Skip to main content

Monsterit Molskilla

 Moi,

Tällä viikolla on luvassa vaihtelua pitkän Famicom-putken jälkeen. Vaihdamme konsolia PC Engineen ja pelinä on Tonkin Housen vuonna 1991 kehittämä Monster Pro Wrestling.

Wrestlinkiä on siis jälleen tarjolla. Mutta, tämä peli ei ole ollenkaan ajalleen tyypillinen napinhakkaukseen perustuva paininta, vaan vuoropohjainen rpg. Kuulostaako erikoiselta ratkaisulta painipelille? No, se ei suinkaan ole ainoa erikoinen asia, mitä tähän peliin liittyy.

Itse idea on hyvin simppeli: Alussa luodaan hahmo, joka tapahtuu siten, että pelaaja valitsee yhden tarjolla olevista omituisista otuksista ja sen jälkeen jakaa saatavilla olevat kykypisteet eri osa-alueiden kesken. Mitään sen kummempaa infoa ei ole tarjolla, edes ohjekirjassa, joten ominaisuuksien hyödyt on joko pääteltävä tai opittava käytännössä. Pelin tarina sijoittuu kaukaiseen vuoteen 1999, jolloin ilmeisesti ihmiskunta asuu maanalaisissa kaupungeissa jonne jonkun sortin Belsebuub lähettää hirviöitä taistelemaan showpainimatseissa. Professori Yamato ottaa haasteen vastaan ja kehittää geenimanipulaatiolla oman urhonsa, jonka tarkoitus on kyykyttää kaikki muut ja kaiketi tämä jollain syöksee vallasta ihmiskuntaa kiusaavan pahiksen. Ei sen epäjohdonmukaisempi kuin mikään WWE:n juoniuvioistakaan, joten hyväksytään. 

Sitten on aika siirtyä itse otteluun. Peli on menupohjainen rpg, jossa ensin valitaan tekniikka, jota halutaan käyttää ja sitten painetaan nappia, jolloin yläkulmassa kovalla vauhdilla rullaava numerosarja arpoo luvun, joka on hyökkäyksen “osumatarkkuus”. Puolustava osapuoli tekee saman ja kumpi saa isomman luvun, voittaa ja saa oman liikkeensä läpi, joka tekee vauriota, debuffeja ja niin poispäin. Kun hit pointisit ovat nollissa, niin hirviö on kellistetty. Mukana on siis reippaasti satunnaisuutta, sillä hyökkäyksen osumatarkkuus arvotaan. Tähän lukuun voi vaikuttaa hieman valinnoillaan ja muka  on kivi, paperi, sakset -elementtiä, sillä jotkut liikkeet ovat selvästi tehokkaampia tietyissä tilanteissa. Nämä vaan pitää kaikki oppia kokeilemalla. Matsien jälkeen saa lisää kokemuspisteitä sekä tilaisuuden oppia itselleen yksi vastustajan liikkeistä.    

Pelin vaikeustaso on vaihteleva. Koska mukana on niin paljon satunnaisuutta, toisinaan tuntuu, että peli vaan “päättää” voittaa tai hävitä, riippuen siitä millä tuulella sattuu olemaan. Myös hävityistä matseista saa kokemusta, joten teoriassa pelin voi pelata läpi väkisin pelkällä kärsivällisydellä. Kokemus tuntuu joka palkitsevalta tai turhauttavalta ihan sen mukaan, millainen tuuri sattuu milläkin kertaa olemaan.

Ulkoasu on se, missä Monster Pro Wrestling loistaa. Monsterit ovat isoja, oudon näköisiä sekä ennen kaikke koomisia. Sitä ovat myös hyökkäysten valinna jälkeen nähtävät animaatiot, jossa monsterit mähisevät, tekevät loitsuja ja ties vaikka mitä. Kaikkea tätä leimaavat yliampuvat reaktiot ja ilmeet, jotka ovat oikeasti huvittavia. Tietysti valmiiksi purkitettuihin animaatioihin tottuu nopeasti, mutta ensimmäiset pari tuntia tämä on huipputason komiikkaa. Myös musiikki on menevää renkutusta ja tukee hyvin pelin tunnelmaa, vaikkakin olisin kaivannut useampaa kuin yhtä biisiä matsien ajaksi.

Monster Pro Wrestling on parhaimmillaan koomisena kuriositeettina, jonka parissa viihtyy yhden illan ja läpipeluun verran. Sen pidemmälle pelin äärimmäisen simppeli ja tuuriin perustuva pelattavuus ei kanna. Siitä huolimatta tämä on ehdottomasti pelaamisen arvoinen, etenkin jos arvostaa pelihistorian erikoisempia  kummajaisia. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


 


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv