Skip to main content

Valistusta, osa 2

 Moi,

Tänään on vuorossa lupaamani Valis-pelisarjan toinen osa. Katsotaan, miltä näyttää Valis III Sega Mega Drivelle Famicomin version pettymyksen jälkeen. Pelin on julkaissut vuonna 1991 Sega ja Telenet Japan, kehityksestä vastasi Reno.

Jo vain, tällä kertaa hypätään Famicomilta huippumodernin Mega Driven kyytiin. Samalla ulkoasu on päivittynyt jälleen pykälän lähemmäksi animea ja etenkin sarjan tavaramerkki, välianimaatiot ovat nyt jo ihan oikeasti hyvän näköisiä. 

Tällä kertaa juoni on pääpiirteittäin sama, mutta pahiksena on uusi tyyppi, Kuningas Glames (oikeasti se on lopulta jälleen sama Vecanti, kuin Dr Wily ikään). Merkittävin uudistus on kolme pelattavaa hahmoa: Ykkösen sankari Yuko, sisko Valna ja haltia Cham. Meno muistuttaa paljon Castlevania kolmosta, eli hahmoa voi vaihtaa lennosta ja Valna on velho, joka ampuu taikasauvalla, Cham muistuttaa Belmonteja ja käyttää ruoskaa. Yukolla on tietysti miekka Valis. 

Mukana on Mega Manista tuttu liuku, seka Castlevanian tapaan käytettävä loitsuhyökkäys, joka kuluttaa magiamittaria. Hahmojen liike on edelleen hieman hidasta ja kankeaa verrattuna joihinkin muihin saman tyyppisiin peleihin, mutta eteenpäin on menty.  Myös vaikeustaso on tällä kertaa maltillisempi, mikä on todella hyvä juttu. Tämän pystyy pelaamaan oikeasti läpi pienellä vaivannäöllä. Bossitappelu löytyy joka kentän lopusta ja nämä vaihtelevat ihan tyylikkäsitä tavanomaiseen ja helposta kinkkiseen. Kentät ovat pääosin simppeleitä ja helpohkoja, mutta pari turhauttavaa hyppyä löytyy ja raju knockback joka osumalla ei helpota rotkon reunalla loikintaa. 

Valis kolmen paras anti on jälleen audiovisuaalisella puolella. Peli on näyttävä ja etenkin välianimaatiot hienoja. Näitä on valitettavasti karsittu PC Engine CD:n ääninäytellyistä animaatioista simppelimpiin still-ruutuihin, mutta hienon näköisiä ne joka tapauksessa ovat. 

Valis III on selkeä edistysaskel sarjassa. Olen siinä uskossa että jo osa 2 paransi reippaasti ensimmäisestä ja Famicomin räpellys on vain harha-askel muuten ihan mukiinmenevässä pelisarjassa. Valis nauttii vieläkin jonkin sortin kulttimainetta ja ymmärrän hyvin sen kun ottaa huomioon ajankohdan, milloin tämä julkaistiin. Nykyään animetyttöjä vilisee kolmetoista tusinassa, mutta vuoden 1991 videopeleissä meininki oli vähän toisenlaista. Mielenkiintoinen kuriositeetti, vaan ei kuitenkaan unholaan jäänyt timanttinen klassikko.

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone



Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv