Skip to main content

Paluu Menneisyyteen

Moi,
Tällä viikolla palaamme huippumodernin PS1:n parista takaisin 80-luvulle ja vieläpä alkupäähän. Vuorossa on Jalecon vuoden 1983 Exerion. Alkuperäisen kolikkopelin levityksestä vastasi Taito. Kuten nimestä ja julkaisuvuodesta voi jo päätellä kyseessä on perinteinen avaruuspyssyttely. Exerion oli aikoinaan pienoinen menestys, jota Game Machine-lehti tituleerasi vuoden menestyneimmäksi pöytämallin kolikkopeliksi. Exerion poiki myös kaksi jatko-osaa.


Koska kyseessä on vanha avaruusräiskintä, mallia Galaga/Galaxian, vain hivenen Space Invadersia modernimpi, niin joku saattaa tässä vaiheessa kysyä mikä tästä tekee kiinnostavan? No, peli valikoitui kahdesta syystä: Ensimmäinen on, että Ghost of Tsushima on vienyt niin paljon pelitunteja, ettei mihinkään laajempaan ja monimutkaisempaan ole liiennyt aikaa. “:D”. Toinen syy on, että tässä tehdään pari ajankohtaan nähden jännää juttua. Exerionissa on nimittäin pseudo-3D scrollausefekti, joka on liikkeessä itseasiassa aika vaikuttavan näköinen. Toinen ominaispiirre on aluksen fysiikka: Sillä nimittäin on paino ja liike-energia. Toisin kun muissa tämän ajan avaruuspyssyttelyissä, joissa alus liikkuu juuri niin paljon ja sinne suuntaan kun ohjainta painaa, niin tässä alus kiihtyy ja jarruttaa ennnekuin vaihtaa suuntaa. Se tuntuu hyvältä, mutta myös nostaa vaikeustasoa, koska väistely ei suju niin pikselintarkasti, vaan pitää osata ennakoida. Muuten mennään melko perinteisellä linjalla. Ammuksia on kahta erilaista, hitaammin ammuttaava, loputon kahden ammuksen tulitus ja vihollisia ampumalla latautuva rajatuilla ammuksilla varustettu yksi jatkuva, automaattinen sarjatuli. Siitä sitten vain räsikimään ja oletettavasti pelastamaan jotain muukalaisten kynsistä. 



Kynsistä päästäänkin grafiikkaan. Viholliset ovat melko mielenkiintoisen näköisiä, useat ovat selvästi petolinnun, lentoliskon tai lohikäärmeen oloisia, joka antaa vähän uniikimpaa filistä kuin perus avaruusalukset. Sama seikka, joka teki Space Invadersista unohtumattoman, siinä vihulaiset oli suunniteltu merieläinten ja äyriäisten pohjalta. Mitään kovin tajunnanräjäyttävää ei silti kannata odottaa, paitsi se scollausefekti on minun mielestäni tosi siisti. Tässäkin on muuten Pääsiäissaarten Moai-patsaita, vieläpä kolme vuotta ennen Konamin Gradiusta, mistä ne tunnetaan paremmin.



En tiedä, onko tässä sen kummempaa tavoitetta kuin pisteet, ainakaan itse en yltänyt niin pitkälle, että voisin varmuudella todeta, että mitään lopputekstiä tai onnitteluja ei ole odotettavissa, Exerion ei nimittäin ole mitenkään helppo peli.



Exerion kannattaa tsekata, jos on kiinnostunut todella klassisista kolikkopeleistä, jos ei muuten niin sen paljonpuhutun scrollausefektin ja aluksen liikkeen omintakeisuuden takia. Kyllä minä tästä saan riemua irti vähintään sen pari euroa maksaneen kasetin edestä. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!

-malone   

Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv