Skip to main content

Radikaali Ratkaisu

 Hei,

Tällä viikolla jatkuu tuttu ja turvallinen Famicom-pelien katsaus. Vuorossa on Iremin vuonna 1987 julkaisema kolikkopelikäännös Kaiketsu Yanchamaru. Peli julkaistiin lännessä nimellä Kid Niki: Radical ninja (sekä white wash-kansitaiteella, joka ei liity peliin millään lailla). Nimestä ja ulkoasusta ounastelin ensin jonkin sortin manga/animelisenssiä, mutta tämä on kuitenkin ihan Iremin oma hengentuote. 

Koska kyseessä on Famicom, niin ei liene yllätys että luvassa on tasoloikkaa, jossa nuori ninja pelastaa: Yllätys, yllätys prinsessaa ja maailmaa pahisten kynsistä. A-hyppää ja B, ei niinkään lyö, vaan rullaa miekalla. Loikka on melko hidas ja ilmava, kuten on myös liikkumisnopeus. Tämä ninja ei ole sprintteri, vaan enemmän hölkkääjä. Tasoja on seitsemän kappaletta ja jokaisen lopussa kohdataan tietysti pomo. Loppupahis on Kabuki-näyttelijän oloinen demonikunkku.

Kentät ovat teemoiltaaan vaihtelevia, mutta yksi peruselementti on ja pysyy: Jatkuva virta naamioituja ninjoja, jotka juoksevat pelaajaa kohti, odottavat puissa, heittelevät pommeja ja vaikka mitä. Muitakin vihulaisia löytyy, mutta ninjat ovat ehtymätön luonnonvara. Peli muodostuukin hyppelyn lisäksi pääosin siitä, että lähestyviä ninjoja rullataan miekalla vasemmalta ja oikealta, edetään jokunen askel ja toistetaan. Vaihtelua tuovat onneksi pomot, joissa on sentään opeteltava taktiikka, jolla taistelu voitetaan. Pomoissa voi myös menettää aseen, jos lyö sen “kovaan kohtaan” tai väärällä ajoituksella, jolloin se pitää käydä poimimassa maasta tai seinästä. Nirri lähtee yhdestä osumasta, mutta onneksi löytyy continue.

Vaikeustaso tuntuu aluksi korkealta. Henki lähtee joka osumasta ja etenkin hyppy on niin hidas ja sprite suuri että joitain vihollisia ja niiden ammuksia on lähes mahdoton välttää ilman ennakointia. Onneksi myös pelaajan hyökkäys on anteeksiantava, osumakohta iso ja lähes kaikki vihulaiset pomoja lukuunottamatta hoituvat yhdellä iskulla. Kun säännöt ja pelin säännöt ymmärtää, niin homman hallinnasta tulee helpompaa. Huomasin että tässä on käytetty samaa pelimoottoria kun Kung Fussa, jossa myös tulee vihollisia jatkuvana virtana. Käy järkeen, sillä tunne on pitkälle sama. 

Ulkoasu on keskitasoa ja musiikki renkuttaa ihan siedettävää biisiä. Vuonna 1987 oli nähty jo parempaakin, kuten Contra, jossa on myös hieman samaa fiilistä jatkuvan vihollisvirran muodossa, mutta vauhdikkaammin toteutettuna. 

Radikaali Yanchamaru ei lopulta ollut niin kovin radikaali, vaan keskitason toimintaloikka, jonka suurin kompastuskivi on hahmon hitaus yhdistettynä jatkuvaan vihollisvirtaan, joka luo “kaksi askelta, lyönti, oikea vasen, toista loputtomiin” -monotonisen tunteen. Tasoloikinta ja pomot onneksi tuovat paljon kaivattua vaihtelua ja estävät tätä vajoamasta mutasarjaan. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille ja palaan taas pian asiaan!


-malone





Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv