Skip to main content

Konsoleita Koteihin

 Moi,

Tällä viikolla on luvassa vähän erilaista blogia, nimittäin vuorossa on uuden konsolin ihmettelyä.

Japanista tarttui tuliaiseksi sellainen idän ihme, kuin PC Engine. Tai tarkemmin PC Engine Core Grafx 2, joka on vähän uudempi malli peruskonsolista. Voi olla, että monelle PC Engine ei sano mitään, joten lienee aika pienelle historiikkituokiolle. 

Vuonna 1987 Telekommunikaatiofirma NEC ja Hudson Soft (joka on nykyään panttivankina Konamilla) liittyivät kuumaan kasarin konsolipelibisnekseen omalla laitteellaan, nimeltä PC Engine (P-Amerikassa Turbografx-16). Sisuksista löytyi NESin prosessoria muistuttava piiri viriteltynä versiona ja lisänä 16-bittinen grafiikkaprossu, joten PC Engine on jännästi yhtäaikaa 8 ja 16-bittinen konsoli. Tehoiltaan masiina lienee jossain Mega Driven ja SNESin tienoolla. Pelit toimitettiin aikaansa edellä olevalla ratkaisulla, nimittäin muistikortilla, joka on noin pankkikortin kokoinen ja vähän paksumpi. PC Engine oli myös ensimmäinen pelikonsoli, johon valmistettiin lisälaitteena CD-asema. Tästä konsolista on valmistettu useita eri versioita hämmentävillä nimillä, mutta kaikki tekevät käytännössä samaa hommaa. Joissain uusissa malleissa CD-asema on yhdistetty kiinteänä mukaan. 

CD-Asema

Itse konsoli on varsin kompakti ja pienikokoinen. Tuttuna vertailukohtana voisi olla PS1, jonka koosta tämä on aika täsmälleen neljäsosa. Ohjain muistuttaa paljon NESin vastaavaa tuntumaltaan, ollen hieman isompi ja ergonomisempi. Tästä uudistetusta mallista löytyy vakiona säädettävä autofire molemmille napeille, mikä on tervetullut räsikintöhin, joissa pitäisi näpyttää nappia. Varsin siisti käytetty konsoli maksoi ohjaimen kera noin 100€. Tilasin vielä meikäläiseen sähköverkkoon sopivan muuntajan Ranskasta 20€:lla. TV:n liitännät menevät perus RCA-liittimillä, joten niissä ei ole mitään ihmeellistä.

Toinen CD-Aseman malli

Se, mikä tekee laitteesta erityisen mielenkiintoisen on hyvin omaperäinen ja kokonaisuutena laadukas pelitarjonta. PCE:lle tuli hyvin vähän samoja pelejä kuin Nintendon tai Segan pelikonsoleille ja vaikka tarjonta oli niukempaa, etenkin verrattuna Famicomiin, niin suuri osa peleistä oli laatua, siinä missä Famicomille julkaistiin lähes mitä tahansa. Pelitarjonta profiloituu vahvasti Hudsonin oman tarjonnan (Bonk, Bomberman ym.) lisäksi vähän “vanhempaan” makuun. Mukana on paljon scifiä, avaruusräiskintää, otaku-tyylin aiheita ja porttauksia Japanilaisten kotitietokoneiden peleistä. Tämä pelitarjonnan omalaatuisuus yhdistettynä pienempään julkaisumäärään kuin Nintendon konsoleilla tarkoittaa valitettavasti myös sitä, että PCE:n pelit ovat tänä päivänä haluttuja ja eivät ollenkaan halvimmasta päästä. Tunnetuimpia ja halutuimpia pelejä lienee Castlevania: Rondo of Blood.


Ensi viikolla katsotaan, millaista pelitarjotaa PC Enginelle löytyy, kun vilkaistaan blogin ensimmäistä peliä uudelle laitteelle. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo 


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv