Skip to main content

CGA Samurointia

 Moi,

Tällä viikolla pelailussa oli vanhin blogissa esiintynyt PC-peli, nimittäin Microprosen vuonna 1989 julkaisema Sword of the Samurai. 



Sword of the Samurai on mielenkiintoinen yhdistelmä eri pelityyppejä, mutta lähin kuuluisa verrokki löytynee Sid Meierin Pirates! -pelistä. Tavoitteena on valita yksi Sengoku-ajan klaaneista ja kuinkas ollakaan, johtaa se Shoguniksi Nobungan paikalle. Itse peli koostuu kahdesta osiosta, Strategiasta ja politiikasta, sekä taisteluista, mutta niissä on molemmissa runsaasti vaihtelua. 




Strategiaosuudessa pelaaja aloittaa vaatimattoman tontin päällikkönä, joka ottaa ohjat iänsä kuoltua. Pelaajan on hoidettava taloutta, neuvoteltava paikallisten talonpoikien kanssa veroasioista, luotava suhteita muihin klaaneihin ynnä muuta strategiapeleistä tuttua. Strategiaosuudessa on mukana taistelut, joissa pelaaja johtaa osastoja ylhäältä kuvatulla kartalla. Sen lisäksi mukana on itse pelihahmon omat seikkailut sekä kykyjen kehittäminen. Tämä hoituu parhaiten kiertämällä maita ja törmäten tilaisuuksiin todistaa kykynsä, tai hoitaa joku paikallisten ongelma. Näissä tilanteissa on kahdenlaista toimintaa, hahmon takaa kuvattuja kaksintaisteluja sekä ylävinkkelistä kuvattuja keskikokoisia kahinoita. Kaksintaistelut ovat yleensä vihollisklaanin johtajaa tai vaikkapa vaeltavaa miekkamestaria vastaan, keskikokoiset taistelut esimerkiksi maantierosvoja, tai vaikkapa pelaajan linnaan hiipiviä salamurhaajia vastaan. Myös pelaajalla on käytössä samat keinot, esimerkiksi yksin vihollisen linnaan hiipiminen ja prinsessan ryöstö panttivangiksi on validi keino saada poliittista etua. Nämä kaikki uroteot kohottavat mainetta, joko hyvässä tai pahassa, mutta kuitenkin. Pelaajn statuksen kohotessa kohoavat myös vaihtoehdot politiikassa ja suurempien tilusten myötä lisääntyvät tulot antavat mahdollisuuden isompaan armeijaan tai kansan tyytyväisenä pitämiseen. Peli on siis karusta ulkoasustaan huolimatta yllättävän monipuolinen ja sisältää paljon syvyyttä.



Kontrollit ovat äärimmäisen simppelit, kaksintaisteluissa on suunta ja nappi, jolla joku husitaan tai torjutaan miekalla muutamalla eri liikkeellä ja ylävinkkelin taisteluissa tarjolla on joko jousi tai miekka. 



Kuten kuvista näkyy, CGI-monitorin grafiikat ja värit eivät varsinaisesti hivele silmiä, mutta jännälä tavalla etenkin värimaailma soveltuu tähän peliin ja muistuttaa paikoin ukiyo-e puupiirroksia. Se on omiaan luomaan tunnelmaa, joka yksinkertaisten ääniefektien säestämänä todella tuntuu “retrolta” tavalla joka ei muistuta esimerkiksi Nintendon saman aikakauden pelejä juuri lainkaan.  



Pelissä on melko reippaasti pituutta ja toisinaan yritys tyssää huonoon valintaan tai hävittyyn taisteluun jo alkuunsa, mutta varovaisuudella etenkin alussa, sekä olemalla tarkkana, pian homma alkaa sujua ja niinsanottu gameplay loop koukuttaa. Tämä on myös eräänlainen “samurain elämä “simulaatio ja jopa roguelike, sillä nirri saattaa lähteä yllättäen ja yllättävän helposti. Tässä on mukana siinä mielessä realismia, että hävitty taistelu voi jäädä viimeiseksi. Tallennus toki löytyy, mutta sitä on muistettava käyttää.



Sword of the Samurai on mielenkiintoinen peli, jota rajoittaa lähinnä aikansa tekniset rajoitukset, mutta siltä ei puutu kunnianhimoa pyrkiä toteuttamaan samurai simulaatiota kaikilla tasoilla, ison mittakaan strategiasta ja politiikasta 1 vs 1 taisteluihin. Pelin saa nykyään parilla eurolla Steamista, joten suosittelen kokeilemaan, jos yhtään kiinnostaa. 




Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone


Comments

Popular posts from this blog

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...