Skip to main content

Radikaali Ratkaisu

 Hei,

Tällä viikolla jatkuu tuttu ja turvallinen Famicom-pelien katsaus. Vuorossa on Iremin vuonna 1987 julkaisema kolikkopelikäännös Kaiketsu Yanchamaru. Peli julkaistiin lännessä nimellä Kid Niki: Radical ninja (sekä white wash-kansitaiteella, joka ei liity peliin millään lailla). Nimestä ja ulkoasusta ounastelin ensin jonkin sortin manga/animelisenssiä, mutta tämä on kuitenkin ihan Iremin oma hengentuote. 

Koska kyseessä on Famicom, niin ei liene yllätys että luvassa on tasoloikkaa, jossa nuori ninja pelastaa: Yllätys, yllätys prinsessaa ja maailmaa pahisten kynsistä. A-hyppää ja B, ei niinkään lyö, vaan rullaa miekalla. Loikka on melko hidas ja ilmava, kuten on myös liikkumisnopeus. Tämä ninja ei ole sprintteri, vaan enemmän hölkkääjä. Tasoja on seitsemän kappaletta ja jokaisen lopussa kohdataan tietysti pomo. Loppupahis on Kabuki-näyttelijän oloinen demonikunkku.

Kentät ovat teemoiltaaan vaihtelevia, mutta yksi peruselementti on ja pysyy: Jatkuva virta naamioituja ninjoja, jotka juoksevat pelaajaa kohti, odottavat puissa, heittelevät pommeja ja vaikka mitä. Muitakin vihulaisia löytyy, mutta ninjat ovat ehtymätön luonnonvara. Peli muodostuukin hyppelyn lisäksi pääosin siitä, että lähestyviä ninjoja rullataan miekalla vasemmalta ja oikealta, edetään jokunen askel ja toistetaan. Vaihtelua tuovat onneksi pomot, joissa on sentään opeteltava taktiikka, jolla taistelu voitetaan. Pomoissa voi myös menettää aseen, jos lyö sen “kovaan kohtaan” tai väärällä ajoituksella, jolloin se pitää käydä poimimassa maasta tai seinästä. Nirri lähtee yhdestä osumasta, mutta onneksi löytyy continue.

Vaikeustaso tuntuu aluksi korkealta. Henki lähtee joka osumasta ja etenkin hyppy on niin hidas ja sprite suuri että joitain vihollisia ja niiden ammuksia on lähes mahdoton välttää ilman ennakointia. Onneksi myös pelaajan hyökkäys on anteeksiantava, osumakohta iso ja lähes kaikki vihulaiset pomoja lukuunottamatta hoituvat yhdellä iskulla. Kun säännöt ja pelin säännöt ymmärtää, niin homman hallinnasta tulee helpompaa. Huomasin että tässä on käytetty samaa pelimoottoria kun Kung Fussa, jossa myös tulee vihollisia jatkuvana virtana. Käy järkeen, sillä tunne on pitkälle sama. 

Ulkoasu on keskitasoa ja musiikki renkuttaa ihan siedettävää biisiä. Vuonna 1987 oli nähty jo parempaakin, kuten Contra, jossa on myös hieman samaa fiilistä jatkuvan vihollisvirran muodossa, mutta vauhdikkaammin toteutettuna. 

Radikaali Yanchamaru ei lopulta ollut niin kovin radikaali, vaan keskitason toimintaloikka, jonka suurin kompastuskivi on hahmon hitaus yhdistettynä jatkuvaan vihollisvirtaan, joka luo “kaksi askelta, lyönti, oikea vasen, toista loputtomiin” -monotonisen tunteen. Tasoloikinta ja pomot onneksi tuovat paljon kaivattua vaihtelua ja estävät tätä vajoamasta mutasarjaan. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille ja palaan taas pian asiaan!


-malone





Comments

Popular posts from this blog

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...