Skip to main content

CGA Samurointia

 Moi,

Tällä viikolla pelailussa oli vanhin blogissa esiintynyt PC-peli, nimittäin Microprosen vuonna 1989 julkaisema Sword of the Samurai. 



Sword of the Samurai on mielenkiintoinen yhdistelmä eri pelityyppejä, mutta lähin kuuluisa verrokki löytynee Sid Meierin Pirates! -pelistä. Tavoitteena on valita yksi Sengoku-ajan klaaneista ja kuinkas ollakaan, johtaa se Shoguniksi Nobungan paikalle. Itse peli koostuu kahdesta osiosta, Strategiasta ja politiikasta, sekä taisteluista, mutta niissä on molemmissa runsaasti vaihtelua. 




Strategiaosuudessa pelaaja aloittaa vaatimattoman tontin päällikkönä, joka ottaa ohjat iänsä kuoltua. Pelaajan on hoidettava taloutta, neuvoteltava paikallisten talonpoikien kanssa veroasioista, luotava suhteita muihin klaaneihin ynnä muuta strategiapeleistä tuttua. Strategiaosuudessa on mukana taistelut, joissa pelaaja johtaa osastoja ylhäältä kuvatulla kartalla. Sen lisäksi mukana on itse pelihahmon omat seikkailut sekä kykyjen kehittäminen. Tämä hoituu parhaiten kiertämällä maita ja törmäten tilaisuuksiin todistaa kykynsä, tai hoitaa joku paikallisten ongelma. Näissä tilanteissa on kahdenlaista toimintaa, hahmon takaa kuvattuja kaksintaisteluja sekä ylävinkkelistä kuvattuja keskikokoisia kahinoita. Kaksintaistelut ovat yleensä vihollisklaanin johtajaa tai vaikkapa vaeltavaa miekkamestaria vastaan, keskikokoiset taistelut esimerkiksi maantierosvoja, tai vaikkapa pelaajan linnaan hiipiviä salamurhaajia vastaan. Myös pelaajalla on käytössä samat keinot, esimerkiksi yksin vihollisen linnaan hiipiminen ja prinsessan ryöstö panttivangiksi on validi keino saada poliittista etua. Nämä kaikki uroteot kohottavat mainetta, joko hyvässä tai pahassa, mutta kuitenkin. Pelaajn statuksen kohotessa kohoavat myös vaihtoehdot politiikassa ja suurempien tilusten myötä lisääntyvät tulot antavat mahdollisuuden isompaan armeijaan tai kansan tyytyväisenä pitämiseen. Peli on siis karusta ulkoasustaan huolimatta yllättävän monipuolinen ja sisältää paljon syvyyttä.



Kontrollit ovat äärimmäisen simppelit, kaksintaisteluissa on suunta ja nappi, jolla joku husitaan tai torjutaan miekalla muutamalla eri liikkeellä ja ylävinkkelin taisteluissa tarjolla on joko jousi tai miekka. 



Kuten kuvista näkyy, CGI-monitorin grafiikat ja värit eivät varsinaisesti hivele silmiä, mutta jännälä tavalla etenkin värimaailma soveltuu tähän peliin ja muistuttaa paikoin ukiyo-e puupiirroksia. Se on omiaan luomaan tunnelmaa, joka yksinkertaisten ääniefektien säestämänä todella tuntuu “retrolta” tavalla joka ei muistuta esimerkiksi Nintendon saman aikakauden pelejä juuri lainkaan.  



Pelissä on melko reippaasti pituutta ja toisinaan yritys tyssää huonoon valintaan tai hävittyyn taisteluun jo alkuunsa, mutta varovaisuudella etenkin alussa, sekä olemalla tarkkana, pian homma alkaa sujua ja niinsanottu gameplay loop koukuttaa. Tämä on myös eräänlainen “samurain elämä “simulaatio ja jopa roguelike, sillä nirri saattaa lähteä yllättäen ja yllättävän helposti. Tässä on mukana siinä mielessä realismia, että hävitty taistelu voi jäädä viimeiseksi. Tallennus toki löytyy, mutta sitä on muistettava käyttää.



Sword of the Samurai on mielenkiintoinen peli, jota rajoittaa lähinnä aikansa tekniset rajoitukset, mutta siltä ei puutu kunnianhimoa pyrkiä toteuttamaan samurai simulaatiota kaikilla tasoilla, ison mittakaan strategiasta ja politiikasta 1 vs 1 taisteluihin. Pelin saa nykyään parilla eurolla Steamista, joten suosittelen kokeilemaan, jos yhtään kiinnostaa. 




Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv