Skip to main content

Rekyyliä, Robotti!

Moi,
Jatkamme edelleen kevyempien Famicom-pelien parissa. Tällä kertaa vuorossa on Vuoden 1985 Astro Robo SASA. Pelin on kehittänyt Mass Tael ja julkaissut ASCII. En muuten tiedä yhtäkään muuta tämän firman kehittämää peliä, joten voisi sanoa, että kyseessä on melko tuntematon teos. Famicomin lisäksi jonkin sortin versio löytyy myös MSX:ltä, mutta yllättäen tämä ei ole kolikkopelikäännös. 
Pelin idea on simppeli: SASAn ja kaksinpelissä myös NANAn pitää kerätä joka kentästä kaikki energiakapselit. Sitten on vuorossa seuraava. Yteensä kenttiä on 16, tosin karttoja vain 4, hieman eri layouteilla. Tässä vaiheessa kuitenkin tulee mukaan pelin juju: Tämä muistuttaa enemmän vanhoja PC:n luolastolentelyjä, kuten AUTS, tai V-Wing kuin tasoloikkaa.  Roboteilla on pyssy, jonka rekyyli lennättää hahmon ilmaan, vastakkaiseen suuntaan kun mihin laukaus lähtee. Tämä mekaniikka on pelin juju. Aivot pitää saada sellaiseen asentoon, että muistaa tähdätä vastakkaiseen suuntaan kuin haluaa liikkua. Kentissä on myös vaihteleva painovoima, joka vaikuttaa siihen, miten paljon pitää ampua, että nousee ylöspäin. Jokunen kenttä on myös meren pohjassa, jolloin homma kääntyy päälaelleen. Enää ei ole vetovoimaa, vaan vesi kannattelee, eli nostaakin ylöspäin. 


Robotti myös kuluttaa samaa energiaa, kuin mitä kentistä löytyy ja lisäksi jokainen laukaus vie yhden pisteen, joten miten sattuu ei voi räiskiä. Tietysti myös osumat vihollisiin kuluttavat energiaa. E-kapselit myös tuhoutuvat ammuksista, joten sitäkin on varottava. Kentän lopuksi jäljellä oleva energia myös siirtyy seuraavaan, joten myös, kuinka hyvin kentät läpäisee vaikuttaa siihen selviääkö seuraavasta. Läpäistäkseen kaikki kentät ei siis ole vain päästävä läpi, vaan on päästävä läpi mielellään optimaalisesti, tuhlaamatta liikaa ammuksia tai ottamatta osumia vihollisista. Minulla jäi yritykset useimmiten kenttien 12-14 paikkeille. Kyllä se menisi pienellä lisätreenillä.
Audiovisuaalisesti ollaan vaatimattomalla puolella. Ääniefektien ja simppelien spritejen lisäksi muuta ei ole. Merikentässä oli kuitenkin ihan mukavat maisemat ja tunnelma. Tyypillistä 1985 tai ennen-osastoa kuitenkin. Super Mario oli jo tässä vaiheessa ulkona ja siitä jäädään reippaasti.
Astro Robo SASA on kuitenkin hauskan koukuttava ja simppeli peli omaperäisellä idealla. Varmasti varsinkin kaksinpelinä tämä on hyvinkin hauskaa, etenkin jos muistelee lämmöllä vanhoja PC:n shareware-luolalentelyjä 90-luvun lopulta. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!

-malone

Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv