Skip to main content

Draculan Nuoruusvuodet Transylvaniassa

 Moi,

Tällä viikolla tehdään paluu Famicomin pariin. Vuorossa on Konamin tasoloikka vuodelta 1990 nimeltään Kid Dracula (Akumajo Special: Boku Dracula-kun).

Alkuperäisestä nimestä voi päätellä, että tämä on osa Castlevania-sarjaa, tosin ei ihan virallinen jatko-osa, vaan spinoff. Tarina menee kutakuinkin niin, että Dracula herää unestaan vain huomatakseen, että demoni Galamoth on ottanut haltuunsa Transylvanian. On siis aika kaivaa viitta kaapista ja tasoloikkia tilukset takaisin. Pelissä on vahva shonen-animen fiilis ja humoristinen tunnelma, siinä missä perus Castlevaniat ovat huomattavasti vakavampaa tyyliä.

Pelityyppi on tietysti tasoloikka ja kontrollit ovat simppelit: hyppy ja ammunta. Lataamalla nappi pohjassa voi ampua isomman tulipallon, tai käyttää erikoiskykyä, joka valitaan selectillä. Kenttiä on kymmenkunta ja jokaisen lopussa on tietysti bossi. Pomotaistelun jälkeen Draculalle avautuu lisää kykyjä, joihin kuuluu hakeutuvat tulipallot, lepakoksi muttuminen ja katossa kävely. Teemat vaihtelevat ajankohdalle tyypillisesti tyyliin “vesikenttä”, “jääkenttä” jne. Tasojen välissä on myös minipelejä, joista voi voittaa lisäelämiä. Continuekin onneksi löytyy. Varoituksen sanana se, että pelissä on yksi japanin lukutaitoa vaativa kohta, nimittäin lyhyt visailu, jossa pitää vasta oikein että pääsee eteenpäin. Homman voi luntata helposti netistä, eli se ei ole iso ongelma.


Pelin vaikeustaso on vähän helpompi kuin mitä Castlevanialta voisi odottaa. Tähän vaikuttaa varsinkin se, että hyppyä voi ohjata ilmassa, eikä se ole vaan aina saman mittainen kaari, kuten muissa 8-bit Castlevanioissa. Knock back löytyy tästäkin, mutta se ei ole niin karu kuin pääsarjassa, vaan pikemminkin samanlainen kuin Mega Maneissa. Pomotaisteluissa pitää edelleen omaksua vastustajan liikkeet, mutta nekin ovat aavistuksen helpompia. Paikoitellen esiintyy Famicomille/NESille tyypillistä aika reipastakin hidastelua, varsinkin jos käyttää hakeutuvia tulipalloja. 

Ulkoasu on humoristinen ja ainakin minulle tuli mieleen hieman vanha Dragon Ball, siis silloin kun Goku oli vielä pieni kersa ja hänellä oli häntä. Grafiikka on muutenkin pirteää ja hahmot ovat kookkaita ja erittäin ilmeikkäitä. Musiikki on niin ikään pirteämpää rallatusta, eikä lainakaan saman tyylistä urkusinfoniaa. Samalla jäädään kyllä kauas ikimuistoisista Castlevanian kipaleista. 

Kid Dracula on laadukas tasoloikka, joka lienee monelle tuntematon siitä syystä, ettei peliä julkaistu aikoinaan länsimaissa. Nyt tämä löytyy vuoden 2019 Anniversary Collectionista, joten peliä voi kokeilla ilman alkuperäistä kasettia, mikä on hyvä juttu. Varsin mainio peli, mutta klassikon statuksesta jäädään aavistuksen verran. Siihen olisi tarvinnut vielä vähän “sitä jotakin”.  Vuoden 1990 konami ei silti pettänyt tälläkään kertaa, vaan toimitti laadukkaan pelin.



Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


  


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv