Skip to main content

Ilmailun historiaa

 Hei,

Tällä kertaa vuorossa on ennennäkemätön konsoli, sellainen harvinaisuus kuin Playstation 2! Jostain syystä toistaiseksi ei ole sattunut yhtään PS2:n peliä blogihaaviin, mutta nyt asiaan tulee muutos, sillä nyt katsotaan miltä tuntuu 1945 I & II. 

Jos nimi ei sano mitään, niin en ihmettele. Tämä on maineikkaan perinteisten shmuppien kehittäjän Psikyon kaksi kolikkopeliä PS2-kokoelmana. 1945 on alunperin nimeltään Strikers 1945 ja julkaistu vuonna 1995, mutta jostain syystä etuliite on jätetty pois. Idea ei paljon esittelyjä kaipaa: alhaalta ylöspäin scollaavissa kentissä ammuskellaan ja joka kentän lopussa on pomo. Tällä kertaa teema on nimensä mukaan 2. Maailmansotaa muistuttava asetelma ja pelaajan menopeleinä tuon ajan koneita, kuten Spitfire, Messerchmitt, Zero tai Mosquito. Ykkösessä ja kakkosessa on eri menopelit P-38 Lightningia lukuunottamatta, joka on molemmissa. Siihen sitten loppuukin se historiikki. Koneet ampuvat ties mitä lasereita ja varsinkin loppubossit ovat mielikuvituksekkaita scifihärveleitä pienellä retrokuorrutuksella. Juna tai lentotukialus muuttuu hetkessä mechaksi tai joksikin muuksi animehärveliksi ja viimeistään siinä vaiheessa leuka loksahti, kun lensin Spitfirella kuuhuun muukailaispomon tukikohtaan näyttämään ulkoavaruuden valloittajille närhen munat.



Pelaaminen ei poikkea pelityypin perushommista juuri lainkaan. Nappi pohjassa ammutaan, toisella voi ladata mittarin täyttyessä erikoiskyvyn ja kaikilla on rajattu määrä pommeja, joilla voi pamauttaa koko ruudun viholliset veke ja samalla pelastua pinteestä. Joka lentokoneella on lisäksi omat vahvuutensa ja erityyppinen aseistus, mikä tuo mukavasti vaihtelua. Tässä ei ole kaikkein tiheimmin screenia täyttävää bullet helliä, vaan ollaan vielä hiema perinteisemmällä osastolla, vaikka varsinkin pomoissa on havaittavissa tiukkoja paikkoja panosmuodostelmien välissä. Pyssyjen Power uppeja kerätään ilmasta ja nirri lähtee kerrasta. Samoin lähtee aseiden päivitys, mutta sentään aina vähintään yksi jää killumaan kerättäväksi, joten ihan karuin Gradius-kuolema tämä ei ole.  


Vaikeustasoja on kahdeksan kappaletta, mikä on hyvä, koska jo default 3 oli ihan riittävän haastava näin aluksi. Tässä ei myöskään ole kolikkopelin tapaan loputtomasti käytettävää continuea, vaan 3 alusta (plus pisteillä lisää), mutta eipä ole kuin 8 kenttääkään. Per peli, eli yhteensä 16 tehtävää. Ideana onkin oppia hommassa hyväksi läpäistä koko peli kuolematta kertaakaan ja kerätä paljon pointseja. Helpommin sanottu kun tehty.

Ulkoasu miellyttää silmää, kaikki on tyylikästä retrofuturistista spriteä ja etenkin bossit ovat todella mielikuvituksellisia. Myös musiikki on hyvällä tasolla ja vaihtelee “ok” tasolta loistavaan. Vähän on tainnut tarkkuus kärsiä kun peli on portattu PS2:lle ja epäilen että laadukkaalla monitorilla alkuperäinen on ollut vielä näyttävämpi. Koska kyseessä on pystysuuntaan vierivä shmuppi, niin 4:3 töllöllä (Ai mikä laajakuva?) jää reunoihin isot mustat palkit, mutta optioista löytyy “tate” -mode eli jos voi kääntää näytön pystyyn, niin on mahdollista täyttää koko ruutu, kuten kuuluu.  

1945 I & II on aikalailla parhaasta päästä vanhan ajan lentoräiskintää, joten jos aihe kiinnostaa, niin ehdoton suositus. Jos Touhou-tyyli uppoaa paremmin, niin silloin löytyy muita vaihtoehtoja, mutta Psikyon smuppimaestroja parempaa perinteistä saa hakea.


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille ja palaan taas pian asiaan.


-malone


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv