Skip to main content

ABBA, vaan ei se bändi, eikä silli

 Hei,

Tällä kertaa on vuorossa taas Famicomia ja hahmotkin ovat jo entuudestaan tuttuja. Katsotaan, miltä SNK:n vuoden 1986 kolikkopelikäännös Ikari Warriors tuntuu. 

Ikari Warriorsin kakkososa onkin ollut jo aiemmin tarkastelussa, mutta nyt nähdään, millainen peli se eka osa olikaan. Meininki on tuttua ylöspäin scrollaavaa Run & Gun -pyssyttelyä, jossa paidatomat Rambon näköiset tyypit ampuilevat tiensä läpi vihollisarmeijan. Tällä kertaa ei ole tarjolla avaruuden muukalaisia tai muitakaan erikoisuuksia. Näistä toistensa klooneista jalostui sitten myöhemmin King Of Fightersin Ralph Jones ja Clark Steele, jotka nähdään nykyään myös Smashissa.

Run & Gun on kuitenkin ehkä hieman harhaanjohtava termi, koska peli on pikemminkin “löntystele hitaasti ja gun” -genreä. B ampuu ja A heittää kranaatteja. Kentistä löytyy myös toisinaan ajoneuvoja, kuten pinkki chibi-tankki ja helikopteri. Meno on suoraviivaista ja nirri lähtee yhdestä osumasta. Ja usein. Pientä power uppiakin on tarjolla, kuten nopeammin ja pidemmälle ampuva pyssy. Alkuperäisessä kolikkopelissä oli erikoisuutena joystick, joka 8:n suunnan lisäksi oli kierrettävä, eli hahmon tähtäyssuuntaa pysyi kääntämään myötä ja vastapäivään. NESin ristiohjaimesta moinen ominaisuus luonnollisesti puuttuu.

Tämä joystickin erikoisuuden puute nimenomaan aiheuttaa hahmon kankeahkon liiikkeen, koska animaatiossa on edelleen ukon kääntyminen, vaikka pelaaja sitä ei enää ohjaakkaan. Tämä aiheuttaa hitaan kääntymisen, joka puolestaan nostaa vaikeustasoa reippaasti, koska reagointi uhkiin on vaikeampaa. Ikari Warriorsissa onkin eräs klassisimmista huijauskoodeista koskaan “ABBA”, joka herättää ukon henkin välittömästi kuoleman jälkeen. ABBA onkin kovassa käytössä, ellei ole erityisen maskostista tyyppiä ja halua välttämättä yrittää koko urakkaa rehdisti. Siihen ei moni kykene, tiedän vain muutaman tyypin, jotka ovat pelanneet tämän läpi virallisesti ilman huijausta ja kaikilta näiltä tämä tempaus vei kymmeniä tunteja yritystä ja erehdystä.

Audiovisuaalisesti ei voi puhua mistään loistokkaasta pelistä ja tätäkin vaivaa ajanjakson SNK-käännösten lievä bugisuus. Välkkyviä spritejä ja pikku scrubua löytyy. Tästä huolimatta tunnarimusiikki on tarttuva ja yleinen pinkin ja vaaleansinisen käyttö on aika hassua sotapelille. Jotain sympaattista tässä on, mikä auttaa sietämään karua vaikeustasoa ja pieniä ongelmia.

Ikari Warriors on maineeltaan sellainen “klassikko mutta ei välttämättää okeista syistä” -statuksen peli. Karu, liian vaikea eikä oikeassti kovin hyvä, mutta siitä huolimatta jollain tapaa sympaattinen, jonka suurin osa aikansa pelaajia kyllä muistaa. Muistikuvat pitivät paikkansa. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone 


Comments

Anonymous said…
Oliko nessin graffoilla oikeesti tehty tuommonen poseerauskuva? o.o Mun kaverilla oli se Suomessa julkaistu Ikari Warriors. Pääsimme ylöspäin parhaimmillaan ehkä viivottimen mitan ennen kuin ukot kuolivat D: Oli ainakin realistinen peli.
Snou
Malone said…
Jep, realistinen ilman ABBAa, ei oikeesti kaks tyyppiä pärjää koko armeijalle, joten tässä saavutettiin ensimmäisenä autenttinen sotimisen tunne.

Tuo poseerauskuva on evoluution tulos, Neo Geon King of Fightersista. Mua aina huvitti, miten nuo on muka samat tyypit. :D

Popular posts from this blog

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...