Skip to main content

Ninjoja ja Smurffeja

 Moi,

Tällä viikolla matkaamme jälleen muinaiseen Japaniaan. Luvassa on ninjatoimintaa, mutta hieman nuoremmille suunnattuna. Vuorossa on Hudson Softin vuonna 1986 julkaisema Mangaan ja animeen perustuva Ninja Hattori-kun.

Ninja Hattori-kun (oletan inspiraation tuleen Hattori Hanzosta) oli 60-luvun manga ja animaatiosarja, joka sittemmin rebootattiin menestyksekkäästi kasarilla ja myöhemmin vielä 2013 ja tämä uusi versio on menossa vielä tälläkin hetkellä. Hattori-kunia voisi siis kuvailla varsin menestyksekkääksi hahmoksi,  jota on tehty päälle 700 jaksoa ja mangaakin myyty miljoonakaupalla. Ideana on, että alakouluikäisellä pojalla on kaverina saman kokoinen ninja, Hattori sekä kavalkadi muita hahmoja. Sitten seikkaillaan lastensarjan merkeissä. Tästä tehtiin myös nykyään muodikas “live action adaptaatio”, joka on muuten ehkä creepyin ilmestys koskaan (kuva alhaalla). Hattorilla ei muuten ole mitään tekemistä toisen Ninja-kunin, eli Jajamarun kanssa.

Jos jotakin tiedämme menestyksekkäistä 80-luvun sarjoista, niin ainakin sen, että niistä julkaistiin lähes vääjäämättä myös Famicom-peli, jonka genrenä on useimmiten toiminta/tasoloikka. Niin myös tälläkin kertaa. Sivulle scrollataan ja A hyppää, B heittää heittotähtiä. Vastaan tulee jatkuvalla syötöllä vihollisninjoja, jotka muuten ovat useimmiten jopa Hattori-kunin mittapuulla todella lyhyenläntää sorttia. Ehkä ne ovatkin Smurffeja ninja-asussa. Ideana on päästä kentän loppuun, jossa pelataan bonuspeliä ja sitten lasketaan pisteet. Tätä jatkuu herra ties kuinka pitkään, ainakin pidempään kun meikäläisen kyvyt riittivät. 

Ohjaustuntuma on riittävän tarkka, joskaan ei aivan kärkitasoa, mikä tekee pelistä yllättävänä haastavan, varsinkin kun vihollisia tulee taukomattomana virtana. Osa lentää, osa hyppää, osa on haamuja, jotka tulevat kiehnämään pelaajaan kiinni ja tappavat varmasti. Hattori kestää osumia 9 kappaletta, continueja on 3 ja lisäelämiä saa pisteilä. 9 osumaa kuulostaa paljolta, mutta paljon on myös tilaisuuksia saada osuma ja lisäksi nirri lähtee myös monttuun putoamalla. 

Ulkoasu ei varsinaisesti säväytä, jos nyt ei ole aivan karmaisevakaan. Selvästi kuitenkin näkee, että vuonna 1986 Hudsonin paukut manivat aivan muuhun kuin Hattori-kuniin, esimerkiksi Adventure Islandiin ynnä muihin lippuvaivatuotteisiin. Llisenssipelille tyypillisesti Hattori sai todennäköisesti minimin, mikä kelpasi. 

Ninja Hattori-kun on tyypillinen Famicomin lisenssipeli, josta ei oikein löydä mitään aivan karmaisevia vikoja, mutta ei oikein mitään kehuttavaakaan. Peli oli kuitenkin aikoinaan suosittu ja myi 1.5 miljoonaa kappaletta. Juuri siksi tämä kasetti maksoi tasan yhden Euron. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone



Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun

Ufojuttuja

 Moi, Tällä viikolla jatkamme Japanilaisten robottien parissa mutta peli on vaihteeksi uunituore. Katsotaan, miltä näyttää UFO Robot Grendizer: Feast of the Wolves. Pelin on kehittänyt Endroad, julkaisijana toimii Microids ja se on julkaistu kaikille moderneille alustoille Marraskuun 14. päivä.  UFO Robot Grendizer, Euroopassa myös tunnettu nimellä Goldorak, on mangalegenda Go Nagain kolmas superrobottisarja, joka ilmestyi alunperin itsenäisenä jatko-osana Mazinger Z ja Great Mazinger -sarjoille vuosina 1975-1977. Grendizer saavutti suosiota etenkin osana Mattelin Japanista tuomaa ja uudelleen brändättyä vinyylifiguurisarjaa nimeltä Shogun Warriors ja Ranskassa Goldorak TV-sarjalla oli käsittämättömän suuret katsojaluvut. Toinen vahva fanipohja löytyy Arabiaa puhuvista maista, joissa Grendizeria näytettiin poikkeuksellisen laajasti dubattuna.  Grendizerin tarina menee tiivistettynä kutakuinkin näin: Planeetta Fleedin prinssi Duke Fleed on menossa naimisiin Vega-Imperiumin prinsessa Rub