Skip to main content

Ninjoja ja Smurffeja

 Moi,

Tällä viikolla matkaamme jälleen muinaiseen Japaniaan. Luvassa on ninjatoimintaa, mutta hieman nuoremmille suunnattuna. Vuorossa on Hudson Softin vuonna 1986 julkaisema Mangaan ja animeen perustuva Ninja Hattori-kun.

Ninja Hattori-kun (oletan inspiraation tuleen Hattori Hanzosta) oli 60-luvun manga ja animaatiosarja, joka sittemmin rebootattiin menestyksekkäästi kasarilla ja myöhemmin vielä 2013 ja tämä uusi versio on menossa vielä tälläkin hetkellä. Hattori-kunia voisi siis kuvailla varsin menestyksekkääksi hahmoksi,  jota on tehty päälle 700 jaksoa ja mangaakin myyty miljoonakaupalla. Ideana on, että alakouluikäisellä pojalla on kaverina saman kokoinen ninja, Hattori sekä kavalkadi muita hahmoja. Sitten seikkaillaan lastensarjan merkeissä. Tästä tehtiin myös nykyään muodikas “live action adaptaatio”, joka on muuten ehkä creepyin ilmestys koskaan (kuva alhaalla). Hattorilla ei muuten ole mitään tekemistä toisen Ninja-kunin, eli Jajamarun kanssa.

Jos jotakin tiedämme menestyksekkäistä 80-luvun sarjoista, niin ainakin sen, että niistä julkaistiin lähes vääjäämättä myös Famicom-peli, jonka genrenä on useimmiten toiminta/tasoloikka. Niin myös tälläkin kertaa. Sivulle scrollataan ja A hyppää, B heittää heittotähtiä. Vastaan tulee jatkuvalla syötöllä vihollisninjoja, jotka muuten ovat useimmiten jopa Hattori-kunin mittapuulla todella lyhyenläntää sorttia. Ehkä ne ovatkin Smurffeja ninja-asussa. Ideana on päästä kentän loppuun, jossa pelataan bonuspeliä ja sitten lasketaan pisteet. Tätä jatkuu herra ties kuinka pitkään, ainakin pidempään kun meikäläisen kyvyt riittivät. 

Ohjaustuntuma on riittävän tarkka, joskaan ei aivan kärkitasoa, mikä tekee pelistä yllättävänä haastavan, varsinkin kun vihollisia tulee taukomattomana virtana. Osa lentää, osa hyppää, osa on haamuja, jotka tulevat kiehnämään pelaajaan kiinni ja tappavat varmasti. Hattori kestää osumia 9 kappaletta, continueja on 3 ja lisäelämiä saa pisteilä. 9 osumaa kuulostaa paljolta, mutta paljon on myös tilaisuuksia saada osuma ja lisäksi nirri lähtee myös monttuun putoamalla. 

Ulkoasu ei varsinaisesti säväytä, jos nyt ei ole aivan karmaisevakaan. Selvästi kuitenkin näkee, että vuonna 1986 Hudsonin paukut manivat aivan muuhun kuin Hattori-kuniin, esimerkiksi Adventure Islandiin ynnä muihin lippuvaivatuotteisiin. Llisenssipelille tyypillisesti Hattori sai todennäköisesti minimin, mikä kelpasi. 

Ninja Hattori-kun on tyypillinen Famicomin lisenssipeli, josta ei oikein löydä mitään aivan karmaisevia vikoja, mutta ei oikein mitään kehuttavaakaan. Peli oli kuitenkin aikoinaan suosittu ja myi 1.5 miljoonaa kappaletta. Juuri siksi tämä kasetti maksoi tasan yhden Euron. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone



Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv