Skip to main content

Rakettiritari Seikkailee

Hei,

Otetaan vielä toinen Mega Driven peli tähän perään, koska sieltä löytyy vähemmän tunnettujakin helmiä. Tässä on yksi sellainen: Konamin Rocket Knight Adventures vuodelta 1993. Konami oli juuri tähän aikaan kasarin lopulla/ysärin alussa kovimmissa liekeissään ja se näkyy myös tässä pelissä, jonka suunnittelusta vastasi Contra-sarjaa pykännyt tiimi. 

Rocket Knightissa Sparkster-niminen opossumiritari seikkailee steampunk-vaikutteisessa maailmassa ja pelastaa prinsessan sekä kuningaskunnan  avaruuspiraattipossu-pahiksen ja Sparksterin kilpailijan, vastaavan mustan ritarin kynsistä. Sen kummempia juonikuvioita lienee turha kertoa, sillä tasoloikkaan tämä motiivi riittää vallan mainiosti. 

Sparksterilla on loikinnan lisäksi aseena miekka, josta lähtee energiasäde, myös hännällä voi roikkua puun oksilla ja muissa sopivissa paikoissa. Pelissä on elämämittari, jonka virkaa toimittavat sydämet. Rocket Knight on pohjimmiltaan perinteinen 16-bittinen tasoloikka, mutta pakkaa sekoitetaan parilla mainiolla keksinnöllä: Ensinnäkin termi ”rocket knight” tulee kuvioihin siinä, että hahmolla on rakettireppu, jolla voi syöksyä vauhdikkaasti lyhyen aikaa. Hyökkäysnappia pohjassa pitämällä rakettireppu latautuu aj irti päästämällä sparkster syöksyy ristiohjaimen suuntaan. Tätä ominaisuutta voi käyttää sekä hyökkäyksenä, että ylettääkseen paikkoihin, joihin hyppämällä ei pääse. Toisinaan pitää jopa kimmottaa itsensä seinien kautta pikku nokkeluutta vaativissa osuuksissa. Tämän lisäksi mukana jokunen sivulle scrollaava lentelykenttä, joiden gameplay muistuttaa enemmän avaruusräinkintää, kuten esim. Gradiusta. Myös bossitappeluita löytyy. Ovat ihan mukavan vaihtelevia, koska jokainen on rakennettu eri gimmikin tai mekaniikan varaan.

Peli on riittävän pitkä ja haastava, ettei ensikertalainen pääse lähellekään loppua, mutta mikään mahdoton homma ei ole kyseessä. Rocket Kight on helpompi kuin esim. useimmat Contrat. Muutamassa kentässä nousee tie pystyyn mutta kun älyää niiden kikat, niin homma ei enää vaikuta niin hankalalta kuin aluksi näyttää. 

Rocket Knightin ulkoasu on aivan parasta Mega Drivea. Hahmot ja animaatiot ovat hauskoja, ilmeikkäitä ja niitä on paljon. Mukaan on livautettu paljon koomisia pikkutapahtumia, joista yleensä vastaavat pelin peruspahiksina toimivat possut. Taustagrafiikat ja kenttien teemat vaihtelevat runsaasti ja lentokentissä on huimaa vauhdin tuntua. Erikoismaininta hienolle roiske-efektille kun Sparkster porhaltaa lähellä veden pintaa. Musat ovat mainiot, vaan eivät aivan mahtavinta mieleenjäävää tunnaria.

Rocket Knight Adventures on yksi parhaista Mega Driven tasoloikista, joka lisää mukavasti vaihtelua perushyppelyyn. Iso suositus kaikille. Harmillisesti aito kasetti on nykyään aika kallis, joten jonkun sortin emulointi tai digiostos on järkevää. Tästä pelistä on myös “ihan ok” remake/reboot HD-konsoleille, se ei kuitenkaan pääse lähellekään alkuperäistä.

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!

-malone 


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv