Skip to main content

Rekyyliä, Robotti!

Moi,
Jatkamme edelleen kevyempien Famicom-pelien parissa. Tällä kertaa vuorossa on Vuoden 1985 Astro Robo SASA. Pelin on kehittänyt Mass Tael ja julkaissut ASCII. En muuten tiedä yhtäkään muuta tämän firman kehittämää peliä, joten voisi sanoa, että kyseessä on melko tuntematon teos. Famicomin lisäksi jonkin sortin versio löytyy myös MSX:ltä, mutta yllättäen tämä ei ole kolikkopelikäännös. 
Pelin idea on simppeli: SASAn ja kaksinpelissä myös NANAn pitää kerätä joka kentästä kaikki energiakapselit. Sitten on vuorossa seuraava. Yteensä kenttiä on 16, tosin karttoja vain 4, hieman eri layouteilla. Tässä vaiheessa kuitenkin tulee mukaan pelin juju: Tämä muistuttaa enemmän vanhoja PC:n luolastolentelyjä, kuten AUTS, tai V-Wing kuin tasoloikkaa.  Roboteilla on pyssy, jonka rekyyli lennättää hahmon ilmaan, vastakkaiseen suuntaan kun mihin laukaus lähtee. Tämä mekaniikka on pelin juju. Aivot pitää saada sellaiseen asentoon, että muistaa tähdätä vastakkaiseen suuntaan kuin haluaa liikkua. Kentissä on myös vaihteleva painovoima, joka vaikuttaa siihen, miten paljon pitää ampua, että nousee ylöspäin. Jokunen kenttä on myös meren pohjassa, jolloin homma kääntyy päälaelleen. Enää ei ole vetovoimaa, vaan vesi kannattelee, eli nostaakin ylöspäin. 


Robotti myös kuluttaa samaa energiaa, kuin mitä kentistä löytyy ja lisäksi jokainen laukaus vie yhden pisteen, joten miten sattuu ei voi räiskiä. Tietysti myös osumat vihollisiin kuluttavat energiaa. E-kapselit myös tuhoutuvat ammuksista, joten sitäkin on varottava. Kentän lopuksi jäljellä oleva energia myös siirtyy seuraavaan, joten myös, kuinka hyvin kentät läpäisee vaikuttaa siihen selviääkö seuraavasta. Läpäistäkseen kaikki kentät ei siis ole vain päästävä läpi, vaan on päästävä läpi mielellään optimaalisesti, tuhlaamatta liikaa ammuksia tai ottamatta osumia vihollisista. Minulla jäi yritykset useimmiten kenttien 12-14 paikkeille. Kyllä se menisi pienellä lisätreenillä.
Audiovisuaalisesti ollaan vaatimattomalla puolella. Ääniefektien ja simppelien spritejen lisäksi muuta ei ole. Merikentässä oli kuitenkin ihan mukavat maisemat ja tunnelma. Tyypillistä 1985 tai ennen-osastoa kuitenkin. Super Mario oli jo tässä vaiheessa ulkona ja siitä jäädään reippaasti.
Astro Robo SASA on kuitenkin hauskan koukuttava ja simppeli peli omaperäisellä idealla. Varmasti varsinkin kaksinpelinä tämä on hyvinkin hauskaa, etenkin jos muistelee lämmöllä vanhoja PC:n shareware-luolalentelyjä 90-luvun lopulta. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!

-malone

Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...