Skip to main content

Paluu Menneisyyteen

Moi,
Tällä viikolla palaamme huippumodernin PS1:n parista takaisin 80-luvulle ja vieläpä alkupäähän. Vuorossa on Jalecon vuoden 1983 Exerion. Alkuperäisen kolikkopelin levityksestä vastasi Taito. Kuten nimestä ja julkaisuvuodesta voi jo päätellä kyseessä on perinteinen avaruuspyssyttely. Exerion oli aikoinaan pienoinen menestys, jota Game Machine-lehti tituleerasi vuoden menestyneimmäksi pöytämallin kolikkopeliksi. Exerion poiki myös kaksi jatko-osaa.


Koska kyseessä on vanha avaruusräiskintä, mallia Galaga/Galaxian, vain hivenen Space Invadersia modernimpi, niin joku saattaa tässä vaiheessa kysyä mikä tästä tekee kiinnostavan? No, peli valikoitui kahdesta syystä: Ensimmäinen on, että Ghost of Tsushima on vienyt niin paljon pelitunteja, ettei mihinkään laajempaan ja monimutkaisempaan ole liiennyt aikaa. “:D”. Toinen syy on, että tässä tehdään pari ajankohtaan nähden jännää juttua. Exerionissa on nimittäin pseudo-3D scrollausefekti, joka on liikkeessä itseasiassa aika vaikuttavan näköinen. Toinen ominaispiirre on aluksen fysiikka: Sillä nimittäin on paino ja liike-energia. Toisin kun muissa tämän ajan avaruuspyssyttelyissä, joissa alus liikkuu juuri niin paljon ja sinne suuntaan kun ohjainta painaa, niin tässä alus kiihtyy ja jarruttaa ennnekuin vaihtaa suuntaa. Se tuntuu hyvältä, mutta myös nostaa vaikeustasoa, koska väistely ei suju niin pikselintarkasti, vaan pitää osata ennakoida. Muuten mennään melko perinteisellä linjalla. Ammuksia on kahta erilaista, hitaammin ammuttaava, loputon kahden ammuksen tulitus ja vihollisia ampumalla latautuva rajatuilla ammuksilla varustettu yksi jatkuva, automaattinen sarjatuli. Siitä sitten vain räsikimään ja oletettavasti pelastamaan jotain muukalaisten kynsistä. 



Kynsistä päästäänkin grafiikkaan. Viholliset ovat melko mielenkiintoisen näköisiä, useat ovat selvästi petolinnun, lentoliskon tai lohikäärmeen oloisia, joka antaa vähän uniikimpaa filistä kuin perus avaruusalukset. Sama seikka, joka teki Space Invadersista unohtumattoman, siinä vihulaiset oli suunniteltu merieläinten ja äyriäisten pohjalta. Mitään kovin tajunnanräjäyttävää ei silti kannata odottaa, paitsi se scollausefekti on minun mielestäni tosi siisti. Tässäkin on muuten Pääsiäissaarten Moai-patsaita, vieläpä kolme vuotta ennen Konamin Gradiusta, mistä ne tunnetaan paremmin.



En tiedä, onko tässä sen kummempaa tavoitetta kuin pisteet, ainakaan itse en yltänyt niin pitkälle, että voisin varmuudella todeta, että mitään lopputekstiä tai onnitteluja ei ole odotettavissa, Exerion ei nimittäin ole mitenkään helppo peli.



Exerion kannattaa tsekata, jos on kiinnostunut todella klassisista kolikkopeleistä, jos ei muuten niin sen paljonpuhutun scrollausefektin ja aluksen liikkeen omintakeisuuden takia. Kyllä minä tästä saan riemua irti vähintään sen pari euroa maksaneen kasetin edestä. 

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!

-malone   

Comments

Popular posts from this blog

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...