Skip to main content

Pohjantähden Tähden, osa 2

 Hei,

Tällä viikolla on luvassa lisää Famicomia. Tutustuin klassikkomangan/animen toiseen osaan, tai pikemminkin lisenssipeliin, joka pohjautuu Hokuto No Ken-sarjan toiseen osaan. Täällä päin lienee luontevampaa sanoa Fist of the north Star 2. Pelin on julkaissut Toei Animation vuonna 1987 ja ajoitus oli juuri animesarjan toisen osan aikoihin.

Fist of the North Star tuskin paljon esittelyjä kaipaa, mutta kerrotaan nyt, että kyseessä on taisteluanime jossa mystisen taistelulajin taitaja Kenshiro vaeltaa pitkin Mad Max -tyylisiä post apokalyptisiä maisemia ja laittaa samalla kriminaaleja, ryöväreitä ja itse itsensä ylentäneitä sotaherroja ojennukseen. 

Pelasin pelisarjan ensimmäistä osaa viime vuonna ja nyt tuntui, että on aika tarttua osaan kaksi.

Meininki on hyvin saman kaltaista, eli sivulle scrollaavaa mätkintää. A on lyönti, B on potku ja ylös hyppää, alas kyykistyy. Mukana ovat myös kerättävät power upit, jotka näkyvät rivistönä thtiä elämäpalkin yläpuolella. Niistä saa lisää nopeutta sekä mm. kyvyn, jossa ei enää tarvitse näpyttää nappia iskusarjoihin, vaan riittää kun painaa namiskan pohjaan.

Muutenkin meininki tuntuu samalta. Ohjaustuntuma on lähes identtinen ja tapa, jolla vihollisia puskee tasaisena virtana tuntuu myös tutulta. Jos mielii bonusesineitä, niin on käytettävä lyöntisarjaa, joka räjäyttää vastustajan (omae wa mou shinderu sinnekin vaan) koska potku lennättää vihulaisen kokonaan pois ruudusta, kuten ykkösessäkin. Kentät ovat lyhyehköjä ja kaikissa on välipomo, sekä isompi pahis lopussa. 

Tämä on se kohta, jossa Fist of the North Starin suurin heikkous tulee esiin. Peli on aika jankkia monin tavoin, mutta jostain syystä kehittäjät päättivät, että on on hyvä idea laittaa joka pomolle “heikko kohta” johon pitää osua, että saa aikaan mitään. Tämä olisi ihan okei teoriassa, mutta käytännössä koska osuman tunnistus on hyvin kyseenalainen ja peli ei anna mitään vinkkiä, mikä se kohta mahtaisi olla, on jokainen pomotappelu epätoivoista räpelyystä kun yritää arvata ja ylipäänsä osua haluamaansa paikkaan. Osumakohta ei suinkaan ole niin yksiselitteinen kuin vaikka “pää”, “vartalo”  tai “jalat”, joka olisi vielä järjen rajoissa, vaan se voi olla vaikka “hartia, mutta ei kokonaan, vaan enemmän siinä selän ja niskan puolella, vähän takana, muttei kuitenkaan”. Tämä, yhdistettynä siihen että pomot tekevät pakjon vauriota ja kenshirolla ei ole yhtäkään haavoittumattumuusframea osuman jälkeen meinaa sitä, että mystistä osumapaikkaa on aika metsästää noin viisi sekuntia, sitten se pomo osuu ja nirri pon pois hetki sen jälkeen, varsinkin jos olet nurkassa, jolloin yksi ousma rekisteröityy usean kerran, koska sprite ei pääse työntymään hitboksin ulkopuolelle ja animaatio kestään niin pitkään, että se osuma saattaa rekisteröityä vaikkapa viitenä osumana kerralla. Tai sitten vain kahtena tai kolmena, jos käy tuuri, mitenkään siihen ei voi vaikuttaa, tai sitä ei voi tietää, muuten kuin ei vain pidä olla koskaan nurkassa. Joka kuolemasta tulee takapakkia kentän alkuun ja power upit nollautuvat, mikä on vähän sama kuin aloittaisi koko pelin alusta, vähän kentästä riippuen. Koko peli siis degeneroituu epätoivoiseksi yritys/erehdys/reset väännöksi jo ekasta bossista alkaen. Continue-koodi löytyy, mutta siitä ei ole niin paljon riemua kuin luulisi, edellä mainitusta syystä. 

Ulkoasu on sentään parantunut ekasta osasta jonkin verran ja musiikki on menevää. Kenshiron animaatiotkin ovat ihan tyylikkäät, vaikka suhteettoman korkea hyppy jaksaa huvittaa joka kerta.


Fist of the North Star 2 voisi olla ihan hyvä vanhan ajan sidescrollermätkintä, ellei onneton osumien rekisteröinti ja bossien suunnittelu tekisi siitä lähinnä masokistille sopivaa, tuskastuttavaa vääntöä. Ei oikein voi suositella kuin juuri “tiedät kyllä, jos haluat kokeilla” yleisölle. Hinta ei muodostu esteeksi, sillä kasetti lähtee parilla eurolla Japanista. 




Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!  


-malone


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv