Skip to main content

Taskusaurus

 Moi,

Keltaisten Famicom-kasettien sarja jatkuu. Tällä kertaa vuorossa on erikoisempaa tarjontaa Bandain vuonna 1987 julkaiseman Pocket Zaurus: Ju Ouken no Nazon (10 Kuninkaan Miekan Salaisuus) muodossa. 

Pocket Zaurus tuskin lienee tuttu kenellekään, eikä ihme, sillä tämä hahmo on Bandain 80-luvulla tekemien koulutarvikkeiden, kuten kynien, penaalien ynnä muiden maskotti. Samaan aikaan markkinoilla oli myös saman niminen sarja pienten lasten lelusauruksia, mutta nämä eivät liity toisiinsa. Samalla pelissä on myös pieni opetuksellinen elementti pelin aikana tulevien satunnaisten historiakysymysten muodossa. Ja tietysti siten, että itse Zaurus näyttää olevan jonkin sortin muotoa muuttanut proffa. Sen näkee silmälaseista. Hahmon oikea nimi on Hashimoto-Zaurus, joka on kuulemma nimetty erään Bandain suunnittelijan, Hashimoton mukaan.

Peli on tietysti sivulle scrollaava tasoloikka, mikäpä muukaan. Homma menee simppelillä kaavalla. A hyppää, B heittää bumerangeja. Toisinaan Zaurus hyppää pallomaisen avaruusalus/aikakoneen kyytiin ja peli muuttuu ammuskeluksi, jossa A ampuu peruspyssyllä, B pommittaa. Pelissä on ilmeisesti jonkin sortin loppupahis, jonka kellistämiseen pitää matkata halki aikakausien, aloittaen 10 miljoonaa vuotta eaa ja päätyen tuhansia vuosia tulevaisuuteen. Maailmoja on ilmeisesti kuusi kappaletta ja jokaisen lopussa kohdataan pomona kaksipäinen lohikäärme. Taistelujen jälkeen pelaajalle annetaan vinkki, ilmeisesti “true endingin” saavuttamiseen. En oikein hoksannut, mikä niissä on ideana, joten pitänee vilkaista spoilereita.

        

Power uppeja löytyy myös, niistä tärkeimpänä Gundam-tyylinen robottihaarniska, joka tekee Zauruksesta kestävämmän ja paremmin ampuvan. Tästä löytyy myös elämäpalkki, ja continuet, joka on tervetullut juttu. Peli ei ole aivan helppo, mutta vaikeampiakin loikkia on tullut pelattua. Sanoisin haasteen olevan keskitasoa. 

Ulkoasu on silmää miellyttävä. Tasojen teemat vaihtelevat ja vihollistyyppejä on useita. Itse Saurus on hauska ja pomotkin semmoisia sympaattisia otuksia. Taustalla soiva biisi on hyvä ja menevä, bosseissa musa muuttuu korostamaan jännitystä. Ei aivan terävintä (Konamin) kärkeä ‘87 mittapuulla, mutta lisenssipeliksi vallan mainio. 

Pocket Zaurus oli positiivinen yllätys, sillä ostin pelin kasetin halpuuden ja kansikuvan perusteella. Tämän ajan lisenssipelit eivät herätä suurta luottamusta, mutta Saurus menee helposti keskitasoa parempien esitysten joukkoon omassa sarjassaan. Pelaamista auttaa, jos on hieman kielitaitoa, mutta se ei ole mikään välttämättömyys. Itse aion palata tämän pariin vielä ainakin sen verran, että selvitän mitä ne vihjeet tekevät. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, plaan taas pian asiaan!


-malone


 






Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv