Skip to main content

Demonitaistelijoita

 Moi,

Tällä viikolla on vuorossa pitkästä aikaa PS2:n peli. Tapani mukaan en ole liian ajankohtainen, joten mitään Halloween-teemaista ei ole luvassa, mutta ehkä aavistus jänskätyselementtejä kuitenkin. Katsotaan, miltä näyttää Capcomin Onimusha 2: Samurai’s Destiny vuodelta 2002.

Onimusha oli vuosituhannen vaihteessa yksi Capcomin “isoja” sarjoja, Resident Evilin ja Devil May Cryn ohella. Joku voisi luonnehtia Onimushaa vähän niinkuin Resident Evil Jaappanissa. Peleissä on kuitenkin eroja, siinä missä RE oli hidasta tankkimenoa, Onimushassa ei tarvinnut kääntyä kuin panssarivaunu ja liikkeetkin ovat livakammat. Sanoisin, että Onimusha on RE:n ja Devil May Cryn välissä. Vertailu sopii muutenkin, sillä kaikissa on kiinteät kuvakulmat ja hahmo liikkuu joko kokonaan tai osittain esirenderöidyissä taustoissa. Onimushaa ei ole näkynyt vuosiin, joten vain kaksi kolmesta on selvinnyt modernin pelibisneksen puristuksessa. Asian saattaa vaikuttaa juuri se, että Onimusha oli juuri siinä jänskätyspelin ja näyttävän toimintapelin välissä. Sarjan peleissä tehtiin myös erikoisia ratkaisuja, kuten Ranskalaisnäyttelijä Jean Renon tähdittämä kolmas osa, tappelu-spinoff, ynnä muuta. Moinen rönsyily ei taida enää sopia kalliiden kehityskustannusten konsoleilla. Onimusha 2:n tarina on irrallaan ykkösestä ja päähahmokin on eri, joten se soveltuu pelattavaksi sellaisenaan. Niin tein myös minä aikoinaan, kakkonen sitten vasta ykkönen. Edellis kerrasta on kulunut jo varmasti kymmenen vuotta, joten nyt oli sopiva aika tehdä uusi katsaus kun suuri osa yksityiskohdista on jo päässyt unohtumaan. 

Tarina menee kutakuinkin näin: Reippaasti Oda Nobunagan näköinen samuraikenraali muuttuu demoniksi syystä, joka ei ihan selvinnyt alkudemon perusteella ja lähettää uuden epäkuolleista ja demoneista muodostuvan armeijansa valloittelemaan pitkin landiaa. Kohdalle osuu tietysti myös sankarimme Yagyu Jubein (Tälle miehelle sattuu ja tapahtuu) kylä, johon miekkamies on palaamassa reissultaan. On siis aika kostaa demoneille ja laittaa hommat järjestykseen. Tarinan liittyy myös ties mitä mystiikkaa ja taikavoimia, jotka liittyvät pelimekaniikkaan sillä tavalla, että Jubei oppii imemään voitettujen vihollisten “sieluja”, jotka ovat kokemuspisteitä, parannuspalleroita tai erikoisliikkeiden latauspalloja. Matkalla tavataan myös mukaan lyöttäytyviä hahmoja, kuten Ekei, kuuluisa keihäsmies, kyyninen palkkasotilas Magoichi Saika, ninja Kotaro (Fuuma?) ja Naissoturi Oyu, joka taitaa olla oikeasti Odan sisko, Oichi. 

En muistanut, että pelissä oli näinkin paljon interaktiota sivuhahmojen kanssa ja niille voi raahata kaupasta ostettavia lahjuksia mielensä mukaan sillä välin kun retaleet lorvivat kylässä. Vastapalveluksena hahmot avittavat pelin aikana. Myös pahiksia ja pomoja löytyy. Näistä helposti mieleenpainuvin on useampaankin kertaan kohdattava teatraalinen Gogandantes, omien sanojensa mukaan paras miekkamies koskaan. Erikoisen pomovastuksen dialogi ja ääninäyttely on pelin kohokohtia. 

Tästä päästäänkin itse peliin. Taistelu on sujuvaa ja Capcomin 3d toimintapelejä pelanneelle varsin tuttua. Kentät ovat haarautuvia putkia, joissa etsitään toisinaan vähän avainta tai vipua, jolla aukeaa reitti eteenpäin. Viholliset ahdistelevat jatkuvasti, mikä ei välttämättä ole huono juttu, sillä rahaa ja kokemuspisteitä aseiden ja varusteiden parantamiseen tarvitsee hieman grindailla, ainakin jos haluaa välttää ongelmat tiukemmissa taisteluissa. Toistoa tulee reilusti, eikä Onimushan pelimekaniikat pärjää moderneille genrensä kärkipään edustajille. Onneksi peli ei ole myöskään aivan niin tarpeettoman pitkäksi venytetty kuin suurin osa nykypelejä.  Yhdessä illassa en tätä läpäissyt, mutta yli puolen välin taisi mennä, joten arvioin, että yhteen pelikertaan uppoaa ehkä 10-15 tuntia, tyylistä riippuen. Uudelleenpeluuarvoa on jonkin verran ja avattavat sivuhahmot ja tarinat tuovat lisää mielenkiintoa. 

Onimusha 2 on PS2:n alkupuolen peliksi näyttävän näköinen. Ääninäyteltyjä pätkiä on runsaasti ja välivideot ovat aikaansa nähden näyttäviä. Musiikki ei jäänyt mieleen mitenkään erityisen loistavana tai kehnona. Pleikkarista otettiin myöhemmin irti paljon vaikuttavampaakin grafiikkaa, mutta ei tämä nyt huonolta näytä. Väripaletti on hieman turhan ruskea, sekä tapahtumapaikoissa, että vihollisissa. Tässä alkaa näkyä PS360:n “ripulinruskean” aikakauden elementtejä, mutta onneksi siitä ollaan vielä jokusen vuoden päässä.

Kaiken kaikkiaan Onimusha 2 on pätevä, muttei kuitenkaan loistokas toimintaseikkailu. Pelissä on hyviä juttuja, mutta aivan viimeinen silaus tai pelimekaaninen idea, joka nostaisi tämän muiden yläpuolelle ja nykyajan mittapuulla pelaamisen arvoiseksi puuttuu. Esimerkiksi ekassa Genjissä oli se “counter” -mekaniikka ja kauniit animaatiot. Jokin tämän kaltainen puuttuu. Ehkä siksi Resident Evil ja Devil May Cry ovat edelleen elävien kirjoissa, mutta Onimusha kuopattiin. Vuonna 2002 Onimusha erottui edukseen asetelmansa vuoksi, nykyään feodaaliajan Japania on peleissä enemmän, joten se etu on mennyt.


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan.


-malone


Comments

Anonymous said…
Ooh, sain tän aikoinaan joululahjaksi ja kokemus oli kiehtova, etenkin se japanilainen kylä, kunnes sitten jäin tapani mukaan jumiin xD Also muistikuva että se nuori heebo ois ollu sama ääninäyttelijä ku MGS Raiden jenkkiversiossa?
Snou
Malone said…
Ahaa, pitääpä koittaa tarkistaa tuo Kotaron ääninäyttelijä.
Anonymous said…
Katoin ja muistin väärin ja oikein - Q. Flynn on Kotaro jossakin vuoden 2005 Onimushassa. Ellei sitten pseudonyyminä tässäkin :'D
Snou

Popular posts from this blog

Lucasin Hengessä

 Hei, Tällä viikolla tutustuin lisää Capcom Fighting Collection 2:n valikoimaan. Pelinä on Plasma Sword, tai vaihtoehtoisesti Star Gladiators 2. Peli on alunperin vuodelta 1998, mutta Dreamcastin kotikonsoliversio julkaistiin vuotta myöhemmin. Kolikkopeliversio nähdään siis pelihallien ulkopuolella ensimmäistä kertaa tämän kokoelman myötä.  Plasma Sword jatkaa Capcomin vähemmän tunnettujen 3D-pelien sarjaa selvästi Star Wars-vaikutteisella asetelmalla, missä monen sorttiset avaruustaistelijat kohtaavat perinteisessä 1 vs 1 taistelussa. Pelin pahis on sonnustautunut mustaan, samurain haarniskaa muistuttavaan kostyymiin, joten mielleyhtymä on selvä. Mukana on myös melkoisesti Wookieta muistuttava karvaturri. Hahmoja on melko runsas määrä, mutta valikoima ei ole ihan niin monipuolinen kuin voisi luulla, koska suurin osa hahmoista muistuttaa suuresti jotain toista taistelijaa. Kaikista on siis vähän niinkuin “hyvis” ja “pahis” versiot hieman eri ulkonäöllä.  Capcom käyttää tä...

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Lisää Capcomia

 Hei, Tällä kertaa blogit jatkuvat jälleen Capcomin taistelupelien merkeissä, nimittäin Toukokuussa julkaistiin lisää klassikkopelejä uudessa paketissa. Capcom Fighting Collection 2 sisältää 8 peliä vuosituhannen vaihteen tienoilta, vuosilta 1998-2004. Tällä kertaa mukana on myös Capcomille vähemmän tyypillisiä 3D-taisteluita, joista muutama on varsin harvinaista herkkua. Nyt keskitytään yhteen näistä vähemmän tunnetuista, mutta sitäkin mielenkiintoisimmista peleistä, nimeltään Project Justice, tai Moero! Justice Gakuen, vuodelta 2000. Peli on Rival Schools -nimisen mätkinnän toinen osa. Kuten nimestä voi päätellä, peli on animetyylisen lukion ympärille rakennettu asetelma, jossa koulujen varsin värikkäät oppilaat ja opettajat osallistuvat 3 vs 3 mätkintöhin rehtoria myöten. Tuttujen tyylien, kuten Karaten ja Judon lisäksi tehokkaaksi taistelijaksi oppii pelaamalla mm. baseballia, lentopalloa ja viulun soitolla. Tai sitten vain olemalla liikunnan opettaja. Hahmojen design on lennok...