Skip to main content

Tähtikuvioiden Taistoja

 Moi,

Tällä viikolla palataan takaisin Famicomin pariin. Myös pelinä on tyypillisesti Famicomin heiniä oleva pelityyppi, nimittäin 80-luvun lopun manga/anime -lisenssipeli. Katsotaan, millainen on Bandain Saint Seiya: Ougon Densetsu Hen vuodelta 1988. 

Saint Seiya, tai länsimaissa toisinaan Knights of The Zodiac on kasarin lopun manga ja animesarja, jossa shonen-sarjoille tyypillisesti taistellaan, tällä kertaa tähtikuvioiden ja Kreikan mytologian teemalla. En ole tosiaankaan sarjan asiantuntija, mutta ilmeisesti homma menee niin, että orpo poika, Seiya kiipeää Olymposvuorelle saadakseen myyttisen haarniskan, jota käytti jumalatar Ateenan kuuluisa kaarti. Näitä kostyymeja kutsutaan nimellä Saint Cloth ja kaikki ovat jollain lailla tähtikuvio- tai eläinteemaisia ja niillä on tietty omat supervoimansa. En ole nähnyt sarjaa, mutta tiedän, että se on edelleen erittäin suosittu etenkin Espanjaa puhuvissa maissa Etelä- ja Väli-Amerikassa. Tämän lisäksi hahmot ovat tuttuja vain Bandain figuurikataloogeista ja mainoksista, joissa näitä hahmoja näkyy näkyy todella vaikuttavien, kiiltävien haarniskojen kera.

Katsotan sitten, millainen peli saatiin aikaiseksi tällä asetelmalla. Ensivaikutelma on, että pelin tarina seuraa todella tarkasti animaation tapahtumia ja sarjan tunnarikin kuullaan heti alussa. Sitten valitaan hahmo ja lähdetään, yllätys yllätys,  tasoloikkimaan. Lyhyen tasoloikkakentän jälkeen tulee kuitenkin yllätys, sillä jokainen pomotaistelu on kuin jrpg:stä, jossa on menu ja komentoja, kuten “puhu”, “taistele” ja niinpoispäin. Tekstiä tulee paljon ja sitä ei saa pauselle, joten ainakin meikäläisellä oli vaikeuksia pysyä kärryillä, vaikka dialogi olikin aika simppelin oloista tasiteluanime-osastoa. Hahmoilla on kaksi mittaria, Life ja Cosmo, eli käytännössä elämäpisteet ja magiapisteet. Magiapisteilä käytetään erikoisliikkeitä ja pelin aikana saa kokemusta, nimeltä Seven Senses,  jolla voi kasvattaa molempia palkkeja. Taistelun aikana voi myös vaihtaa hahmoa, joita on mukana 4. Ilmeisesti joka pomolla on oma “kaavansa” kuinka tappelu voitetaa, sillä toisen, “Härkäbossin” taistelu oli mahdoton, kunnes puhuin hänelle kaksi kertaa ennen taistelun aloittamista. Tässä varmaan auttaisi, jos tietäisi, kuinka sarjan tarina menee. Pelistä löytyy salasana, joten samoja juttuja ei tarvitse käydä läpi moneen kertaan, mikä on hyvä. 

Kontrollit ovat tasoloikka-osuuksien suurin ongelma, sillä hyppy on kankea ja tuntuu oudolta. Kolmannen pomon “avaruuskentän/ansan” outo fysiikka yhdistettynä tähän teki kokemuksesta hiuksianostattavan karmaisevan ja koko homma meinasi jäädä jo siihen, kun hahmo ei vaan suostunut hyppäämään ihan ilmiselvään kohtaan, tasolle joka johtaa eteenpäin, vaikka kuinka yritti vängätä. Ilmeisesti toisella hahmolla kohta olisi ollut vähän siedettävämpi, tiedä häntä. Pomotaistelut ovat enemmänkin jrpg puzzleja, joissa homma toimii yritys/erehdys -tyyliin.

Ulkoasu on tasoloikkaosuuksissa alempaa keskitasoa vuoden 1988 peliksi ja selvästi näkee, että suurempi panostus on mennyt rpg-osuuden hahmografiikoihin, jotka ovat varsin mainiot. Musiikista ja äänistä ei jäänyt paljon mieleen, mutta vähimmäisvaatimus, eli animen tunnari on mukana.

Saint Seiya: Ougon Densetsu Hen on lisenssipeli, joka tuntuu hirttäytyvän jopa liian tarkkaan sarjan tapahtumien noudattamiseen ja pelin tekeminen on jäänyt sivuosaan. Ideana toimiva, mutta toteutus valitettavasti lisenssipelille tyypillisen vaillinainen. Näistä eväistä olisi voinut saada jopa vallan mainion pelin. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv