Skip to main content

Kun kaikki oli Superia

 Moi,

Tällä viikolla on Anaheimissa meneillään tapahtuma nimeltä Star Wars Celebration, eli iso ja virallinen Mikki Hiiren Tähtien Sota Coni, joten ajankohtaisena aiheena pelasin Super Nintendon vuonna 1992 julkaistua Lucasartsin klassikkopeliä Super Star Wars. Super Nintendolla kaiken piti olla “Super” jotakin, mikä näin jälkikäteen näyttää vähän nololta. No, se oli ysäriä se. Pelasin digilatausta, koska minulla ei ole Super Nintendoa ja alkuperäinen peli olisi muutenkin turhan kallis. 

Kun kyseessä on kerran lisenssipeli, niin luvassa on tietenkin tasoloikkaa, jonka tapahtumat menevät kutakuinkin elokuvan mukaan, tosin tässä pelissä on luvassa huvittavia yllätyksiä ja käänteitä: Muistatteko kun Luke taisteli hiekkamatoa vastaan? Tai, miten hän kiipesi Jawojen Sandcrawleriin ja taisteli tiensä läpi satojen Jawojen ja liukuhihnojen pelastaakseen droidit? Luvassa on myös Super Nintendon “Mode 7:n” eli spriten skaalauksen esittelyä lento- ja ajo-osuuksissa Landspeederilla sekä X-Wingillä. 


Super Star Wars on mekaniikoiltaan melko tavanomainen 16-bittinen tasoloikka. Löytyy pyssyä, valomiekkaa, elämäpalkki sekä power uppeja edellämainittuihin. Hahmoakin voi vaihtaa kentästä riippuen. Luken lisäksi pelaamaan pääsee Hanilla ja Chewbaccalla. Ohjaustuntuma on erikoisella tavalla yhdistelmä Marion momenttia ja Sonicin hektistä hyppelyä. Tämän ajan 16-bittisistä tasoloikista on omaksuttu myös sen pelityypin kaikkein rasittavin ominaisuus, nimittäin liian isot alueet ja “mihin tässä pitää mennä” koulukunnan kenttäsuunnittelu. Tämä yhdistettynä muutenkin korkeahkoon vaikeustasoon ja 3X3, eli kolme elämää ja continuea tyyliseen systeemiin takaa tuskan ja hammasten kiristelyn kun samoja kohtia pitää hinkata kymmeniä kertoja. Tavallaan sen ymmärtää, sillä pelin ilmestymisen aikaan sekä konsoli että peli olivat niin hävyttömän kalliita perus pulliaisen kukkarolle, että yhden pelin olikin syytä riittää vähintään seuraavaan jouluun tai syntymäpäivään saakka. Nykyään on vain tyytyväinen siihen, että jopa näistä peleistä löytyy tallennus ja lataus siihen kohti kuin haluaa. En muistaakseni koskaan päässyt Death Starin sisuksia pidemmälle ja siihen se tyssäsi tälläkin kertaa, tosin nyt enemmän ajan puutteeseen. 

Peli näyttää aikaisekseen hyvältä ja mukana on kaikki tarvittavat musiikit ja äänet, jotta tunnelma säilyy autenttisena. Lucasarts on aina ollut hyvä äänisuunnittelussa ja niin on tälläkin kertaa. Pomovastustajat ovat isoja ja näyttäviä, joskin hämmentäviä. Hiekkamadon ja Metroidin Kraidin serkun lisäksi Kanttiinassa taistellaan sitä pitkäkaulaista hologrammishakin otusta vastaan. 

Super Star Wars on parasta, mitä siihen aikaan oli tarjolla. Tosin ei kovin kauan, sillä seuraavana vuonna ilmestyi PC:lle X-Wing, joka on edelleen täysin pelattava ja pelimekaniikoiltaan täydellinen peli, toisin kuin tämä, jonka peli-iloa nakertaa tarpeeton vaikeustaso ja onneton kenttäsuunnittelu. Näillä aineksilla olisi ollut mahdollisuudet parempaankin, jos pelisuunnittelu olisi ollut taidokkaampaa. Teknisesti Super Star Wars on mainio.


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!



 


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv