Skip to main content

Pohjantähden Tähden, osa 2

 Hei,

Tällä viikolla on luvassa lisää Famicomia. Tutustuin klassikkomangan/animen toiseen osaan, tai pikemminkin lisenssipeliin, joka pohjautuu Hokuto No Ken-sarjan toiseen osaan. Täällä päin lienee luontevampaa sanoa Fist of the north Star 2. Pelin on julkaissut Toei Animation vuonna 1987 ja ajoitus oli juuri animesarjan toisen osan aikoihin.

Fist of the North Star tuskin paljon esittelyjä kaipaa, mutta kerrotaan nyt, että kyseessä on taisteluanime jossa mystisen taistelulajin taitaja Kenshiro vaeltaa pitkin Mad Max -tyylisiä post apokalyptisiä maisemia ja laittaa samalla kriminaaleja, ryöväreitä ja itse itsensä ylentäneitä sotaherroja ojennukseen. 

Pelasin pelisarjan ensimmäistä osaa viime vuonna ja nyt tuntui, että on aika tarttua osaan kaksi.

Meininki on hyvin saman kaltaista, eli sivulle scrollaavaa mätkintää. A on lyönti, B on potku ja ylös hyppää, alas kyykistyy. Mukana ovat myös kerättävät power upit, jotka näkyvät rivistönä thtiä elämäpalkin yläpuolella. Niistä saa lisää nopeutta sekä mm. kyvyn, jossa ei enää tarvitse näpyttää nappia iskusarjoihin, vaan riittää kun painaa namiskan pohjaan.

Muutenkin meininki tuntuu samalta. Ohjaustuntuma on lähes identtinen ja tapa, jolla vihollisia puskee tasaisena virtana tuntuu myös tutulta. Jos mielii bonusesineitä, niin on käytettävä lyöntisarjaa, joka räjäyttää vastustajan (omae wa mou shinderu sinnekin vaan) koska potku lennättää vihulaisen kokonaan pois ruudusta, kuten ykkösessäkin. Kentät ovat lyhyehköjä ja kaikissa on välipomo, sekä isompi pahis lopussa. 

Tämä on se kohta, jossa Fist of the North Starin suurin heikkous tulee esiin. Peli on aika jankkia monin tavoin, mutta jostain syystä kehittäjät päättivät, että on on hyvä idea laittaa joka pomolle “heikko kohta” johon pitää osua, että saa aikaan mitään. Tämä olisi ihan okei teoriassa, mutta käytännössä koska osuman tunnistus on hyvin kyseenalainen ja peli ei anna mitään vinkkiä, mikä se kohta mahtaisi olla, on jokainen pomotappelu epätoivoista räpelyystä kun yritää arvata ja ylipäänsä osua haluamaansa paikkaan. Osumakohta ei suinkaan ole niin yksiselitteinen kuin vaikka “pää”, “vartalo”  tai “jalat”, joka olisi vielä järjen rajoissa, vaan se voi olla vaikka “hartia, mutta ei kokonaan, vaan enemmän siinä selän ja niskan puolella, vähän takana, muttei kuitenkaan”. Tämä, yhdistettynä siihen että pomot tekevät pakjon vauriota ja kenshirolla ei ole yhtäkään haavoittumattumuusframea osuman jälkeen meinaa sitä, että mystistä osumapaikkaa on aika metsästää noin viisi sekuntia, sitten se pomo osuu ja nirri pon pois hetki sen jälkeen, varsinkin jos olet nurkassa, jolloin yksi ousma rekisteröityy usean kerran, koska sprite ei pääse työntymään hitboksin ulkopuolelle ja animaatio kestään niin pitkään, että se osuma saattaa rekisteröityä vaikkapa viitenä osumana kerralla. Tai sitten vain kahtena tai kolmena, jos käy tuuri, mitenkään siihen ei voi vaikuttaa, tai sitä ei voi tietää, muuten kuin ei vain pidä olla koskaan nurkassa. Joka kuolemasta tulee takapakkia kentän alkuun ja power upit nollautuvat, mikä on vähän sama kuin aloittaisi koko pelin alusta, vähän kentästä riippuen. Koko peli siis degeneroituu epätoivoiseksi yritys/erehdys/reset väännöksi jo ekasta bossista alkaen. Continue-koodi löytyy, mutta siitä ei ole niin paljon riemua kuin luulisi, edellä mainitusta syystä. 

Ulkoasu on sentään parantunut ekasta osasta jonkin verran ja musiikki on menevää. Kenshiron animaatiotkin ovat ihan tyylikkäät, vaikka suhteettoman korkea hyppy jaksaa huvittaa joka kerta.


Fist of the North Star 2 voisi olla ihan hyvä vanhan ajan sidescrollermätkintä, ellei onneton osumien rekisteröinti ja bossien suunnittelu tekisi siitä lähinnä masokistille sopivaa, tuskastuttavaa vääntöä. Ei oikein voi suositella kuin juuri “tiedät kyllä, jos haluat kokeilla” yleisölle. Hinta ei muodostu esteeksi, sillä kasetti lähtee parilla eurolla Japanista. 




Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!  


-malone


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun

Ufojuttuja

 Moi, Tällä viikolla jatkamme Japanilaisten robottien parissa mutta peli on vaihteeksi uunituore. Katsotaan, miltä näyttää UFO Robot Grendizer: Feast of the Wolves. Pelin on kehittänyt Endroad, julkaisijana toimii Microids ja se on julkaistu kaikille moderneille alustoille Marraskuun 14. päivä.  UFO Robot Grendizer, Euroopassa myös tunnettu nimellä Goldorak, on mangalegenda Go Nagain kolmas superrobottisarja, joka ilmestyi alunperin itsenäisenä jatko-osana Mazinger Z ja Great Mazinger -sarjoille vuosina 1975-1977. Grendizer saavutti suosiota etenkin osana Mattelin Japanista tuomaa ja uudelleen brändättyä vinyylifiguurisarjaa nimeltä Shogun Warriors ja Ranskassa Goldorak TV-sarjalla oli käsittämättömän suuret katsojaluvut. Toinen vahva fanipohja löytyy Arabiaa puhuvista maista, joissa Grendizeria näytettiin poikkeuksellisen laajasti dubattuna.  Grendizerin tarina menee tiivistettynä kutakuinkin näin: Planeetta Fleedin prinssi Duke Fleed on menossa naimisiin Vega-Imperiumin prinsessa Rub