Skip to main content

Kun kaikki oli Superia

 Moi,

Tällä viikolla on Anaheimissa meneillään tapahtuma nimeltä Star Wars Celebration, eli iso ja virallinen Mikki Hiiren Tähtien Sota Coni, joten ajankohtaisena aiheena pelasin Super Nintendon vuonna 1992 julkaistua Lucasartsin klassikkopeliä Super Star Wars. Super Nintendolla kaiken piti olla “Super” jotakin, mikä näin jälkikäteen näyttää vähän nololta. No, se oli ysäriä se. Pelasin digilatausta, koska minulla ei ole Super Nintendoa ja alkuperäinen peli olisi muutenkin turhan kallis. 

Kun kyseessä on kerran lisenssipeli, niin luvassa on tietenkin tasoloikkaa, jonka tapahtumat menevät kutakuinkin elokuvan mukaan, tosin tässä pelissä on luvassa huvittavia yllätyksiä ja käänteitä: Muistatteko kun Luke taisteli hiekkamatoa vastaan? Tai, miten hän kiipesi Jawojen Sandcrawleriin ja taisteli tiensä läpi satojen Jawojen ja liukuhihnojen pelastaakseen droidit? Luvassa on myös Super Nintendon “Mode 7:n” eli spriten skaalauksen esittelyä lento- ja ajo-osuuksissa Landspeederilla sekä X-Wingillä. 


Super Star Wars on mekaniikoiltaan melko tavanomainen 16-bittinen tasoloikka. Löytyy pyssyä, valomiekkaa, elämäpalkki sekä power uppeja edellämainittuihin. Hahmoakin voi vaihtaa kentästä riippuen. Luken lisäksi pelaamaan pääsee Hanilla ja Chewbaccalla. Ohjaustuntuma on erikoisella tavalla yhdistelmä Marion momenttia ja Sonicin hektistä hyppelyä. Tämän ajan 16-bittisistä tasoloikista on omaksuttu myös sen pelityypin kaikkein rasittavin ominaisuus, nimittäin liian isot alueet ja “mihin tässä pitää mennä” koulukunnan kenttäsuunnittelu. Tämä yhdistettynä muutenkin korkeahkoon vaikeustasoon ja 3X3, eli kolme elämää ja continuea tyyliseen systeemiin takaa tuskan ja hammasten kiristelyn kun samoja kohtia pitää hinkata kymmeniä kertoja. Tavallaan sen ymmärtää, sillä pelin ilmestymisen aikaan sekä konsoli että peli olivat niin hävyttömän kalliita perus pulliaisen kukkarolle, että yhden pelin olikin syytä riittää vähintään seuraavaan jouluun tai syntymäpäivään saakka. Nykyään on vain tyytyväinen siihen, että jopa näistä peleistä löytyy tallennus ja lataus siihen kohti kuin haluaa. En muistaakseni koskaan päässyt Death Starin sisuksia pidemmälle ja siihen se tyssäsi tälläkin kertaa, tosin nyt enemmän ajan puutteeseen. 

Peli näyttää aikaisekseen hyvältä ja mukana on kaikki tarvittavat musiikit ja äänet, jotta tunnelma säilyy autenttisena. Lucasarts on aina ollut hyvä äänisuunnittelussa ja niin on tälläkin kertaa. Pomovastustajat ovat isoja ja näyttäviä, joskin hämmentäviä. Hiekkamadon ja Metroidin Kraidin serkun lisäksi Kanttiinassa taistellaan sitä pitkäkaulaista hologrammishakin otusta vastaan. 

Super Star Wars on parasta, mitä siihen aikaan oli tarjolla. Tosin ei kovin kauan, sillä seuraavana vuonna ilmestyi PC:lle X-Wing, joka on edelleen täysin pelattava ja pelimekaniikoiltaan täydellinen peli, toisin kuin tämä, jonka peli-iloa nakertaa tarpeeton vaikeustaso ja onneton kenttäsuunnittelu. Näillä aineksilla olisi ollut mahdollisuudet parempaankin, jos pelisuunnittelu olisi ollut taidokkaampaa. Teknisesti Super Star Wars on mainio.


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!



 


Comments

Popular posts from this blog

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...