Skip to main content

Mennään naimisiin

 Moi,

Tällä viikolla vuorossa on mielenkiintoinen tapaus. Ei niinkään itse pelin kannalta, vaan aivan muista syistä. Katsotaan, millainen peli on Jalecon vuonna 1986 julkaisema Urusei Yatsura: Lum’s Wedding Bell Famicomilla. 

Urusei Yatsura on Rumiko Takahashin manga, joka alkoi vuonna 1978. Tämä on siis lisenssipeli, mutta keskitytäänpä hetki tarinan tekijään. Rumiko Takahashi on nimi, joka saattaa ja pitäisikin soittaa kelloja, jos on yhtään kiinnostunut sarjakuvista, sillä hän on yksi pisimmän uran tehneitä vielä aktiivisia mangapiirtäjiä ja samalla myös menestyneimpiä. CV:stä löytyy Urusei Yatsuran lisäksi mm. Ranma ½  ja Inuyasha. Pokkareita on Takahashi on myynyt pitkälle yli 100 miljoonaa. 

Urusei Yatsura oli Rumiko Takahashin ensimmäinen sarja ja lisäksi jättimenestys. Yatsuraa tehtiin kymmenen vuotta ja päälle 34 pokkaria, sekä saman verran miljoonia myytyjä eepoksia. En ole kovin hyvin perillä vanhoista tyttöjen mangoista, mutta käsittääkseni sarjan idea on, että Oni-nimiset avaruusolennot valtaavat Maapallon, mutta antavat ihmiskunnalle mahdollisuuden vastustaa valloitusta kilpailulla, jossa sattumanvaraisesti valitun ihmisen pitää onnistua koskettamaan Onin sarvia viikon aikarajan puitteissa. Arpa osuu tietysti lukiopoika Mc-kuniin ja onneksi Oni, joka pitää saada kiinni on myös söpö avaruus-waifu. Kyseessä on siis romanttinen komediasarja, kuten arvata saattaa. 

Siitä päästäänkin peliin. Ideana on ohjata Lum-nimistä Onia, eli toista sarjan päähenkilöistä matkalla esikoulusta yliopistoon ja lopulta hääkellojen kilinään MC-kun Ataru Moroboshin kanssa. Koska kyseessä on Famicom, niin tämä hoituu tietysti tasoloikkimalla. Jokainen kouluaste on oma kenttänsä, jossa loikitaan koulurakennuksen käytäviää ja pyritään katolle, josta voi loikata UFOn kyytiin, joka kuljettaa Lumin seuraavalle tasolle, jossa Lum näyttää aina vähän vanhemmalta. Kentissä on aikaraja, joka on laavavirran muodossa nouseva tulinen lattia, joten portaita on pyrittävä ylöspäin melko rivakkaa tahtia. Kapuloita rattaisiin laittavat viholliset, sekä esimerkiksi liikkuvat tasot, joilla pitää loikkia. Kontrollit ovat perinteiset A hyppää, B ampuu, siinä kaikki. 

Vaikeustaso on alusta saakka kiperä, mutta se on ymmärrettävää, koska peli on lyhyt ja ohi vartissa, jos homma on hallussa. Suurin haaste tulee siitä, että vihollisia on paljon ja niitä tulee jatkuvalla syötöllä sekä tukkimaan tietä, jolloin laavavirta lähestyy uhkaavasti, tai ottavat nirrin pois yhdellä osumalla. Kontrolleissa on myös pientä kankeutta, joten kovin nopeat ja ketterät kikat eivät onnistu. 

Ulkoasu on kasarin puoliväliksi ihan mukava. Värejä löytyy riittävästi ja hahmoissa on sympaattisuutta. Omia suosikkejani ovat punaiset mustekalat. Animesarjan tunnari tietysti törähtää aloitusruudussa, eikä pelin aikana soiva renkutuskaan ole huono. Ei mikään mahtava audiovisuaalinen juhla, mutta ajaa asiansa. 

Urusei Yatsura on lyhyt, Famicomin keskitason loikinta, jonka viehätys piilee itse sarjassa. Muille kuin Rumiko Takahashin ystäville tällä pelillä on nykyaikana hyvin vähän tarjottavaa. Tiedät kyllä, jos tämä kiinnostaa.


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone 


 


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv