä jopa kaikkein parhaaksi, mikä on aika kova saavutus jo pelkästään siitä syystä, että useimmat lukuisista Capcomin Disney-peleistä olivat loistavia. Kyseessä on siis Sunsoftin Batman vuodelta 1989. Muualla kuin Japanissa julkaisu tosin livahti vuodelle 1990. Tim Burtonin Batman oli ensimmäinen supersankarielokuva, jonka minä muistan saaneen suuren ennakkohypen, mainostusta ja paljon oheistuotteita. Se tuli lisäksi täsmälleen oikeaan aikaan, eli kun olin 9 -vuotias. Oikeaan aikaan tuli myös Nintendon NES ja sitä myötä Batman-peli. En koskaan omistanut NES-Batmania itse, mutta silti sitä tuli pelattua usein, joko vuokralla tai kaverin luona. Monen muun sen ajan pelin tapaan Batman ei ollut helppo, joten läpi asti se ei koskaan mennyt, eli nyt oli aika korjata tilanne, kun löysin Famic...