Skip to main content

Valistusta

 Hei,

Tällä kertaa vuorossa on jälleen yksi Famicomin lännessä ennennäkemätön tapaus: Tokuma Shotenin julkaisema ja Telent Japanin kehittämä Valis: Fantasm Soldier (Mugen Senshi Valis) vuodelta 1987. Tämä on käytännössä kokonaan uudelleen kehitetty peli PC-88 & MSX -tietokoneiden versiosta, jonka väsäsi alunperin studio nimeltä Wolf Team.

Kun katsoo pelin ulkoasua ja aihetta, niin helposti luulisi, että tämä on taas yksi manga- tai animelisenssi, vaan eipä olekaan. Idea on ihan oma, vaikka tästä sarjasta on kyllä tehty manga (ja mm. hentaipeli) jälkikäteen. Valis on ns. “Taikatyttö” -genreä, jossa tavallinen koulutyttö saa maagiset supervoimat, niinkuin vaikka Sailor Moonissa. Homma menee pääpiirteittäin näin: Yuko Asou on koulutyttö, joka saa tehtäväkseen suojella kolmea ulottuvuutta (Maa, Henkien Maailma ja Vecanti, josta nämä taikahommat tulevat) taikamiekka Valiksen avulla. Näitä kaikkia uhkaa tietysti pahis, joka on tällä kertaa demoni nimeltään Rogles. Vecantin kuningatar Valia antaa miekan Yukolle ja siitä alkaa ajan hengen mukaan sivulle scrollaava toimintaseikkailu. Valis on ensimmäisiä, ellei ensimmäinen peli, jossa on myös “cinemaattisia” välianimaatioita, joiden laatu on varsin korkea, tämä siis ennen Ninja Gaidenia. Sanoisin, että tämä animetyylinen ulkoasu on myös syy, miksi pelisarjasta tuli suosittu. 

Itse peli on simppeli A hyppää, B huitaisee miekalla, joka samalla ampuu taikapalleroita jonkin matkaa eteenpäin. Vihollisia puskee ruudulle tasaista tahtia ja tavoitteena on päästä kentän pomon luokse, ottaa siltä nirri pois ja jatkaa seuraavaan. Yukolla on elämäpalkki, joka tosin kuluu melko vauhdilla jokaisesta viholliskosketuksesta. Kuulostaa simppeliltä, eikö vain? 

No ei, nimittäin pelin vaikeustaso on murhaava. Vihollisia on paljon, niitä on vaikea välttää ja osa liikkuu niin nopeasti ja satunnaisesti, että niiden liikettä ei voi ennakoida. Samoin jotkut isommat pahikset vaativat suuren määrän osumia, siinä missä Yukolle riittää puolen tusinaa. Mitään parannusesineitä en löytänyt. Tämän lisäksi jo ensimmäinen kenttä, kaupunki on sokkelo, joka ei ole lineaarinen ja tavoite ei ole lainkaan selvillä. Kadut ovat kylä sivuttaissuunnassa, mutta risteyksissä voi liikkua ylös ja alas “syvyyssuunnassa”, jolloin liikutaan ikäänkuin rinnakkaisella janalla vasemmalle tai oikealle. Mitään karttaa ei tietenkään ole ja harmaat kadunkulmat näyttävät kaikki samalta. Tämän kun lisää vaikeasti vältettävään vahinkoon ja parannusesineiden puutteeseen, niin jokainen harha-askel heikentää mahdollisuuksia päästä loppuun reippaasti. Pelasin kaksi tuntia näkemättä 2. kenttää tai edes varmaa tietoa pomosta. Sitten meni konsoli kiinni ja tuumasin, että katson läpipeluun tai etsin kartan. Olen aika pitkälle sitä mieltä, että mahdotonta peliä ei ole olemassakaan, mutta tämä on aika lähellä sitä, ainakin ilman jonkin sortin ohjetta. Myöhemmät kentät eivät kuulemma ole sokkeloita, joten fiksusti kehittäjät laittoivat “herkullisimman” ekaksi, ettei kukaan varmasti näkisi seuraavia. PC-88 ja MSX -versiot ovat ilmeisesti ihan eri pelejä, joten tämä nerokas ratkaisu on Famicomin yksinoikeus. Myös Mega Driven versio on ihan vaan simppeli sidescroller, olen pelannut.

Ulkoasu on kuitenkin Famicom mittapuulla hyvä. Heti alussa rävähtää menevä ja mieleenjäävä tunnari, joka on oikeasti hyvää 8-bittistä meininkiä ja grafiikka on muutenkin vuoden 1987 peliksi hyvää, lukuunottamatta monotonisia taustoja. 

Valis on mielenkiintoinen tapaus, tai olisi, ellei järjetön vaikeustaso ja suunnitteluongelmat tekisi pelistä lähes pelikelvotonta. Ilman opasta en nimittäin enää tähän koske. En kuitenkaan luovuta sarjan suhteen, vaan ensi viikolla on luvassa jatko-osa Mega Drivelle. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!

-malone


 



Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv